Fälgslag. Vem ska betala??

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Man ska väll för fan kunna åka med eftermarknads fälgar/däck på svenska vägarna utan att riskera slå sönder allihop! :4skrika

Sen så blir jag så jävla trött på svar som "Skyll dig själv när du åker på eftermarknadsfälgar, zatzymupp."
Alla vill väll fan inte åka omkring på trötta orginalfälgar, som desutom har designats så jävla fula så man vill gå in å slå grannen när man ser dom på stan.

Det han frågade var ifall det fanns någon möjlighet till ersättning, eftersom inga varningsskyltar fanns.

Jag hoppas verkligen att du får det! :tummenupp
Det var ungefär det jag skrev i mitt inlägg, innan jag kände mig lite väl aggresiv mot GuW och hans tråkiga attityd:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man ska väll för fan kunna åka med eftermarknads fälgar/däck på svenska vägarna utan att riskera slå sönder allihop! :4skrika

Sen så blir jag så jävla trött på svar som "Skyll dig själv när du åker på eftermarknadsfälgar, zatzymupp."
Alla vill väll fan inte åka omkring på trötta orginalfälgar, som desutom har designats så jävla fula så man vill gå in å slå grannen när man ser dom på stan.

Jorå, man kan åka på eftermarknadsfälgar av orginaldimension om dom inte är gjorda av porslin.

Men går man ner i profil så får man mindre luftkammare som kan absorbera smällarna, och många eftermarknadsfälgar är allt för klent konstruerade för dom däck som läggs på.
Läser man på fälgkartongerna står ofta en rekomendation att inte köra tunnare än exvis 55 profil, fast det står sällan i katalogerna.

Den enda bil vars orginalfälgar ofta blev skadade var Sierra Cosworth som hade 55 profil orginal, ofta valde då kunderna ett lite bredare 50 profilsdäck när det blev dags att byta, då kunde dom få "trottoarskador"

Svenska fälg (tror jag det var) tog fram en identisk kopia så när som på centrummärket som passade emellan fast med lite tjockare gods, sedan kunderna hade bytt till såna funkade det att åka med 50 profil (sen blev dom förmodligen försiktigare efteråt också)
När jag jobbade på däckverkstad bytte vi såna på löpande band!

Det finns ingen anledning att på ett bruksfordon ha så låg profil som modet nu föreskriver, bilen ligger inte bättre på vägen, det är ren och skär fåfänga, och fåfänga har alltid kostat!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns ingen anledning att på ett bruksfordon ha så låg profil som modet nu föreskriver, bilen ligger inte bättre på vägen, det är ren och skär fåfänga, och fåfänga har alltid kostat!

Om bilen är i ett av SBP godkänt skick så kommer hans fåfänga nu kosta kommunen och inte honom.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jorå, man kan åka på eftermarknadsfälgar av orginaldimension om dom inte är gjorda av porslin.

Men går man ner i profil så får man mindre luftkammare som kan absorbera smällarna, och många eftermarknadsfälgar är allt för klent konstruerade för dom däck som läggs på.
Läser man på fälgkartongerna står ofta en rekomendation att inte köra tunnare än exvis 55 profil, fast det står sällan i katalogerna.

Den enda bil vars orginalfälgar ofta blev skadade var Sierra Cosworth som hade 55 profil orginal, ofta valde då kunderna ett lite bredare 50 profilsdäck när det blev dags att byta, då kunde dom få "trottoarskador"

Svenska fälg (tror jag det var) tog fram en identisk kopia så när som på centrummärket som passade emellan fast med lite tjockare gods, sedan kunderna hade bytt till såna funkade det att åka med 50 profil (sen blev dom förmodligen försiktigare efteråt också)
När jag jobbade på däckverkstad bytte vi såna på löpande band!

Det finns ingen anledning att på ett bruksfordon ha så låg profil som modet nu föreskriver, bilen ligger inte bättre på vägen, det är ren och skär fåfänga, och fåfänga har alltid kostat!


Då kan jag pusta ut då :)

Audi Orginal 18x8" och den rekommenderade dimensionen 235x40x18" :tummenupp
 
Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Det var ungefär det jag skrev i mitt inlägg, innan jag kände mig lite väl aggresiv mot GuW och hans tråkiga attityd:)

Haha ok :)

Nu var väll det inte direkt riktat mot GuW, (jag tycker att han oftast är riktigt rolig) även fast det kanske i det förra inlägget blev vinklat så. Men det var hans svar som fick bägaren att rinna över så att säga.

Har suttit och läst flertalet trådar ikväll, om där folk frågar saker och får direkt dumma och dumförklarande svar. Frågar man en sak kan dom få ett seriöst svar på det och inte en massa skitsvar som tillför Ts noll och ingeting.

Kände att attityden blev lite bitter, men det var inte meningen :krama
 
Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
om jag minns rätt fans det ett fall i södermanland för några år sedan där bilägaren inte fick ersättning pga att kommunen inte viste om gropen/skadan. om kommunen vetat om det hade den ansetts som försumlig och då hade bilägaren fått ersättning. nu fick han ta det på egen försäkring och kommunen slängde ut skyltar fort som f-n.

nu verkar det ju inte vara en skada, utan ett påbörjat arbete vilket innebär att det sannolikt finns en beställare samt en entreprenör. rimligtvis borde någon av dessa två kunna anses som ansvarig.

klart att du inte ska betala, ge dig inte förrän du fått som du vill.
 

Asfalt svider

yiihaaa!
Gick med
1 Mar 2008
Ort
Motala
Hoj
-03 KTM 640 sm
Var i kontakt med en försäkringsansvarig på kommunen idag. Ska fylla i en skaderapport med hela händelseförloppet och skicka med bilder så skulle dom starta en utredning.
Vad jag har hört så är det flera som åkt över det där spåret och fått skador på bilen, så dom lär nog få starta flera utredningar.

Lite OT men vad e de för fälgar du kör med?
Verkar lite mjuka om du sabbar alla 4 på en sådan ikörning.

Fälgarna heter Dezent F

Dina bromsspår?

Nope.
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Låter som nån e bitter för att han inte har råd med fina fälgar :hihi

Hitta inte blink smilysen ;D
 
Last edited:

kawahasse

Åka hoj.
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Motala
Hoj
-04 Duke
Tjena asfaltsvider!
Det där hålet ser bekant ut! Frugan tog nog samma med våran golf 3a, med 175/65-14(det ni!) 50km/h.
Beställde nya framdäck idag, dom som åkte i hålet ville inte vara med längre!!
Får nog gå ner på 13" om man ska klara hålet...... Men dom passar kanske inte på din volvo :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fast med samma princip så får ju tex hojåkare skylla sig själva om dom blir påkörda av bilar, dom fanns ju inte där förra gången bilisten körde där, och det stog inga varningsskyltar i närheten :rolleyes:
Man får väl för fan titta ut när man kör?! :va
va lite otydlig, hindret va dels outmärkt dels jävligt tvärt, såpass att dom fick plana ut det.
 

Bache

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Borås
Hoj
beslutsångest
Vad är det för skitfälgar du slängt påsom blir orunda för det där lilla?? En tvärnit i 200 så lär ju naven slitas loss från resten av fälgen ju.... ONT så stå på dig som Dee-cati sa.
 

Asfalt svider

yiihaaa!
Gick med
1 Mar 2008
Ort
Motala
Hoj
-03 KTM 640 sm
Inte hört något än. Fälgarna är inlämnade. Får tillbaka dom nån gång nästa vecka.
Man kanske ska ta o kolla framvagnsinställningen också.
Det kan ju också fått sig en smäll.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top