Färre A-körkort år 2010

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Risk:2an gav mig massor iform av att komma närmare knäskrapet :D
Jämra fotpinnar på Hornet 600 som tar i :död

Instruktören blev bara sur när jag skrapade XRens fotpinne :(
Han sa att vi skulle hålla 30 och ta en kurva, så gjorde jag så och sen sa han att vi skulle anpassa hastigheten :död
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Ett körkort har inte blivit specielt mycket dyrare mot förr om man väger det mot normalinkomsten.

Samma gäller faktiskt bensin, tex -87 kostade 1l soppa strax under 5kr och i dag runt 12kr men normallönerna har mer en 3 dubblats inom tex industrin.

Nu har ju inte jag gått någon riskutbildning då det är ett påfund som lagts till dom senaste åren men ger det mer eftertänksamma förare så är det väl snarare en investering i hälsa och välmående.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jag tror inte att just försäkringspremier är anledningen till minskat antal hojförare snarare okunskap om försäkringar!
Många ringa tex 1 bolag och där kanske de är svindyrt sen skiter dom i det.
Det är jättemånga som inte vet om att olika bolag tar olika avgifter för att äga samma pryl tex.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ett B-körkort behöver man. Ett A-körkort är en ren lyx då det egentligen inte finns någon praktisk nytta för dom flesta. Att färre skaffar A-kort när det konstant blir dyrare är ju inte underligt.

Pffttt!

B-kort är för latmaskar!

En som bara har A :yoparty

Ett körkort har inte blivit specielt mycket dyrare mot förr om man väger det mot normalinkomsten.

Samma gäller faktiskt bensin, tex -87 kostade 1l soppa strax under 5kr och i dag runt 12kr men normallönerna har mer en 3 dubblats inom tex industrin.

Nu har ju inte jag gått någon riskutbildning då det är ett påfund som lagts till dom senaste åren men ger det mer eftertänksamma förare så är det väl snarare en investering i hälsa och välmående.

Jag gav 15000kr för mitt kort 2007, idag hade det kostat 18000kr med risk 1-2.
Klart som fan det spelar in på någon som pluggar alternativt har ett lågavlönat första jobb.
 
Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Dyrt är det egentligen inte. Det är ju en engångskostnad (om man sköter sig vill säga ;) ) och risk 1:an och risk 2:an vart enligt mig grymt bra. Vettigt att få SE i verklgheten hur dåligt man syns, och hur svårt det är att bedöma bromssträcka i olika fart.

Jaja, nu är det klart för min del iaf :)

Risk:2an gav mig massor iform av att komma närmare knäskrapet :D
Jämra fotpinnar på Hornet 600 som tar i :död
Jag körde Kawasaki ER-6 på risk 2, den gick att lägga ner mycket innan fotpinnarna tog i ;)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag undrar om inte försvårandet har motsatt effekt, att just de som skulle köra lugnt, struntar i att ta körkort eftersom det har blivit så svårt och kostsamt. De människorna som skulle ha motorcykeln i stället för en golfrunda, hundpromenad, eller skaffa en jordlott.

De som är ute målmedvetet efter att skaffa hoj, och köra satan (som mig till ex) kommer att göra det oavsett kostnader. Höjer de försäkringe till 100.000 så plockar jag av skylten, ställer av hojen, och kör olagligt. Tror att det finns fler som skulle göra detsamma.

Det tråkiga är nu att man sätter käppar i hjulet för vanliga människor, och hindrar de (mentalt) ifrån att ens börja ta hojkort. Det kommer att resultera i högre antal sporthojar, fler olyckor per motorcyklist, höjda premier, och kanske en ond cirkel.

Det är upp till oss, att stimulera folk i vår omgivning att börja ta kortet, och att hjälpa de på traven, med övningskörning, med manöverbana, med uppkörning. På så sätt, med lite "curling", känner vanliga svensson att det är lättare, och kanske gör sig besväret. Ut nu och glögga med er, och gör reklam för hur roligt det är att köra hoj!
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Samma gäller faktiskt bensin, tex -87 kostade 1l soppa strax under 5kr och i dag runt 12kr men normallönerna har mer en 3 dubblats inom tex industrin.

samtidigt har vi ju en stabil inflation på några procent per år?
 

