Färre döda med sänkta hastigheter, regskyltar fram mm?

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Undrar hur mycket man behöver sänka hastigheten för motorcyklisterna eller hur stora regskyltar fram man ska behöva sätta på motorcyklarna för att inte lika många skall omkomma på de farliga motorcyklarna med tanke på att det i år har omkommit 31 personer på vanliga cyklar?

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70684886_852__,00.html

Efter en rejäl minskning i fjol ser antalet dödade cyklister i trafiken ut att öka igen i år, visar preliminär statistik som Vägverket tagit fram för TT. Bruket av cykelhjälm blir samtidigt allt vanligare.

Därmed verkar dödssiffran vara tillbaka på normala nivåer.

Fram till utgången av november hade 31 personer omkommit. Vid motsvarande tid i fjol hade 23 personer dött och 38 under 2005.

När ska NTF börja skrika om regskyltar för cyklar och speciella hastighetsbegränsningar för dem,det är ju livsfarliga maskiner folk färdas på.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tycker fan vi ska spika ett datum där alla sporthojs medlemar åker samma tid och datum till Sthlm och demostrerar, hur långt ska de få gå? man blir så jävla förbannad så lika bra och göra nåt innan det är helt åt helvete.

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Er-6f abs -07
Inte för att va på det viset, men är det inte typ 20-30 gånger mer folk som cyklar än kör mc?
Men ja håller helt med om att sänkt hastighet och regskylt fram inte är några direkta toppenförslag.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Inte för att va på det viset, men är det inte typ 20-30 gånger mer folk som cyklar än kör mc?
jo men hur många mil per år cyklar de då?

Slå ut antal olyckor per kilometer.

Självklart är det stora risker med att köra MC men jag tycker inte att "hetsjakten" är befogad, så länge folk förflyttar sig kommer det ske olyckor i samband med förflyttningen som gör att folk omkommer.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Vill dem rädda människoliv kan dem ju förbjuda cigaretter och alkohol istället för sporthojar.. men OJ, det är visst ingenting man fiskar röster med eller tjänar pengar på så det gick inte, är nog lättare att slå på minoriteter istället.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men ja håller helt med om att sänkt hastighet och regskylt fram inte är några direkta toppenförslag.

Näe, känns ju hopplöst, om hastighets begränsning = 90km/h, motorcycklists hastighet = 200km/h. så lär nog inte hastighets begränsning = 70km/h ha speciellt stor inverkan på motorcycklists hastighet.

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Er-6f abs -07
jo men hur många mil per år cyklar de då?

Slå ut antal olyckor per kilometer.

Självklart är det stora risker med att köra MC men jag tycker inte att "hetsjakten" är befogad, så länge folk förflyttar sig kommer det ske olyckor i samband med förflyttningen som gör att folk omkommer.

Nej de stämmer ju ifs, men om man skulle slå ut det på antalet minuter/timmar vi resp. de rör sig i trafiken så har nog vi fler dödsfall (men inte olyckor).
Fast sen är det rätt svårt att jämföra cyklar och mc. cyklisterna är ju i princip totalt oskyddade och rör sig ju inte direkt i samma miljö som motorcyklister.
Sen så är ju alla vi (hoppas jag iaf) utbildade på fordonet vi kör och något medvetna om säkerhet och liknande. Cyklisterna i stadsmiljö är de största idioter som finns. Har ingen koll på trafikregler eller andra trafikanter än sig själva, det är ju inte ens lag på backspeglar på cyklar :va (visst det kanske inte behövs på landet men inne i stan så skulle det verkligen behövas).

Håller helt med om att den mediala och politiska hetsjakten på motorcyklister inte är befogad. Snarare att den gör trafiken farligare för oss då bilister kan få för sig "Nu kommer en sån där sporthoj körandes igen, honom ska jag allt sätta dit/skrämma upp/få att sakta ner/visa att jag bestämmer/o.s.v"

Last edited:

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Tycker fan vi ska spika ett datum där alla sporthojs medlemar åker samma tid och datum till Sthlm och demostrerar, hur långt ska de få gå? man blir så jävla förbannad så lika bra och göra nåt innan det är helt åt helvete.

