Fälgslag. Vem ska betala??

Asfalt svider

yiihaaa!
Gick med
1 Mar 2008
Ort
Motala
Hoj
-03 KTM 640 sm
Sen kväll. Har precis kört förbi stadsgränsskylten. Hastighet runt 50.
Ser spåret i vägen. Försent! Kablam!
Resultat: Fyra orunda fälgar. 1 månad gamla:mad:
Inga varningsskyltar, inga konor. Ingen som helst förvarning om att ett ca 40 cm brett o mellan 5-10 cm djupt spår är grävt tvärs över hela vägen.
Fick reda på idag att det går troligen att rikta fälgarna.
För runt 500 kr/fälg + omläggning o balansering.
Frågan är nu vem som ska stå för kalaset.Kan man få kommunen eller gatukontoret att stå för kostnaden, eller får jag slanta själv?
Nån som vet?
 

Bifogat

  • DSC00098.jpg
    DSC00098.jpg
    137.5 KB · Visningar: 290

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Står det inga varningsskyltar i närheten finns det goda chanser att få ersättning.
Står det varningsskyltar får du nog slanta upp själv tyvärr.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ut och fota att det inte finns några skyltar sen ringer du till VV. Troligtvis får du inga pengar för det men det är så det ska gå till.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Klarar inte din bil av att köra över en urfräsning i asfalten bör du fundera starkt på att gå upp i profil!

Det kanske ser fett ut med 18" och 45 profil, men särdeles praktiskt är det inte.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Vad jag läst om tidigare fall är att Vägverket drar gärna ut på tiden vid såna här ärenden plus att dom betalar helst inte. Dom kommer troligtvis använda sin underbara regel att man ska anpassa farten efter vägförhållandena :(
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
syrran missade ett nybyggt farthinder som dom inte varnat för, slog sönder dimljus och front, vv betala utan större stök
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vad jag läst om tidigare fall är att Vägverket drar gärna ut på tiden vid såna här ärenden plus att dom betalar helst inte. Dom kommer troligtvis använda sin underbara regel att man ska anpassa farten efter vägförhållandena :(

Fast är det 50km/H och fin väg ska man väl inte behöva ligga och krypa i 30km/h bara för att vägverket "kanske" varit och grävt?!

På väg till mitt jobb hade en vägtrumma kalvat så det blev en fin upponervänd vägbula.
Det hann åka ett helt gäng bilar över där och pajja inte bara hjulen (både orginal och större fälgar) innan det kom upp skyltar.
Dom flesta fick ersättning från vägverket.

/en som väntar på 235 x 40 x 18" :yoparty
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag tycker faktiskt ärligt att man inte ska få nya fälgar ifall man själv valt att byta till så feta fälgar att alla fyra går sönder av att köra i ett sånt där mesigt gupp i 50 km/h.

P.s Nu utgår jag ifrån att det här inte var originalfälgar, var det det så ska du ha pengar.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag tycker faktiskt ärligt att man inte ska få nya fälgar ifall man själv valt att byta till så feta fälgar att alla fyra går sönder av att köra i ett sånt där mesigt gupp i 50 km/h.

P.s Nu utgår jag ifrån att det här inte var originalfälgar, var det det så ska du ha pengar.

Fast med tanke på all skatt staten drar in på bilismen kanske man kunde begära att det inte finns sådana hål i gator och vägar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
syrran missade ett nybyggt farthinder som dom inte varnat för, slog sönder dimljus och front, vv betala utan större stök
Fast med samma princip så får ju tex hojåkare skylla sig själva om dom blir påkörda av bilar, dom fanns ju inte där förra gången bilisten körde där, och det stog inga varningsskyltar i närheten :rolleyes:
Man får väl för fan titta ut när man kör?! :va
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Fast med samma princip så får ju tex hojåkare skylla sig själva om dom blir påkörda av bilar, dom fanns ju inte där förra gången bilisten körde där, och det stog inga varningsskyltar i närheten :rolleyes:
Man får väl för fan titta ut när man kör?! :va

Dom hojåkare som kör på bilar då?
Eller händer aldrig det?
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag tycker faktiskt ärligt att man inte ska få nya fälgar ifall man själv valt att byta till så feta fälgar att alla fyra går sönder av att köra i ett sånt där mesigt gupp i 50 km/h.

P.s Nu utgår jag ifrån att det här inte var originalfälgar, var det det så ska du ha pengar.
Fast även bilar som Saab och Volvo har ju 18" som standard på vissa av sina bilar. Känns inte helt rätt att göra skillnad på om fälgarna satt där direkt från fabrik eller inte.

Sen tror jag inte det är omöjligt att sabba sina fälgar i vissa hålor även om man kör 17" med 45 i profil som väl mer eller mindre alla har nu för tiden.
 

Asfalt svider

yiihaaa!
Gick med
1 Mar 2008
Ort
Motala
Hoj
-03 KTM 640 sm
Jag har valt att "styla" min v70 med 225/40-18.
Det är som sagt ingen ovanlig storlek. Finns som orginaltillbehör
till dom flesta stora personbilar.
Kanske är sämre/mjukare meterial i eftermarknadsfälgar, vad vet jag...
Men jag tycker ändå att varningsskyltar ska sättas upp
innan man gräver hål i vägen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har valt att "styla" min v70 med 225/40-18.


Gå ut med tumstocken och mät antal cm gummi mellan asfalt och fälgkant, gör likadant med bilens orginalhjul (eller vinterhjulen).

Har du själv minskat det avståndet?
Är det en eftermarknadsfälg?
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Man ska väll för fan kunna åka med eftermarknads fälgar/däck på svenska vägarna utan att riskera slå sönder allihop! :4skrika

Sen så blir jag så jävla trött på svar som "Skyll dig själv när du åker på eftermarknadsfälgar, zatzymupp."
Alla vill väll fan inte åka omkring på trötta orginalfälgar, som desutom har designats så jävla fula så man vill gå in å slå grannen när man ser dom på stan.

Det han frågade var ifall det fanns någon möjlighet till ersättning, eftersom inga varningsskyltar fanns.

Jag hoppas verkligen att du får det! :tummenupp
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Lite OT men vad e de för fälgar du kör med?
Verkar lite mjuka om du sabbar alla 4 på en sådan ikörning.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En kompis gjorde samma sak som dig för 3 år sedan med sina 18"-are och kommunen betalade 4st nya fälgar åt honom, däremot så räknade de av värdet på hans däck som inte var sprillans nya. Han fick behålla allt det gamla och flyttade bara över däcken och gick plus någon tusing då han inte köpte nya däck.

Så ta kort på vägen samt bilen, ett utlåtande från däckverkstaden, åk ner till gatukontoret och be att få tala med högsta hönset och förklara med bestämd stämma att du minsann inte åker därifrån förrän han har ringt sitt försäkringsbolag och startat ett ärende angående detta.
Stå på dig, självklart ska de stå för det hela.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top