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Det är upp till oss, att stimulera folk i vår omgivning att börja ta kortet, och att hjälpa de på traven, med övningskörning, med manöverbana, med uppkörning. På så sätt, med lite "curling", känner vanliga svensson att det är lättare, och kanske gör sig besväret. Ut nu och glögga med er, och gör reklam för hur roligt det är att köra hoj!

Jag har fått 2 pers att ta A-kort, med lite tjat :)
Bägge köpte sig en varsin sporthoj i våras och är nu helt sålda på hojåkandet :banana
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Nå'n som vet varför de införde lag på körkort for hoj... vad var det som triggade det? Jag betalade runt 17k for mitt A-kort och lärde mig typ ingenting.. hade jag lagt dem pengarna på bankörning med SMC had jag lärt mig typ 10ggr mer...

Hursomhelst, det märks att man borde få in yngre blod på äldreboendet i Stockhom (riksdagen)... med tanke på att t.o.m proffsboxning har varit förbjuden är det väl bara en tidsfråga innan de fuckar upp mc-åkandet helt... allt ska ju vara så lagom i det här landet..
 

sykkelerish

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2010
Ort
På vischan
Hoj
ein Yamaha Thunderclump
Jag själv tyckte att båda riskutbildningarna var bra att få in den info som man fick. På risk 2:an så kan handledaren se om man gör något fel och ge lite tips.

Själv har jag bara uppkörningen kvar.
:yoparty

Hörde att det skulle bli dyrare att ta körkort på aftonbladet el liknande.
Men frågan är om det bara är körSKOLORNA som höjer priset.

Har kommit lite ny info om hur mycket dyrare det skulle bli med körkort nästa år... inte så farligt.

/http://feber.se/bil/art/194164/efter_nyr_blir_det_dyrare_med_/
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Ett körkort har inte blivit specielt mycket dyrare mot förr om man väger det mot normalinkomsten.

Samma gäller faktiskt bensin, tex -87 kostade 1l soppa strax under 5kr och i dag runt 12kr men normallönerna har mer en 3 dubblats inom tex industrin.

Nu har ju inte jag gått någon riskutbildning då det är ett påfund som lagts till dom senaste åren men ger det mer eftertänksamma förare så är det väl snarare en investering i hälsa och välmående.

Det där stämmer inte. Sedan -70 talet har lönerna i stort sett stagnerat men omkostnaderna mångdubblats. 1970 kunde mannen jobba och kvinnan vara hemma med barnen, man hade ett hus, lån, två bilar och ekonomin i hushållet var god.

Idag måste både föräldrarna jobba, ändå så strugglar man med lån på huset, räkningar, avgifter, bilar osv.

Det är mkt svårare idag än vad det var förr.....
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det där stämmer inte. Sedan -70 talet har lönerna i stort sett stagnerat men omkostnaderna mångdubblats. 1970 kunde mannen jobba och kvinnan vara hemma med barnen, man hade ett hus, lån, två bilar och ekonomin i hushållet var god.

Idag måste både föräldrarna jobba, ändå så strugglar man med lån på huset, räkningar, avgifter, bilar osv.

Det är mkt svårare idag än vad det var förr.....

Tror inte många hushåll hade två bilar 1970...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Instruktören blev bara sur när jag skrapade XRens fotpinne :(
Han sa att vi skulle hålla 30 och ta en kurva, så gjorde jag så och sen sa han att vi skulle anpassa hastigheten :död

Va :va

Jag fick tummen upp och så bad dom mig kolla bankurser :D
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Om risk 1-2:an är nödvändig eller inte kan jag inte uttala mig om då jag inte vet vad dom innehåller.

Dom har dock medfört att vi som bor i Norrlands inland blir tvungen att åka rätt långt för att göra risk 2:an.

En kompis ska ta mc-kortet nästa år och han har tre ställen att välja på. Östersund - 34mil t/r, Umeå - 42mil t/r eller Arvidsjaur 56mil t/r.

Det går även ett rykte att den närmsta bilskolan 5.5mil bort funderar på att sluta med mc-utbildningen på grund av alla nya bestämmelser. :död
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Körkortsbranchen måste vara en av de jobbigaste kategorierna att ha ett företag inom. Unga människor som knappt kommit in i jobb har ofta lägre inkomst och dåliga marginaler, och det är ofta då som man skaffar körkortet. Då har en tusenlapp hit eller dit stor betydelse.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top