Kreativt ! Det hade dessutom kunnat bli riktigt kul.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Sen så är ju alla vi (hoppas jag iaf) utbildade på fordonet vi kör och något medvetna om säkerhet och liknande.
tyvärr är det inte riktigt så, finns en hel del där ute som inte har utbildning för fordonet de framför.

Känns lite som att de skyller allt på motorcyklisterna trots att många av olyckorna orsakas av andra fordon. Man får helt enkelt acceptera att ett visst antal motorcyklister kommer omkomma varje år, riktigt trist men så är det.

Förstår inte att man diskuterar lagstadgning av nummerskylt fram mm när man fortfarande får köra naken bara man har hjälm på sig. Man kanske åker dit för förargelseväckande beteende men avsaknaden av skydd är inte olaglig.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Se det såhär istället:

Mycket fler personer begår självmord per år än hur många som dör på mc.

Hellre då: åka mc -> ha roligt -> risken att köra ihjäl sig finns, än: inte köra hoj -> ha tråkigt -> bli deprimerad -> skjuta sig i huvet -> rätt säkert död.

ELLER?

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kreativt ! Det hade dessutom kunnat bli riktigt kul.

ja det hade både varit skit kul samt att vi visar vårat missnöje och slår näven o bordet för att vi inte tänker dem låta dem behandla oss på detta sätt.
men vi får ju inte visa att vi har det trevligt och är glada att så många mc åkare har samlats.

vi får väl se hur många som hänger på detta, än så länge verkar det bara va du och jag som är intresserad. blir det ett datum spikat ska fan varenda jävel här på SH bli utmanad att komma oavsett från vilken plats i sverige, annars kan de lika gärna avregga sig och spela shack soliga dagar.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Att slänga fram statistik utan att kunna något om statistik är ofta en dålig idé. Ska man dock göra det så är det väl iaf bra om man jämför den precentuella delen döda. Då blir det gissningsvis dystrare siffror för MCn än cyckeln.

Sådär spontant tycker jag väl egentligen inte att MC på allmän väg har något berättigande (tråkigt nog). MC är till skillnad från bilar, bussar, lastbilar och även cycklar en leksak och inte ett färdmedel. Ja, man kan åka till jobbet mm. men det är ju inte för att det är så praktiskt utan mest även då ett nöje. Det finns även MCbud men dom är så försvinnande få att man kan försumma dem helt.

Nä, det klokaste vore att förbjuda MC på allmän väg. Argumentet om frihetsinskränkning mm kvarstår och får väl sättas i relation till detta då. Jag tycker nog ändå att MC förare utsätter många andra för onödig fara så frågan är hur mycket frihet man ska få ta sig. Hade dessa MC förare kört bil så hade nog inte olyckan varit framme lika ofta.

Tål att tänkas på men även om jag gillar att köra hoj så tycker jag inte alls det e så självklart att man ska få göra det.

ja det hade både varit skit kul samt att vi visar vårat missnöje och slår näven o bordet för att vi inte tänker dem låta dem behandla oss på detta sätt.
men vi får ju inte visa att vi har det trevligt och är glada att så många mc åkare har samlats.

vi får väl se hur många som hänger på detta, än så länge verkar det bara va du och jag som är intresserad. blir det ett datum spikat ska fan varenda jävel här på SH bli utmanad att komma oavsett från vilken plats i sverige, annars kan de lika gärna avregga sig och spela shack soliga dagar.

Varför tänker du inte innan du svarar

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Har hört nån fakta på att sänker man farten till typ 50 eller under så dör knappt någon. En modern bil blir ju okörbar och sätter man det i relation till hojar som gör 300 out of the box så är det ju ännu värre. Jag förstår vad gulleplutt menar men håller inte med om det eftersom vi då får förbjuda väääldigt mycket med argumentet att det är farligt för dig själv och omgivningen.

Modigt att tala om förbud mot sporthojar på SH gulleplutt :D

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har hört nån fakta på att sänker man farten till typ 50 eller under så dör knappt någon. En modern bil blir ju okörbar och sätter man det i relation till hojar som gör 300 out of the box så är det ju ännu värre. Jag förstår vad gulleplutt menar men håller inte med om det eftersom vi då får förbjuda väääldigt mycket med argumentet att det är farligt för dig själv och omgivningen.

