Fälglackeringsfråga...

Sir_Börje

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Avesta
Hoj
CRF 450 -08
Mattias skrev:
2K är också bra, men oftast dyrare. Ett hett tips när det gäller fälgar är att slipa "läppen" på fälgkanten metallren. Då flagnar inte färgen när man sätter däckjärnet där. :tummenupp

Skulle fälgsnubben ha en tusing per fälg så kan ja säga att ja e billigare.
 

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Ort
S-Tälje
Hoj
EX. Yamaha R6
Kay.

Lämna in dom istället för att spraya dom. 2k är ingenting för ett resultat som garanterat håller. Vill du ha hojen fin får din plånbok lida pin. Så är det.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Xerious skrev:
Kay.

Lämna in dom istället för att spraya dom. 2k är ingenting för ett resultat som garanterat håller. Vill du ha hojen fin får din plånbok lida pin. Så är det.

Man kan ju lika gärna prova själv först! Har inget att förlora förrutom lite färgkostnad...
 

HanneZ

Guest
men? tar det inte typ 3 min av ta av ett hjul? de måååste gå snabbare än att plasta in sving o faanskap med papper, dessutom måste du snurra på hjulet för o måla bakom svingen o annat!
 

Shitbreak

ihopskruvad...
Gick med
18 May 2003
Ort
ÖLAND, Färjestaden
Hoj
Metrakit Räser. TILLSALU
blästra och pulver lackera är väl lite over-kill, gå över dom med skotte duk och låt sedan en lackerare göra resten.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
=)

Jag skall precis lämna in mina fälgar för lackning :tummenupp

Säger samma sak som sagts tidigare... pulverlack e overkill...
i stor sätt alla lackerare jag surrat med säger att det knappast behövs. Dock om man gör det så är det sant att man aldrig igen behöver bry sig om just fälgarna och konditionen på dem igen... gällande lacken då =)

Jag får mina lackade för 1500 pix.

Sen är det nog inte så ofta som de behöver blästras heller... jaja

så jag tycker defenetivt att du ska slita av fälgarna, kränga av däcken och skivorna för att sen lämna in dem och va säker på att det blir som du vill ha det!

:hihi

tjing
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Håller med Mattias....

Spray färg är skit!
Lackade ett fäste till motorn i tattar krom färg....
Den rann av vid första tvätten när jag använde lite avfettning och Högtryck med varmvatten!

Däremot finns det billack på spray burk....
Alltså en riktig härdare i burken..
Den köps hos lackfärgs handlarn...
Man kan välja färg efter blilacks kartan...
Blandas och trycks i burken i affärn!
Det sitter riktigt bra munstycken i burken!

Avsluta med att när du lackat fälgarna klart köpa en burk "riktig" klarlack av 2komponets modell. (blandas motvilligt till av lackhandlarn som ovan)
Den åker du raka spåret hem med och lägger på!
För dan efter så har den härdat i burken...

Funkar bra..
Har lackat hela bakpartiet på bilen med det och det blev kanon!!!
Och det tål tvättar och även att poleras!

OBS...
Har testat detta och det fungerar.

Pulver lack är inte overkill....
Mina är pulverlackade och kommer se bra ut läääänge till... :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nu har inte jag haft tid att läsa hela tråden men jag måste säga att
"tusingen per fälg för att blästra sedan lackera"
är jäv*igt dyrt! En bläster/lackfirma här i stan tog 800:- för att blästra och lackera fyra bilfälgar! Redig prisskillnad.

Ang att slipa kanten mot däcket som någon skrev om:
Aluminium kräver en etsande grundfärg för att fästa ordentligt (sett över längre tidsperioder). Med andra ord _ej_ måla spraylack direkt på fälgen, satsa på etsprimer (epoxiprimer ska visst gå bra också) i botten.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Ugluk skrev:
Biltemas fälglack. Håller lika bra som vilken skitfärg som helst.
Lätt att få jämn och täckande. Slipa ner gamla lacken lite först och gör rent. Sen kan du ju lätt se om det är en färg du gillar.

Hur många burkar lack behövde du, och hur många lager har du lagt? Har du lagt något utanpå lackeringen, altså ngn klarlack?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Kay skrev:
Hur många burkar lack behövde du, och hur många lager har du lagt? Har du lagt något utanpå lackeringen, altså ngn klarlack?
Köpte 2 burkar, har en halv kvar. 4-5 lager, ingen klarlack.

Edit: Fast mina fälgar var utan däck, ventil och framförallt; motorcykel.
 
Last edited:

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Globen
Hoj
VX 800
Rolla skiten hehhe ne men lämna in den de e värt för när du ska byta däck så kommer skiten att låssna
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag ska dra o köpa färg nu. :yoparty
Vad ska jag tänka på när det gäller förbehandling av fälgen? Ska man bara tvätta och putsa med fint sandpapper lite? Är det nåt mer o tänka på?

Sen efteråt, man ska inte på med någon klarlack eller så va? Det är bara färgen som gäller i nåra lager?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Får man tro den allmänna uppfattningen spelar det ingen roll vad du gör eftersom det ändå kommer att släppa när du sätter tillbaka hatten på sprejburken.. :tungan

Se till att det är så rent det går att få och slipa lite lätt med fint papper (400-800 eller så). Var beredd på att det inte kommer att hålla, så om du hittar en färg du gillar, se till att få det proffslackat när tillfälle ges.

Kan förstå att du vill slippa din gamla fälgfärg.. Löfbergs Gay-lila är ingen hit.. :D
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Ugluk; Precis. :) Men värt att pröva. Handlar om nån hundring färg liksom. Tack o hej, nu är man lackerare.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Få ytan ren. Skaffa ett speciellt lösningsmedel som färgaffären borde ha. Använd 400 papper, gjorde jag på mina kåpor o det blev najs (iofs riktig färgspruta).

Fråga efter s.k "2K" lack. Det är färg OCH klarlack i samma så slipper du problemet med att klarlack rinner väldigt lätt. Fast 2K på burk kan rinna oxå om du öser på för ivrigt. Fina jämna och sakta drag på 15-20cm avstånd.

Se till att det är dammfritt. Lägg lite vatten på golvet så samlar det upp damm. Köp mask ifall du ska måla mycket, du kommer inte ångra dig. Ha på dig skitkläder som morsan köpt ;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top