Färgsprutmålning med liten kompressor

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag ska bla. måla tank och ram med en liten kompressor på 24 liter fast även ett skåp om möjligt. Det ska nog funka med färgsprutan jag har men kompressorna kommer att få jobba.
Nu undrar jag ifall jag ska ställa in regulatorn på kompressorn högt säg 6 bar vilket innebär att den börjar arbeta när trycket sjunker ned till 6 bar från 8 bar eller om jag ska ställa trycket lågt, precis över vad färgsprutan vill ha?
Egentligen spelar det kanske ingen större roll ifall motorn klarar hänga med vid kontinuerligt målande men normalt ställs regulatorn precis över färgsprutans regulator vilket är runt 2-3 bar för denna färgspruta.

Om motorn inte klarar leverera rätt luftmängd bör det vara bättre att låta motorn gå in så snabbt som möjligt.
Nackdelen är väl att det inte är optimalt att låta färgsprutans regulator ta emot 6-8 bar enligt vad jag snappat upp någon säga och motorn får ju heller aldrig vila.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
@Hoztic
Ok, funderade faktiskt om det var så att kompressorn har fast intervall när den går igång men det skulle innebära att den måste gå igång tidigt ifall man vill ligga på 6 bar tex hela tiden.
Då sätter jag kompressorns regulator på 3.5 bar och färgsprutans regulator på 2.5.

@Two stroke man
Tanken på liten färgspruta slog mig efter beställning (har fortfarande inte fått varan) men jag hittade ingen liten kina-färgspruta med flera munstycken. 1.7 till tjock primer och 2.0 till snickerifärg.
Färgsprutan R500 är populär och riktigt bra för sitt pris och är en lvlp med angiven liter/min på 85-110 men det är snarare 200-280 liter/min efter att jag kollat på youtube. Alla billiga lvlp ligger där omkring medan hvlp är 200-430 liter/min. I värsta fall får jag låna en större kompressor på 50 liter men denna färgspruta ska funka med liknande kompressorspecs.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...