Fästa axel till plastimpeller

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sätter ihop en gammal crossmotor och impellern har lossat från sin lettrade stålaxel. Troligen har vattenpumpen varit full med bös och stannat, varpå axeln fortsatt rotera vilket inte förvånar då den drivs the hard way rakt från vevaxeln. Jag kan köpa en ny från Venezuela för en lax eller försöka fästa axeln till plastdrevet på nytt. Det är ganska ont om delar till denna ”one year only”

Någon som har ett tips på hur man kan försöka limma ihop ett invändigt slitet vattenpumpsdrev utfört i plast med en lettrad stålaxel?
 

Bifogat

  • 7E08197A-6673-43E2-8174-B4DC0652FCB3.jpeg
    7E08197A-6673-43E2-8174-B4DC0652FCB3.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 34

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Sätter ihop en gammal crossmotor och impellern har lossat från sin lettrade stålaxel. Troligen har vattenpumpen varit full med bös och stannat, varpå axeln fortsatt rotera vilket inte förvånar då den drivs the hard way rakt från vevaxeln. Jag kan köpa en ny från Venezuela för en lax eller försöka fästa axeln till plastdrevet på nytt. Det är ganska ont om delar till denna ”one year only”

Någon som har ett tips på hur man kan försöka limma ihop ett invändigt slitet vattenpumpsdrev utfört i plast med en lettrad stålaxel?
Skulle inte en sån impeller gå att 3d printa med lite tightare hål så att du kan knacka / pressa på den på axeln
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kan du svarva ur och sätta in ett nytt centrum av lämpligt material.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skulle lita mer på en limmad original propeller än en 3D printad men jag kanske är okunnig om hållfastheten. Svarva i ett nytt centrum är kanon om man har en svarv, men det kanske finns ett lyxigt lim som funkar. Jag håller ju givetvis koll på bitarna vid körning
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skulle nog hellre överväga att svarva en ny axel med lite större diameter där drevet ska pressas fast.
Den är för stökig för mig. Jag kom just på att klämma fast grejerna med glasfiberväv och epoxy, kanske?
 

Bifogat

  • 4B18778B-FAE8-48D7-BBEE-64CE0003A61D.jpeg
    4B18778B-FAE8-48D7-BBEE-64CE0003A61D.jpeg
    6.1 MB · Visningar: 23

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

3d-printa är möjligt, men då är det viktigt vilken tråd som används (eftersom det troligen blir ganska varmt)

svarva en hylsa - ja om det finns material i impellern, men då skall hylsan säkras i impellern och även på vevaxeln så ngn form av limning blir det ändå
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vissa plaster är ju väldigt svåra att limma, det är en utmaning. Du måste dessutom ha ett visst överflöd, så risken är ju stor att det kommer superduperlim i lagertätningen också.

Skulle det gå att borra och sätta dit ett R-clips eller najning som låsning? Tillsammans med lim känns det som att det skulle minska konsekvenserna av att limmet släpper rejält.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du nån bild på "hålsidan" av impellern?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Reklamalgoritmerna 😂😂
 

Bifogat

  • 109B899E-6954-4F8B-9C7C-40E23A67B270.png
    109B899E-6954-4F8B-9C7C-40E23A67B270.png
    3.8 MB · Visningar: 35

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle som sagt var gjort en ny axel men om den ändå ska limmas skulle jag nog limma med epoxy och före det försöka göra några axiella spår, eller grova repor i hålet på drevet så limmet har något att greppa i.
Plast är ju ofta lite fet så att lim har svårt att greppa i plasten så därför skulle jag vilja ha axielt riktade spår.

Det märks ju ifall den kokar sen, och då vet du ju vad som hänt. Det är nog inte så troligt att en kokning spoilerar några tävlingsresultat med den hojen.

Troligen och förhoppningsvis tål motorn en kokning utan att toppen blir skev eller liknande skador. Jag har I alla fall råkat ut för kokning på crosshojar utan att något skadats.

En annan lösning är att borra in en tvärgående pinne genom axeln och göra ett spår i drevet och en låsbricka eller segersäkring. Alltså så designen blir som det ser ut på de flesta hojar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade satsat på värmebeständigt lim i ett första försök, om det glappar mycket med tunn plåt lindat kring axeln för att fylla upp värsta glappet. Kanske börja med J-B Weld ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skulle som sagt var gjort en ny axel men om den ändå ska limmas skulle jag nog limma med epoxy och före det försöka göra några axiella spår, eller grova repor i hålet på drevet så limmet har något att greppa i.
Plast är ju ofta lite fet så att lim har svårt att greppa i plasten så därför skulle jag vilja ha axielt riktade spår.

