Fälgbyte - motardhjul på en gammal gris?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tack för finfina svar både Rolle och CPMS!

Idag åker jag till garaget och ser om det går lika lätt i praktiken som i teorin!

Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Tillbaka från garaget:

Framhjulet var lätt att få på men tyvärr blev hjulet inte centrerat då jag använde de befintliga distansena ("snäckan" på högersidan och en ståldistans på vänstersidan).

Detta borde betyda att xr650 fälgen är lite bredare än 600 fälgen, och distansen på högersidan behöver förkortas. På vänstersidan finns viss justeringsmån då man kan skruva in hjulbulten en bit till.

Jag tycker det är väldigt svårt att mäta sig till något vettigt mått som man kan lita på.

Tänker jag rätt om jag mäter skillnaden i bredd mellan gamla och nya fälgen och sedan sedan delar det måttet med 2 och gör gamla distansen på vänstersidan så mycket kortare?

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Om det ser ut som på bilden så bör du först se till så bromskivan hamnar mitt i oket, ta gamla hjulet med distansen, lägg en linjal på högkant på bromskivan, mät hur mycket distansen sticker ut (ex.30mm), mät tjockleken på skivan (ex. 8mm). Nu vet du att från gaffelbenet till centrum av skivan är ex. 30 + 8/2 = 34mm.

Är det svårt att mäta mot underkant av linjalen kan du mäta mot överkant och sen lägga på linjalens höjd. Skissade lite på det.

Gör samma med det nya hjulet så ser du om/hur mycket du ska anpassa distansen för att centrera skivan.

När det är OK så montera allt i gaffeln, dra ihop axeln och se om axeln fortfarande sticker ut genom överfallet, annars får du fixa en bricka utanför snäckan så axeln blir längre.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    29.1 KB · Visningar: 83
  • Namnlös 2.jpg
    Namnlös 2.jpg
    47.2 KB · Visningar: 86
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Ser precis ut som på bilden, klockren beskrivning!

När det gäller oket och skivan så har jag satt på en 320mm skiva och ok-adapter från xr 650. Adaptern passade i hålen i gaffeln, men skivan var för nära fälgen verkade det som.

Får försöka fixa det först!

Tack!

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ser precis ut som på bilden, klockren beskrivning!

När det gäller oket och skivan så har jag satt på en 320mm skiva och ok-adapter från xr 650. Adaptern passade i hålen i gaffeln, men skivan var för nära fälgen verkade det som.

Får försöka fixa det först!

Tack!

Aha, eftersom du ändrat infästningen för oket kanske det är lättare att plocka lös oket, montera fast hjulet med distansen och sen mäta hur mycket du mäste flytta hjulet för att centrera oket på skivan.

Om ok-adaptern flyttar oket så funkar det inte att mäta enl. mitt tidigare förslag

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Aha, eftersom du ändrat infästningen för oket kanske det är lättare att plocka lös oket, montera fast hjulet med distansen och sen mäta hur mycket du mäste flytta hjulet för att centrera oket på skivan.

Om ok-adaptern flyttar oket så funkar det inte att mäta enl. mitt tidigare förslag

Hmmm ok, tror bara adaptern flyttar oket "bakåt" för att få plats med den större skivan. Är inte helt säker, blir att fortsätta klura:va

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC