Kurben
Öhh vadå?
Har postat min bygg tråd på Ducatiklubbens forum men tänkte även lägga upp bilderna här för dom som inte kan se dessa på klubbens forum.
Så här började objektet, en helt original Ducati 900 SS.ie från 1998. Det som var gjort innan är byte till höga ljuddämpare samt en ny ECU. Gick alldeles utmärkt innan start av bygget.
Det jag har gjort är att kapa av en del av ramen där bak. Detta är inte klart ännu utan det ska svetsad om i höst. Ni kan se den del av ramen där bak som sticker ut konstigt med styrändsvikter i slutet. Denna del skall följa hela ramen upp.
Bakdelen är en glasfiber race del från Ducati Panigale som är lackad med biltema spray tillfälligt....
Annars tycker jag bilderna talar för sig själv. Den är nu väldigt lätt och hanterbar.
Den vikten som har tagits bort fram tills nu är följande:
Backspeglar 575 gr
Skruvar kåpor 90 gr
Höger sidokåpa 2800 gr
Vänster sidokåpa 2600 gr
Toppkåpa 1400 gr
Stag till kåpor 150 gr
Vänster bakkåpa 470 gr
Höger bakkåpa 460 gr
Baklyse med hållare 1160 gr
Regskylthållare/Stänklapp 545 gr
Undertray 790 gr
Framlyse 1600 gr
Hastighetsvajer 160 gr
Instrument 990 gr
Främre ram 2020 gr
Clipon 530 gr
Drivning till hastighetsmätaren 100 gr
Batteri 5250 gr
Bakre bortkapad ram 2150 gr
Sadel 1960 gr
Totalt bortskalat hittills är : 25800 gr Alltså nästan 26 kilo!
Jag har ännu inte räknat med alla små fästen och skruvar till allt samt att jag inte lagt till det jag har ersatt eller satt dit ännu men det kommer.
Kan dock säga att det som jag har satt dit fram tills nu är betydligt lättare än det som satt original. Jag räknar med att den totala viktreduceringen hamnar runt 20 kg. Och runt 25 om jag även lättar svänghjul samt sätter dit slirkoppling.
Slirkopplingen ligger på min topplista på dyr men bra investering. Minns hur fantastisk den var på min gamla 916.. Ljudlös, inget klonk från lådan, inget behov av mellangas vid nerväxling i slutet av rakorna m.m m.m....
Så här började objektet, en helt original Ducati 900 SS.ie från 1998. Det som var gjort innan är byte till höga ljuddämpare samt en ny ECU. Gick alldeles utmärkt innan start av bygget.
Det jag har gjort är att kapa av en del av ramen där bak. Detta är inte klart ännu utan det ska svetsad om i höst. Ni kan se den del av ramen där bak som sticker ut konstigt med styrändsvikter i slutet. Denna del skall följa hela ramen upp.
Bakdelen är en glasfiber race del från Ducati Panigale som är lackad med biltema spray tillfälligt....
Annars tycker jag bilderna talar för sig själv. Den är nu väldigt lätt och hanterbar.
Den vikten som har tagits bort fram tills nu är följande:
Backspeglar 575 gr
Skruvar kåpor 90 gr
Höger sidokåpa 2800 gr
Vänster sidokåpa 2600 gr
Toppkåpa 1400 gr
Stag till kåpor 150 gr
Vänster bakkåpa 470 gr
Höger bakkåpa 460 gr
Baklyse med hållare 1160 gr
Regskylthållare/Stänklapp 545 gr
Undertray 790 gr
Framlyse 1600 gr
Hastighetsvajer 160 gr
Instrument 990 gr
Främre ram 2020 gr
Clipon 530 gr
Drivning till hastighetsmätaren 100 gr
Batteri 5250 gr
Bakre bortkapad ram 2150 gr
Sadel 1960 gr
Totalt bortskalat hittills är : 25800 gr Alltså nästan 26 kilo!
Jag har ännu inte räknat med alla små fästen och skruvar till allt samt att jag inte lagt till det jag har ersatt eller satt dit ännu men det kommer.
Kan dock säga att det som jag har satt dit fram tills nu är betydligt lättare än det som satt original. Jag räknar med att den totala viktreduceringen hamnar runt 20 kg. Och runt 25 om jag även lättar svänghjul samt sätter dit slirkoppling.
Slirkopplingen ligger på min topplista på dyr men bra investering. Minns hur fantastisk den var på min gamla 916.. Ljudlös, inget klonk från lådan, inget behov av mellangas vid nerväxling i slutet av rakorna m.m m.m....
Bifogat
-
DSC_6899.jpg148.5 KB · Visningar: 472
-
DSC_7215.jpg260 KB · Visningar: 616
-
DSC_7217.jpg260 KB · Visningar: 954
-
DSC_7218.jpg256.1 KB · Visningar: 1,082
-
DSC_7219.jpg247.3 KB · Visningar: 523
-
DSC_7220.jpg239.3 KB · Visningar: 345
-
DSC_7222.jpg261.9 KB · Visningar: 408
-
DSC_7223.jpg255 KB · Visningar: 1,107