Fästöglor på släpkärra

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hej!
Någon här inne som har länk till några bra fästöglor som man kan sätta i golvet på en släpkärra.
Kommer lägga in ett nytt golv och önskar sätta öglor i golvet för att underlätta när man spänner fast bågarna.
Hittade denna på biltema dock är det skruven i kortaste laget... http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Beslag/Surrningsfaste-med-bult-25352/
Någon som har hittat andra som ni kan tipsa om?
//Marcus

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vill man ha ädlare metaller, RF, så går du in i båtaffären och hittar en uppsjö olika varianter. Men till överpriser som heter duga.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Såna använde jag i racebussen, funkar klockrent! :tummenupp

Dom som Enhjuling och TS länkar till skulle jag säga är alldeles för klena. Det blir ganska stora krafter när 170-200kg motorcykel skumpar omkring på ett släp eller i en racebuss. Dessutom drar ju bara spännbanden ganska hårt.

Ja jag våldförde mig på grevinnans hästsläp med att montera 6 sånna i hennes dyra nya golv:3freak

Huvva vad arg hon blev:död

M_LILJA

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Hoj
Ducati 996-00, Ducati Hypermotard-08såld, Husaberg FS 650-04, Husaberg FE 550-07såld, KTM 380 SX-02KTM 300 EXC-11
Swedol

Swedol har hela rubbet surrningsfästen bultar mm.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Tackar för alla inlägg!
Stressigt få klart allt innan bansäsongen börjar :tuttar

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Såna använde jag i racebussen, funkar klockrent! :tummenupp

Dom som Enhjuling och TS länkar till skulle jag säga är alldeles för klena. Det blir ganska stora krafter när 170-200kg motorcykel skumpar omkring på ett släp eller i en racebuss. Dessutom drar ju bara spännbanden ganska hårt.

Ja och VAR man monterar dom är ju viktigt också.

En 1500kg ögla i en 10mm plyfa mitt emellan ramverket gör ju ingen nytta:glömdet

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tycker det är bättre att sätta öglorna i släpets kanter med genomgående skruv och mutter.
Mina är någon billig skit typ de som sitter i tjurnäsor och har tjänstgjort för både dubbla crossar och gatcyklar.

Golvet ska vara slätt, helt plötsligt är det ett flyttsläp eller så ska du raka av skit med skyffel.

Mina är en vanlig galvad platta med fyra fästhål för m6 köpta hos den lokala järnhandlaren.

Last edited:

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)

Jag har haft dessa på mitt släp i många år nu, fästa i ramverket på sidorna och de har inte gått sönder ännu men jag kanske har haft tur vad vet jag! allt från ungarnas crosshojar till att samtidigt transportera min bandit och grabbens XTX har det hållt för så här långt.
Ska erkänna att de ser lite klena ut men det funkar för mig.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
500kg skall de hålla för. Så det är klart att om man har spännband som är starkare än så eller om fästpunkterna i MCn är starkare då är de för klena. Spänner man tex i styret så kan man ju fundera på hur starkt det är

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln