Fälglackeringsfråga...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag ska göra nånting åt mina fälgar som för tillfället är i sitt orginala utförande; lila. Det är egentligen det enda som jag stör mig på när det gäller hojens utseende. Jag har pratat med fälgfixarna i hbg och dom tar tusingen per fälg för att blästra sedan lackera.
Nu funderar jag dock innan på att köra en "jag har inget att förlora"-handling och lackera själv... -utan att ta av hjulen och utan att ta av däcket.
Skarven mellan däck och fälg är såpass djup att man kan göra en helt OK maskering mellan fälg och däck, sedan är det rätt öppna ytor, vilket gör att man med några lager lack säkert kan göra ett helt OK jobb på fälgarna... Jag har lackerat speglar och lite annat utan att det har blivit något somhelst rinn... Väldigt OK resultat! Nu är det somsagt fälgar som ändå skulle lämnas in, så jag har väl inte direkt ngt att förlora förrutom lite färgkostnad. Det jag undrar nu är; Vad ska jag ha för färg?? +vilken färg är lättast att få att se OK ut? Alternativen är svart eller grått/silver... Vad tror ni passar bäst på min marinblåa/svarta cyckel? Tror ni det går att få ett chysst resultat med mkt tålamod och många försiktiga lager? Alla tips och tankar mottages!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Biltemas fälglack. Håller lika bra som vilken skitfärg som helst.
Lätt att få jämn och täckande. Slipa ner gamla lacken lite först och gör rent. Sen kan du ju lätt se om det är en färg du gillar.
 

Bifogat

  • _Wheel.JPG
    _Wheel.JPG
    39.3 KB · Visningar: 169

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Ugluk skrev:
Biltemas fälglack. Håller lika bra som vilken skitfärg som helst.
Lätt att få jämn och täckande. Slipa ner gamla lacken lite först och gör rent. Sen kan du ju lätt se om det är en färg du gillar.

Ahh, ser fint ut! Slipar ner med fint sandpapper eller?`Bara på de ställena det behövs?
Den färgen var riktigt cool, frågan är om det passar bara...
 

HanneZ

Guest
ta bort hjulen åtminstonde, blir svårt att maskera hela hojen!!!
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
HanneZ skrev:
ta bort hjulen åtminstonde, blir svårt att maskera hela hojen!!!

Nehh inte alls svårt :)
Nämen det är faktiskt inte så jobbigt, det är somsagt rätt öppet in, och det är bara att typ packetera in hojen i tidningar...
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Kay skrev:
Ahh, ser fint ut! Slipar ner med fint sandpapper eller?`Bara på de ställena det behövs?
Den färgen var riktigt cool, frågan är om det passar bara...
Jepp, fint slippapper. Våtslippapper är säkert att rekommendera och slipa av ytan på gamla lacken så mycket du kan för att nya färgen ska sitta bättre. Slipa inte bort gamla färgen helt.
Guld passar alldeles utmärkt på min, då det är samma fär som mina gamla fälgar.
Finns dessutom i andra färger för den kräsne: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=19635

Håller med Croc, plocka av fälgarna. Det är långt till våren.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Ugluk skrev:
Jepp, fint slippapper. Våtslippapper är säkert att rekommendera och slipa av ytan på gamla lacken så mycket du kan för att nya färgen ska sitta bättre. Slipa inte bort gamla färgen helt.
Guld passar alldeles utmärkt på min, då det är samma fär som mina gamla fälgar.
Finns dessutom i andra färger för den kräsne: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=19635

Håller med Croc, plocka av fälgarna. Det är långt till våren.

Behöver man lägga någon special-klarlack eller så på den färgen? antagligen inte va...

Får se hur jag gör. har inte ens ett litet depåstöd att sätta hojen på =\
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Kay skrev:
Behöver man lägga någon special-klarlack eller så på den färgen? antagligen inte va...