Modigt att tala om förbud mot sporthojar på SH gulleplutt :D

Det är ju så att: Kör alla 1 km/h så kommer ingen att dö. Förutom nån enstaka som dör av att dom blir uttråkade. Sen är det ju som med allt annat. Man får hitta nån fart där det dör lagom många. Men om man däremot kan visa på att ....jag ta MC som exempel då. Att med MC så dör väldigt många mer procentuellt. Så kanske det är läge att klippa av den grenen. Sen att dom som sitter på grenen inte vill det är ju naturligt. Men att hävda att som du gör "eftersom vi då får förbjuda väääldigt mycket" tycker jag är en smula tveksamt. Men det e ju min åsikt.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
njaa, min båge är framförallt ett färdmedel. vägde mellan att skaffa bil och MC och MC är klart smidigare fordonet för mej. Då hade jag aldrig ens suttit på en båge och hade inte kort för MC eller någonting, men bedömde alltså MC som optimalare bruksfordon. men så är den inte en råsportis.

sen är det klart att det har visat sig vara kul också...

Att slänga fram statistik utan att kunna något om statistik är ofta en dålig idé. Ska man dock göra det så är det väl iaf bra om man jämför den precentuella delen döda. Då blir det gissningsvis dystrare siffror för MCn än cyckeln.

Sådär spontant tycker jag väl egentligen inte att MC på allmän väg har något berättigande (tråkigt nog). MC är till skillnad från bilar, bussar, lastbilar och även cycklar en leksak och inte ett färdmedel. Ja, man kan åka till jobbet mm. men det är ju inte för att det är så praktiskt utan mest även då ett nöje. Det finns även MCbud men dom är så försvinnande få att man kan försumma dem helt.

Nä, det klokaste vore att förbjuda MC på allmän väg. Argumentet om frihetsinskränkning mm kvarstår och får väl sättas i relation till detta då. Jag tycker nog ändå att MC förare utsätter många andra för onödig fara så frågan är hur mycket frihet man ska få ta sig. Hade dessa MC förare kört bil så hade nog inte olyckan varit framme lika ofta.

Tål att tänkas på men även om jag gillar att köra hoj så tycker jag inte alls det e så självklart att man ska få göra det.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra

livet blir så mycket enklare då, vill ju inte sluta som dig....sitta här och skriva sånt trams trotts att du åker hoj själv. efter jag läst det du skrivit så hajar jag inte ens varför du har hojjen kvar. ibland blir inte livet enklare bara för man är intelligent :p

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
njaa, min båge är framförallt ett färdmedel. vägde mellan att skaffa bil och MC och MC är klart smidigare fordonet för mej. Då hade jag aldrig ens suttit på en båge och hade inte kort för MC eller någonting, men bedömde alltså MC som optimalare bruksfordon. men så är den inte en råsportis.

sen är det klart att det har visat sig vara kul också...

Ingen regel utan undantag. Dock är du i så massiv minoritet att du är fursumbar i debatten.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
livet blir så mycket enklare då, vill ju inte sluta som dig....sitta här och skriva sånt trams trotts att du åker hoj själv. efter jag läst det du skrivit så hajar jag inte ens varför du har hojjen kvar. ibland blir inte livet enklare bara för man är intelligent :p

Om du försöker vara lite mer opartisk så är det ju enklare att förstå varför man ev skulle kunna få ett förbud för MC. Det finns helt enkelt för mycket som talar emot dem. Jag förstår att du vill fortsätta åka MC. Men det är ju ett ganska svagt argument i sammanhanget.

Lika bra att skilja MC och övrig trafik. Man spolar ju inte en is å spelar hockey på E4:an.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03

Det låter ju klockrent att alla ska ta sig till Piteå för att demonstera, jag är gärna med på det demonstrationståget :tummenupp

Nä men seriöst, försök tänka på att allt cirkulerar inte runt sthlm :pannkyss

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...