Färgsprutmålning med liten kompressor

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag ska bla. måla tank och ram med en liten kompressor på 24 liter fast även ett skåp om möjligt. Det ska nog funka med färgsprutan jag har men kompressorna kommer att få jobba.
Nu undrar jag ifall jag ska ställa in regulatorn på kompressorn högt säg 6 bar vilket innebär att den börjar arbeta när trycket sjunker ned till 6 bar från 8 bar eller om jag ska ställa trycket lågt, precis över vad färgsprutan vill ha?
Egentligen spelar det kanske ingen större roll ifall motorn klarar hänga med vid kontinuerligt målande men normalt ställs regulatorn precis över färgsprutans regulator vilket är runt 2-3 bar för denna färgspruta.

Om motorn inte klarar leverera rätt luftmängd bör det vara bättre att låta motorn gå in så snabbt som möjligt.
Nackdelen är väl att det inte är optimalt att låta färgsprutans regulator ta emot 6-8 bar enligt vad jag snappat upp någon säga och motorn får ju heller aldrig vila.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kolla också hur många liter/minut som sprutan kräver och vad kompressorn kan leverera, det är minst lika viktigt som trycket. Undvik för långa slangar om du ligger på gränsen.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
@Hoztic
Ok, funderade faktiskt om det var så att kompressorn har fast intervall när den går igång men det skulle innebära att den måste gå igång tidigt ifall man vill ligga på 6 bar tex hela tiden.
Då sätter jag kompressorns regulator på 3.5 bar och färgsprutans regulator på 2.5.

@Two stroke man
Tanken på liten färgspruta slog mig efter beställning (har fortfarande inte fått varan) men jag hittade ingen liten kina-färgspruta med flera munstycken. 1.7 till tjock primer och 2.0 till snickerifärg.
Färgsprutan R500 är populär och riktigt bra för sitt pris och är en lvlp med angiven liter/min på 85-110 men det är snarare 200-280 liter/min efter att jag kollat på youtube. Alla billiga lvlp ligger där omkring medan hvlp är 200-430 liter/min. I värsta fall får jag låna en större kompressor på 50 liter men denna färgspruta ska funka med liknande kompressorspecs.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Om någon undrar gick det utmärkt att spreja snickerifärg med kinasprutan och liten kompressor på 24 liter. Det blir apelsinskal men färgen flyter ut och blir helt slät. Dock kanske det inte ska läcka färg vid nålen precis framför avtryckaren.

Ska ge mig på att måla tanken på hojen i nästa projekt och vi får se om klarlack blir bra.

IMG_9387.jpeg
IMG_9394.jpeg

Last edited:
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...