Fälgfrågor

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Hoppas detta inte varit uppe nyligen, isf tas en länk till tråden tacksamt emot!
Läste en annan tråd i dag när en kille i förbifarten nämnde att han hade magnesiumfälgar på sin hoj och att det medförde att hojen vart enklare att hantera i kurvorna.

Hur är det med ofjädrad vikt:
Har det stor betydelse för en räjshoj och isf varför?

Hur mycket lättare är ett par magnesuimfälgar är original på tex en standard rad 4 (600, 750, 1000 etc)?

Vad kostar ett par bra magnesiumfälgar?

sandstream skrev:
Hoppas detta inte varit uppe nyligen, isf tas en länk till tråden tacksamt emot!
Läste en annan tråd i dag när en kille i förbifarten nämnde att han hade magnesiumfälgar på sin hoj och att det medförde att hojen vart enklare att hantera i kurvorna.

Hur mycket lättare är ett par magnesuimfälgar är original på tex en standard rad 4 (600, 750, 1000 etc)?

Vad kostar ett par bra magnesiumfälgar?

Skillnad i fälg vikt se länk under rubriken Fälgar 2

Pris magnesiumfälgar, ca 17-25000/paret beroende på fabrikat

sandstream skrev:

Därför att det krävs mer energi att accelerera tunga grejer än lätta grejer. Med tunga doningar blir det m a o svårare att nå höga hastigheter på fjädringsrörelsen och därmed svårare att få hjulet att följa underlaget. (typ)

Tänk dock på att magnesium-fälgar är färskvaror och blir sämre med tiden.
Vet inte exakt hur många år, men magnesium blir kass efter ett par år!

McFille skrev:

Och det har du forskat i ??? :va
Hur många år får dom vara innan dom är kass ?? :7peta
Om de är lackade, hur lång halveringstid är det på dom då ?? :3freak
Vad händer om de blir utmattade som du påstår ?? :Bugar

http://web.telia.com/~u92104830/vad_vager_falgen.htm

Här finns i alla fall vikt jämförelser av den typen fälgar som frågas.. :tummenupp

Last edited:
Med lägre vikt på hjulet minskas också gyroeffekten, vilket gör att det är lättare att vinkla hjulet. Ett hjul som snurrar vill helst inte "läggas ned", utan fortsätta rakt fram. Med lägre vikt blir det enklare att motverka detta fenomen.

McFille skrev:
Har du gått på Mavve's snack? Moderna magnesiumfälgar har en livslängd som innebär att man hinner slita ut motorn innan fälgarna ramlar i bitar. Däremot är dom lite mer ömtåliga för trottoarkanter o dyl. Aluminium är segare än magnesium, som är ganska sprött. Har kört med magnesiumfälgar som varit 12 år gamla, inga problem om dom bara är raka.

Som vanligt många bra och snabba svar i det här forumet :Bugar

Intressant att se att jag skulle kunna spara 6 Kg i vikt bara genom att byta fälgar, mindre kul att se priset :död

McFille skrev:

Ville bara påpeka lite att jag har hållit på med hojar och racing längre tid än vad du har andats på jorden......
Magnesium fälgar kan man använda hur länge som helst under förutsättning att de:
Inte har ett skadad oxidations skyddande skickt.
Inte varit utsatt för yttre skador.
Har själv ett par som vart annat år kollas med ultra ljud och rullat många mil....

Dessa är i bättre skick än nya japs originalfälgar och dom är inte till salu !!!

tassen skrev:
Ville bara påpeka lite att jag har hållit på med hojar och racing längre tid än vad du har andats på jorden......
Magnesium fälgar kan man använda hur länge som helst under förutsättning att de:
Har själv ett par som vart annat år kollas med ultra ljud och rullat många mil....

Dessa är i bättre skick än nya japs originalfälgar och dom är inte till salu !!!

Ok ok, I rest my case.
Den överväldigande visdomen på RR-forumet har besegrat mig... :Bugar :tungan

tassen skrev:
Mao kan det vara lite riskabelt att köpa magnesiumfälgar begagnat?
Skaffar du barn vartannat år eller hur kollar du med ultraljud? :tungan

mitt bakhjul sprack så jag fick punka..... det bakhjulet var då 9 år gammalt

bara å svetsa å åka vidare :tummenupp hade inte råd med nytt :gnissla

ett marvic treekrat förövrigt

tassen skrev:

Mja det är heller inte riktigt sant. Utmattningsbrott är relativt vanligt på magfälgar och då speciellt Marvics treekrade,medan det i princip aldrig inträffar på alufälgar. Och själva innebörden i utmattningsbrott innebär ju att hjulet blir sämre med antalet lastcykler. Att kalla det en färskvara är dock felaktigt då det inte är tiden i sig som påverkar hjulets hållfasthetsegenskaper.

Chris Ash skrev:
Mja det är heller inte riktigt sant. Utmattningsbrott är relativt vanligt på magfälgar och då speciellt Marvics treekrade,medan det i princip aldrig inträffar på alufälgar. Och själva innebörden i utmattningsbrott innebär ju att hjulet blir sämre med antalet lastcykler. Att kalla det en färskvara är dock felaktigt då det inte är tiden i sig som påverkar hjulets hållfasthetsegenskaper.
Så du menar att om två fälgar, en magnesium och en aluminium, börjar snurra samtidigt med samma last så kommer magnesiumfälgen att gå sönder före den i aluminium?

Nr:18 skrev:
Moderna magnesiumfälgar har en livslängd som innebär att man hinner slita ut motorn innan fälgarna ramlar i bitar.
Jag undrar vad Teddy skulle säga om det. Både han och andra som kör 250 har köpt hojar till vilka till synes fina magnesiumfälgar har ingått. Vid närmare granskning har dessa haft otäcka sprickor som materialet inte tilllåter att reparera. Bara att kasta i containern. Aluminium verkar mer hållbart och går att reparera. Tillägger med ödmjukhet att min kunskap på området är synnerligen bristfällig. Jag refererar enbart vad jag har hört.

McFille skrev:

Finns racebilar från -60 med magnesiumfälgar. Som inte är kassa.

Nyteknik skrev:
Jag undrar vad Teddy skulle säga om det. Både han och andra som kör 250 har köpt hojar till vilka till synes fina magnesiumfälgar har ingått. Vid närmare granskning har dessa haft otäcka sprickor som materialet inte tilllåter att reparera. Bara att kasta i containern. Aluminium verkar mer hållbart och går att reparera. Tillägger med ödmjukhet att min kunskap på området är synnerligen bristfällig. Jag refererar enbart vad jag har hört.

Beroende på var fälgarna gått sönder, går det att laga magnesiumfälgar igen. Ekrarna är svåra att laga, däremot fälgbanorna brukar inte vara något problem.
De problemen som funnits verkar Marvic tyvärr stått för vad gäller en del serier dåliga mag-fälgar.

Nyteknik skrev:

Jag skulle tro att skillnaden ligger i sprödheten, ett segare mtrl är inte lika benäget att gå till sprödbrott vid utmattning. Men det är inget vetenskapligt underbyggt påstående, jag är mest bekant med stål och betong, men någon civilingenjör maskinteknik eller motsvarande kan säkert reda ut begreppen vad gäller Aluminum-Magnesium.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick