Färsking på forumet! Hejjsan!

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Tjosan alla på sporthoj! :D

Är ny här så en liten introduktion känns som en vettig grejj.

Tänkte att jag skulle ge mig in på det här med att åka sporthoj, då jag är helt övertygad om att detta är rätt för mig. Det tog inte så långt tid att komma till den slutsatsen om jag ska vara ärlig. Mer varvtal, mer roligt? The more the merrier?
Vidare, det är nämligen så att sen jag var liten har jag dreglat över att få köra motorcykel. Detta är en "drift" som inte blev lättare medans jag hade moped.

Som det framgår av tidigare "statement" så är jag inte speciellt gammal, 20 år närmare bestämt. Precis fyllt faktiskt.
Nu finns ekonomin och tiden för att kunna få detta projektet att rulla.
Hojj är införskaffad samt läderbitar. Bara att börja öva! ;)


Har igenom en god vän, som jag också skall övningsköra med, fått tag i en Yamaha fzr 600 R från 1991. Vilket innebär classica försäkring som är SNORBILLIG. Det är verkligen en fis i vinden, en VÄLDIGT blåsig dag. Vi pratar 1500kr om året, helförsäkring. Det är till och med så bra att jag kan med största sannolikhet ha råd att äga skrothögen medans jag pluggar. De e bra skit...

Sedan så kändes det vettigt att börja med en 600 hojj, för en 900+ känns bara korkat i min ålder. Samt att den känns lite otymplig, men va fan vet jag...grön som jag är. Något jag redan har fått inslaget i skallen, med god marginal, är att "Förlora aldrig respekten för skrotet!". (Killen jag ska köra med är före detta ban instruktör.)
Med den lilla erfarenhet jag har nu.....SATAN vad snabbt det går! Det är ju liseberg gånger 100. Känns tydligt att det inte är osannolikt att man blir köttfärs om man får en kyss av en bil i "lagom" hastighet, om man säger så.
Läste "laidback:s" riktigt rörande tråd...man får en ny syn på saker o ting.


Hursomhälst, det här ska bli så j*vla roligt så ja kan f*n inte sätta ord på det! Det är lite samma känsla som man hade på julafton när man var 7-8 år gammal.

Tack för mig! :D

//Alex
 

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Tack så mycket! :D

Tänkte lägga upp en bild på min "nya" hoj.
Inte fan vinner den några skönhetstävlingar. Men lite gullig är den!
Och effekt finns det ju faktiskt att hämta ;)
Kändes klokt att köpa en lite äldre modell, så slipper man gråta sig fördärvad när de blir repor och dylikt.

yam3.jpg


yam4.jpg


Som sagt, lite småful e den! :tummenupp
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Som sagt, lite småful e den! :tummenupp

Tycker den var rätt snygg jag, snyggare en min första. Även det en classic för försäkringens skull. Bra att börja så tycker jag.

Hoppas du gillar det och passa på att njuta första tiden med första hojjen är speciell. Minns att jag njöt av att bara gå ut och starta den och lyssna på ljudet innan jag hade kort och veta att denna är min och snart kan jag köra den....oslagbart!
 

Roeters

Gammelfazern rullar än
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Västerås
Hoj
1988, Yamaha FZR 1000 - 1999, Yamaha Dragstar 1100
Tack så mycket! :D

Tänkte lägga upp en bild på min "nya" hoj.
Inte fan vinner den några skönhetstävlingar. Men lite gullig är den!
Och effekt finns det ju faktiskt att hämta ;)
Kändes klokt att köpa en lite äldre modell, så slipper man gråta sig fördärvad när de blir repor och dylikt.

yam3.jpg


yam4.jpg


Som sagt, lite småful e den! :tummenupp

Välkommen världen behöver fler FZR-piloter :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Välkommen och för en gångs skull en skön presentation!! :tummenupp och för att vara 20 år gammal så va hojen riktigt fräsch, inte ngt man behöver skämmas över på gruppkörningarna och långt därifrån :) hoppas du kommer trivas!

/F
 

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Tycker den var rätt snygg jag, snyggare en min första. Även det en classic för försäkringens skull. Bra att börja så tycker jag.

Hoppas du gillar det och passa på att njuta första tiden med första hojjen är speciell. Minns att jag njöt av att bara gå ut och starta den och lyssna på ljudet innan jag hade kort och veta att denna är min och snart kan jag köra den....oslagbart!

Ja, det kan du hoppa upp och sätta dig på att jag gör! ;)
I bakgrunden på bilden så skymtar man vännens Fireblade. Blir lite att han tar åskan ifrån mig :rolleyes:


Roeters, FZR e fan bra skit! För sin ålder så är det riktigt bra pang för pengarna! Eff-zäta-ärren va ju en riktigt fräsig när den kom och den står sig ju helt okej, för sin ålder.




Välkommen och för en gångs skull en skön presentation!! :tummenupp och för att vara 20 år gammal så va hojen riktigt fräsch, inte ngt man behöver skämmas över på gruppkörningarna och långt därifrån :) hoppas du kommer trivas!

/F

Ja, den ser faktiskt helt okej ut. Har precis gått igenom den och haft isär förgasarna och koppling. Den har fått lite TLC med andra ord ;)
Den spinner som en katt nu! Går mycket bra för att vara såpass gammal. Den hostade lite när den skulle tillbaka till tomgång efter man hade rusat motorn men nu spinner den verkligen. Trevligt att höra kan man lugnt säga.
Gruppkörningar är något jag ser fram emot så in i h*lvete.
Ska bli enormt kul att dyka in med huvudet före i detta. :D
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
Välkommen!
Go hoj och en nice presentation och bra tankegångar, tänk en gång extra varje gång du känner begäret att....köra om-gasa järnet-stajla..., då kommer det gå bra.
Har du bokat din första SMC kurs än? om inte så gör det.....Ju mer man vet och kan, desto roligare är det.

En bandag (inte nödvändigtvis SMC) lär dej mer om hojkontroll och dej själv än du trodde var möjligt på en dag.....


Ride on!
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Hej! 20 bast och redan klok, låter som att vi slipper läsa om dig i minneslunden. :tummenupp

Hoj är skoj, nu är jag så deformerad att jag numer tycker det är kul att kuska runt på en grustourer men att skaffa A-kort är nog det smartaste jag gjort. Kör med insidan av hjälmen så kommer vi nog att mötas på nån väg någon dag, jag hälsar alltid. ;)
 

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Välkommen!
Go hoj och en nice presentation och bra tankegångar, tänk en gång extra varje gång du känner begäret att....köra om-gasa järnet-stajla..., då kommer det gå bra.
Har du bokat din första SMC kurs än? om inte så gör det.....Ju mer man vet och kan, desto roligare är det.

En bandag (inte nödvändigtvis SMC) lär dej mer om hojkontroll och dej själv än du trodde var möjligt på en dag.....


Ride on!

SMC, banan har jag inte bokat än. MEN, vännen jag ska köra mer är föredetta SMC instruktör. Så bana kommer det att bli, utan tvek. Ska krossa Rossi, alla dagar i veckan :banana

Skämt åsido, Banan är jag JÄVLIGT sugen på. Dock så har min blivande lärare gjort det klart för mitt att jag kommer att få en fet bit silvertejp på visiret. Lyft blicken! ;)
Skulle inte förvåna mig om jag får skrivet "ÅSNA!" på tejpbiten...:gnissla




Hej! 20 bast och redan klok, låter som att vi slipper läsa om dig i minneslunden. :tummenupp

Hoj är skoj, nu är jag så deformerad att jag numer tycker det är kul att kuska runt på en grustourer men att skaffa A-kort är nog det smartaste jag gjort. Kör med insidan av hjälmen så kommer vi nog att mötas på nån väg någon dag, jag hälsar alltid. ;)

Grushojj? Som i bmw GS-stort nummer, eller enduro?
För de här me grustourer, har tänk lite i dom banorna med. Åka riktigt långt på en sådan hade vart fräckt tycker jag. Långt som fan ungefär! :)
Men men.....än så länge är de räser moppe ;)





Sedan, va fan GÖR mupparna på trafikverket? Har väntat i cirkus 2 och en halv vecka på tillstånd om övningskörning....dom e inte snabba. :( :va
Abstinensen börjar bli SVÅR att hantera. Riktigt svår!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hjärtligt välkommen. :tummenupp
Och med din inställning, så har du alla chanser undvika problem. :tummenupp
Trevliga bilder på hojen. :tummenupp
 

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Va ute idag och testade FZR:en ganska rejält. (övningskörning på riktigt ;) )
Jävlar i helvete va gött det är med sporthojj!

Riktigt bra skit. Tror fan inte att jag skulle kunna köra något annat! :D
Räser-växla utan koppling är ju det bästa som finns, allvarligt....njutning varje gång! ;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top