Förslaget är bra ur synvinkeln att det blir en pungspark på alla fuskande öststatslångtradare som snedvrider konkurrensen på åkerimarknaden. Men förslaget är lika dåligt eftersom allehanda entusiastfordon och ”powercommandade” hojar tas med på samma bräde.
Som vanligt när våra myndigheter är i farten så har man inte tänkt hela vägen. Ingen av dessa brottslingar kommer rimligtvis att exponera sin utrustning vid kontrollbesiktning och hur ska inspektionen ute i fält gå till…?
Det är ju inte så att den svenska polisen klagar över hur lite de har att göra…? Och när en random, maskerad ortenbabbe bestämmer sig för att kasta sten på dem eller att bränna upp deras bil - ja, då får de ju knappt röra honom med silkesvantar. Hur är det då tänkt att inspektion av dessa regler och eventuellt förverkande ute i fält ska gå till…?
Har detta extremt allvarliga brott helt plötsligt prioritet över terrorbrott, mord, kvinnofridsbrott och allmänt orten-kaozande…? Ska polisen helt plötsligt satsa enorma resurser på övervakning av potentiellt ”powercommandade” hojar…? Ska dessa få stoppas till vilket pris som helst…?