Det märks ju ifall den kokar sen, och då vet du ju vad som hänt. Det är nog inte så troligt att en kokning spoilerar några tävlingsresultat med den hojen.

Troligen och förhoppningsvis tål motorn en kokning utan att toppen blir skev eller liknande skador. Jag har I alla fall råkat ut för kokning på crosshojar utan att något skadats.

En annan lösning är att borra in en tvärgående pinne genom axeln och göra ett spår i drevet och en låsbricka eller segersäkring. Alltså så designen blir som det ser ut på de flesta hojar.
Ja precis, om jag borrar i axeln, knackar in en rörsprint ( heter det så?) och fräser ur i plastdrevet?
 

Bifogat

  • F8486E10-99B8-4420-BFE0-78CD7F074D15.jpeg
    F8486E10-99B8-4420-BFE0-78CD7F074D15.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 21

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja precis, om jag borrar i axeln, knackar in en rörsprint ( heter det så?) och fräser ur i plastdrevet?

Jag läste mest texten och tänkte på drevet, i andra änden på axeln.

Nu ser jag att det kanske blir svårt att därefter låsa den där med en segersäkring som jag tänkte? Axeln går väl inte igenom impellern och ut så man får dit låsringen?

Impellern sitter ju ofta fast med en mutter. Det låter sig ju lite heller monteras där men däremot ett gängat hål I axeln och en skruv.

Det positiva är ju att temperaturen inte går mycket över 100 grader på den sidan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett fjädrande rörstift är nog absolut enklaste lösningen här. Borra radiellt rakt igenom vingar och allt på impellern och axeln.
Slå in rörstiftet och allt är klart.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett fjädrande rörstift är nog absolut enklaste lösningen här. Borra radiellt rakt igenom vingar och allt på impellern och axeln.
Slå in rörstiftet och allt är klart.
Ja det är kanske grejen. Fy fan vad bökigt med min begränsade verktygsarsenal. Jag ska plocka ur och loss axeln och titta på den intensivt en stund🙂
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja precis, om jag borrar i axeln, knackar in en rörsprint ( heter det så?) och fräser ur i plastdrevet?
Låt någon med en riktig fräs o koordinatbord göra jobbet - du vill inte ha en rörpinne som sitter "offcenter" - fel sida av landet, annars hade du kunnat höra av dig.
Själv hade jag nog börjat med lim som första försök innan jag började bearbeta axlar o annat.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Låt någon med en riktig fräs o koordinatbord göra jobbet - du vill inte ha en rörpinne som sitter "offcenter" - fel sida av landet, annars hade du kunnat höra av dig.
Själv hade jag nog börjat med lim som första försök innan jag började bearbeta axlar o annat.
Läser man om Gorilla glue så verkar det ju vara överbefälhavare över alla lim, verkar ju klara allt. Men jag tror ändå något mekaniskt stopp måste till, om det så bara är ett litet bleck av något slag. Kanske såga ett tunt snitt rakt igenom axeln och knacka ner en bit fjäderstål och fila upp motsvarande inne i impellern.

Det här är inga värdefulla hojar ( har 2 st ) och det går fort att byta delar som överstiger värdet tyvärr. Vevaxelrenoveringen på den andra kostade nästan 3.000:- Den här har jag bytt ettans drev på bland annat. Men det är kul tycker jag med enkla objekt också. Hade det gått att köpa en ny impeller för nån 5 hundring hade jag gjort det direkt. Men tänker att det trots allt borde gå att sammanfoga dessa delar på ett någorlunda bra sätt. Men har bara pelarborr och handverktyg.

Pajar det igen så händer det ju iaf inte på E4an mellan Ljungby och Örkelljunga liksom😁
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Säger inte emot, men att jag förespråkar lim som första försök är att axeln blir inte påverkad av limmet så lossar det så är du kvar på ruta noll - samma med impellern som knappast blir påverkad den heller.
Mot det står risken att impellern lossar o motorn får problem med kylningen

Sätta upp axeln, centrera o borra hål för en drivande pinne är enkelt om man har prylarna. Impellern måste få motsvarande öppningar som passar mot pinnen - antingen genom att göra två spår o skjuta impellern på axeln (hyfsat enkelt) eller att borra hål i impellern så att det stämmer mot axelhålet (tror jag är riktigt lurigt)

Gör du spår så borde impellern limmas i alla fall för att den inte skall glida utåt o ta i motorkåpan.

Så metoderna har sina nackdelar oavsett vad man väljer
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top