Färja Sverige - England

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Finns det någon sådan linje sedan den klassiska mellan Newcastel och Göteborg lades ned med sista avgång i går?

Har en våt dröm som står o väntar i England... Alt om någon vet vad det kan kosta att skicka 150 kg därifrån o hem...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nope, tror att du i så fall måste ta dig till Bergen eller vad det var och ta färjan därifrån över till Newcastle.

Alternativt så kan du ju ta landvägen till Frankrike och sedan ta färja eller tåg/tunnel till andra sidan kanalen. Har för mig att det ska ta ca 11-12timmar från Malmö till Calais om man kör ganska lagligt (och har GPS eller en bra karta där varenda motorvägsavfart är utmärkt).

Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Ta flyget. Sedan gå hem med flickan så hon går ner i vikt...

Är det någon som bara skall skickas från England så finns det många transportföretag. Du behöver inte vara på plats för att skicka varan, eller hade du tänkt att köra hem? Det är väl en MC ni köpt?

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
J.Porta skrev:

De har slutat med trafiken mellan Sverige o England. Eller var det kanske bara den för passagerare?

Mr R skrev:
2583486 Ta flyget. Sedan gå hem med flickan så hon går ner i vikt...

Är det någon som bara skall skickas från England så finns det många transportföretag. Du behöver inte vara på plats för att skicka varan, eller hade du tänkt att köra hem? Det är väl en MC ni köpt?

Japp. Gäller en hoj.
Vad kan det kosta att skicka? Inte direkt att man ser något på typ DHLs hemsida eller så... Är väl bara vikt upp tom 20 kg eller så.
Hur ska man göra med papprena på hojen?

Esquire skrev:
2583284 Nope, tror att du i så fall måste ta dig till Bergen eller vad det var och ta färjan därifrån över till Newcastle.

Alternativt så kan du ju ta landvägen till Frankrike och sedan ta färja eller tåg/tunnel till andra sidan kanalen. Har för mig att det ska ta ca 11-12timmar från Malmö till Calais om man kör ganska lagligt (och har GPS eller en bra karta där varenda motorvägsavfart är utmärkt).

Köra hem är knappt något alternativ, hojen i fråga är ingen lång distanshoj...

Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
FreddaAbborre skrev:
2587293 De har slutat med trafiken mellan Sverige o England. Eller var det kanske bara den för passagerare?...
....Japp. Gäller en hoj.
Vad kan det kosta att skicka? ...
...Köra hem är knappt något alternativ, hojen i fråga är ingen lång distanshoj...

Kollade du överhuvudtaget på länken :rolleyes:

Det var bara färjorna som togs väck. Var väl aldrig lönsamma.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
J.Porta skrev:
2587466 Kollade du överhuvudtaget på länken :rolleyes:

Det var bara färjorna som togs väck. Var väl aldrig lönsamma.

Ber ödmjukast om ursäkt! Detta var riktigt intressant!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
FreddaAbborre skrev:
2587293 Köra hem är knappt något alternativ, hojen i fråga är ingen lång distanshoj...
Ja, nu tänkte jag ju inte att du skulle köra hem en nyköpt hoj den vägen. Det är skittråkigt. Jag tänkte snarare om du kunde låna en skåpbil eller liknande och åka och hämta den så.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag tror att färjan går från Fredrikssand till New Castle.

Bara att åka dit ist :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Esquire skrev:
2588097 Ja, nu tänkte jag ju inte att du skulle köra hem en nyköpt hoj den vägen. Det är skittråkigt. Jag tänkte snarare om du kunde låna en skåpbil eller liknande och åka och hämta den så.

Blir lätt drygt. Först dra med skåpbil till Frankrike (12h) sen över till England, sen tillbaka till Frankrike och sedan till Svearike. Men klart värt att tänka övar om man kanske kan få med sig någon polare som också ska ha hoj från England. Och att man hittar båda hojarna hyffsat nära där färjorna/tunneln går från.

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Færjelinjen Esbjerg(sydvæstra dk)-Harwich(London uk) kanske kunde vara något?
Drivs av DFDS.

Annars kan jag rekommendera Tor Line. Åkte Gbg-Tilbury(London) i somras men de har ju trafik på Immingham också(norra uk).
Kostade i somras 1200 SEK før personbil enkel væg. Personbiljetten var lite dyrare 2000 SEK enkel.
Ryan Air før dig sjælv och båt før "150kg våt drøm"?

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Nope, tror att du i så fall måste ta dig till Bergen eller vad det var och ta färjan därifrån över till Newcastle.

Jag skall åka till Isle of Man och titta på TT och hade helst åkt färja till Newcastle.
Men eftersom jag inte åkt färja det här årtusendet så går jag totalt vilse i att 'googla'-reda på nåt och undrar om någon har info eller tips?
#hjälp! #iblandärmanuselpådetdärmedinformation

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sök på "ferries to UK" eller "ferries to England"
Från Sverige finns - vad jag vet - inget längre. Finns troligen från Norge, Danmark, Holland o Frankrike.
Man har kunnat åka med på Stenas fraktbåtar från Göteborg till hamnar i England, men jag vet inte om det går numer och inte heller om man kan ta med hoj

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Verkar som nyare säkerhetskrav har begränsat möjligheten att komma in på hamnområden och att resa med fraktfartyg

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Verkar som nyare säkerhetskrav har begränsat möjligheten att komma in på hamnområden och att resa med fraktfartyg
Jobbar själv i hamnvärlden och det stämmer det du skriver. Dock är det inte så krångligt att skaffa sig tillträde till en hamn men fartyget är betydligt värre. De måste skicka besättningslistor innan de ankommer till en hamn och tror inte något rederi är sugna på att få problem med en "passagerare" som nekas tillträde till ankommande hamn. Kan bli STORA kostnader.

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Sök på "ferries to UK" eller "ferries to England"
Från Sverige finns - vad jag vet - inget längre. Finns troligen från Norge, Danmark, Holland o Frankrike.
Man har kunnat åka med på Stenas fraktbåtar från Göteborg till hamnar i England, men jag vet inte om det går numer och inte heller om man kan ta med hoj
Det känns som att utvecklingen (som vanligt?) går åt fel håll när närmaste färja över till England verkar vara Amsterdam! :huvet
#wtf
tack @Surtees och @Cowrider för info och tack @Markus för entusiasm! ;)

Eftersom jag knappast är den enda som gärna åkt färja till England så uppdaterar jag här om jag hittar något innan jag kör.
#fwiw :hojraket

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen