Färgspruta?

Alexlindgren

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Fs1 :P
Halå, jo till sommarn har jag planerat att lacka hojen. Men då är frågan vad man ska ha för spruta. Jag vill såklart att det ska se bra ut men det måste inte vara hyperhögkvalité som du får om du lackar hos en lackerare.

Är den här sprutan okej?
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/308150_Xw2.jpg
"Sprutpistol AT/I-15 Inställbar för olika färger och sprutbilder med hjälp av separata reglage för sprutbild, luft och färgmatning. Sugmatad. Nål av rostfritt stål och munstycke av mässing. Färgkopp 1 liter av aluminium med bajonettfattning. Levereras med 1,5 mm munstycke och snabbkopplingsnippel."

600:- på classe.

Sedan ska jag också köpa till ett andningsskydd så man inte däckar medans man lackar eller får lungskador.

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/341667_Bw2.jpg

350 kr med filter.

Jag ska lacka grund, blanksvart och klarlack om det nu har någon betydelse. Vill ha i ungefär den här prisklassen men kan nog överskrida lite.

MVH. Alex

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Köp den med överliggande kopp istället,så slipper du att den drar tjyvluft när du försöker lacka liggande saker.

Annars funkar det helt ok,trixet är väl alltid att ställa in den rätt så den går som den skall.

Andningsskyddet funkar säkert bara det är Klass a1 eller a2 tänk dock på att det inte nödvändigtsvis tar partiklarna i luften utan mer är ett skydd mot lösningsmedel.

Själv kör jag med en Airgunsa ifrån Iwata och en biltema eller sundströmsmask beronde på dagsform.

http://www.anest-iwata.se/products.asp?Lin=2&Prod=16

Last edited:

Alexlindgren

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Fs1 :P
okej ;) men den där lilla sprutande med överliggande kopp på classe verkar så liten, ska lacka en ram, en tank och 2 sidokåpor, det ser inte ut att räcka..nån annan spruta under tusingen med överliggande kopp som ni rekommenderar?

sandstream

Guest
Passar på att skjuta in en fråga: Vilket tryck brukar man jobba med när man lackar?

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Alexlindgren skrev:
2082497 Halå, jo till sommarn har jag planerat att lacka hojen. Men då är frågan vad man ska ha för spruta. Jag vill såklart att det ska se bra ut men det måste inte vara hyperhögkvalité som du får om du lackar hos en lackerare.

Är den här sprutan okej?
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/308150_Xw2.jpg
"Sprutpistol AT/I-15 Inställbar för olika färger och sprutbilder med hjälp av separata reglage för sprutbild, luft och färgmatning. Sugmatad. Nål av rostfritt stål och munstycke av mässing. Färgkopp 1 liter av aluminium med bajonettfattning. Levereras med 1,5 mm munstycke och snabbkopplingsnippel."

600:- på classe.

Sedan ska jag också köpa till ett andningsskydd så man inte däckar medans man lackar eller får lungskador.

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/341667_Bw2.jpg

350 kr med filter.

Jag ska lacka grund, blanksvart och klarlack om det nu har någon betydelse. Vill ha i ungefär den här prisklassen men kan nog överskrida lite.

MVH. Alex

Helt ärligt: Du klarar dig lika bra med en pistol med överliggande kopp från Biltema.... runt 200 :-. I katalogen från 2005 har den Art.nr 15-1940 vet dock inte om den finns i år.

600:- är ett typiskt claes ohlsson pris....ska som sagt kosta typ 200, kolla på Jula o liknande (möjligen en aningen dyrare på Jula, runt 300 skulle jag tro. )

600:- säger inget om kvaliteten jämfört med Biltemas 200:-...en "riktig" pistol kostar 2500-5000.

Samma med masken, köper själv 3M mask med kolfilter för 170:- där jag köper färger.

sandstream skrev:
2083018 Passar på att skjuta in en fråga: Vilket tryck brukar man jobba med när man lackar?

Runt 3-3.5 bar.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Alexlindgren skrev:
2082992 okej ;) men den där lilla sprutande med överliggande kopp på classe verkar så liten, ska lacka en ram, en tank och 2 sidokåpor, det ser inte ut att räcka..nån annan spruta under tusingen med överliggande kopp som ni rekommenderar?
Har en sån där billg (jula/biltema?) med överliggande kopp för småjobb. Funkar förvånansvärt bra och förbrukar rätt lite lösningsmedel vid tvätten efter lackering.
Kolla bara vilket munstycke den levereras med och om det finns andra storlekar att köpa, kan vara bra att ha ett par olika att leka med. Jag anv 1.2 och 1.5.
Är inte proffs precis men bruka bli nöjd med det jag presterar.

adamzki

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
yz426f
2000 spänn så får du en ganska bra picka,

jag har själv kört en del med typ claes ohlsson skit, och , ja just det... det är skit... om du ändå tänkt lacka d själv så köp en lite dyrare direkt för du kan ha den precis hur länge som helst, o du lär ju inte BARA lacka dom här grejerna genom livet? ja det är mitt råd i allafall, (billig skit =dålig kvalle, stora fula munstycken = spatterpaint

Lucky

Adrenalin
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
CBR1000RR -06 / Husaberg 650 -04
sandstream skrev:
2083018 Passar på att skjuta in en fråga: Vilket tryck brukar man jobba med när man lackar?

2 bar te färgen och 2,4 bar te klarlacken :)

våra sprutor vi har på jobet kostar från 3500:- å uppåt sata heter dom mycket bra sprutor det

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...