Får se hur jag gör. har inte ens ett litet depåstöd att sätta hojen på =\
Hur du bör göra med klarlack vet jag inte ännu, men sprejen är ju klart ömtåligare än en riktig pulverlack. Man får vara försikting när man kränger på däck och antagligen inte använda starka medel vid rengöring. Min fälg har ännu bara gått 2km, så jag har inte alla fakta.
Lycka till
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har testat, det är SKIT. Använd inte sprayfärg överhuvudtaget. Det är slöseri med tid, pengar och tålamod. Så fort fälgen kommer i kontakt med elementen så kommer färgen att bli flammig, jävlig och hemsk. Säg NEJ till sprayfärg.

Och vad gäller klarlack; kommer den ur en sprayburk är den precis lika värdelös och tål inte nånting. Gör det ordentligt istället, ta av hjulen, kräng av däcken och ta ur hjullagren. Blästra och pulverlacka. Säg sedan "hej" till en beständig yta på dina fälgar, som kommer att hålla sig fräscha till domedagen.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Mattias skrev:
Jag har testat, det är SKIT. Använd inte sprayfärg överhuvudtaget. Det är slöseri med tid, pengar och tålamod. Så fort fälgen kommer i kontakt med elementen så kommer färgen att bli flammig, jävlig och hemsk. Säg NEJ till sprayfärg.

Hmpf... även om man tar svart färg?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kay skrev:
Behöver man lägga någon special-klarlack eller så på den färgen? antagligen inte va...

Får se hur jag gör. har inte ens ett litet depåstöd att sätta hojen på =\

Har du inte möjlighet att hissa upp den i taket?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Mattias skrev:
Jag har testat, det är SKIT. Använd inte sprayfärg överhuvudtaget. Det är slöseri med tid, pengar och tålamod. Så fort fälgen kommer i kontakt med elementen så kommer färgen att bli flammig, jävlig och hemsk. Säg NEJ till sprayfärg.

Och vad gäller klarlack; kommer den ur en sprayburk är den precis lika värdelös och tål inte nånting. Gör det ordentligt istället, ta av hjulen, kräng av däcken och ta ur hjullagren. Blästra och pulverlacka. Säg sedan "hej" till en beständig yta på dina fälgar, som kommer att hålla sig fräscha till domedagen.
Det var inte det jag ville höra. :huvet

Tips om bra och billig pulverlackerare i Uppsalatrakten?
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
cRoC skrev:
Har du inte möjlighet att hissa upp den i taket?

Nej... :(


Mattias: OKej, vilken färg tror du är lättast att få OK? Silver?
Det är en 10 år gammal hoj, i värsta fall får jag lämna in den, men vill pröva själv först... Så säg, tror du silver funkar bättre?
 

Sir_Börje

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Avesta
Hoj
CRF 450 -08
Helt klart e att pulverlack e d mest slitstarka, men d duger bra me 2k billack oxå.
Jag har väl lackat ett 40 tal mc-fälgar me d och ingen som klagat på kvaliten.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kay skrev:
Nej... :(


Mattias: OKej, vilken färg tror du är lättast att få OK? Silver?
Det är en 10 år gammal hoj, i värsta fall får jag lämna in den, men vill pröva själv först... Så säg, tror du silver funkar bättre?


Sprayfärg är rejält usel oavsett kulör, tyvärr. Ju ljusare färg du tar, desto mindre syns flammigheten sen. "Mörksilver", typ något ljusare än antracit skulle kunna funka. Men... blä för sprayfärg. :)
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Mattias skrev:
Sprayfärg är rejält usel oavsett kulör, tyvärr. Ju ljusare färg du tar, desto mindre syns flammigheten sen. "Mörksilver", typ något ljusare än antracit skulle kunna funka. Men... blä för sprayfärg. :)

Ä jag testar väl med antracit antagligen. Here we go. ;)
Ska man lägga på klarlack också eller?

Jycken: 2K billack... vart köper man det? Kostar?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jycken skrev:
Helt klart e att pulverlack e d mest slitstarka, men d duger bra me 2k billack oxå.
Jag har väl lackat ett 40 tal mc-fälgar me d och ingen som klagat på kvaliten.

2K är också bra, men oftast dyrare. Ett hett tips när det gäller fälgar är att slipa "läppen" på fälgkanten metallren. Då flagnar inte färgen när man sätter däckjärnet där. :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top