Fästa emblem på skinnställ

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej

Jag hade inget intresse deltaga på "syjuntor" på den tiden det begav sig så novis på detta.

Har en undran. Tänkte sätta på ryggemblem på skinnstället och vill helst inte sy fast det. Någon som har erfarenhet fästa på annat sätt och då även så att man kan få bort det utan att skinnstället tar för mycket skada?

Tacksam för svar

/PeterDeleter
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Kanske läge att ringa killarna i HA eller Bandidos, presentera sig som syintresserad knutte, och fråga hur dom gör för att få fast dom där tygmärkena dom har på ryggen när dom är ute och fin-åker? Kunde bli ett kul samtal:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kontaktlim.
1) Rejält på emblemet. Lägg det sedan på skinnstället så du får kontaktlim på skinnstället med rätt utbredning. Lyft av emblemet och låt torka 15 minuter. Tryck dit emblemet och hamra det på plats.

2) Har emblemet en "skrovlig" (ej slätt baksida) kan det löna sig lägga på flera lager kontaktlim på baksidan. Så baksidan blir slät(are) och låta torka före 1)

Det finns, klart, (ej gult) kontaktlim. Så eventuellt överskott runt emblemet inte syns så tydligt på skinnstället. Men har inget namn just nu, kanske UHU?
 
Last edited:

Persilja

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-07 -16
Jag tror att din önskan om att eventuellt kunna ta bort märket sedan och att det inte ska synas något på skinnstället är det som ställer till problemet. I övrigt fungerar de metoder som varit uppe som förslag, men med olika för- och nackdelar och eftersom vad som händer med lädret vid de olika metoderna inte kommenterats skriver jag ned lite saker att tänka på här:

1. Vliesofix/Vlieseline. Fördelen är att det är enkelt, billigt (man kan ofta köpa småbitar på en välsorterad sybehörsbutik) och många märken är försedda med ett liknande material på baksidan när man köper dem. Nackdelen är dock att det inte sitter så himla bra alltid. Särskilt om det är på ett ställe där plagget utsätts för belastning eller töjs ut lite vid användning. Men det viktigaste att tänka på med vliesofix eller vlieseline är att det fungerar genom höga temperaturer och man stryker fast materialet på det plagg man vill sätta märket på och läder/skinn ska ju absolut inte strykas, vilket blir ett problem. Råkar du stryka utanför märket kommer ytan på ditt ställ få märken, så försiktighet krävs. Värmen får också ytan under märket att ändra karaktär, sannolikt kommer strukturen bli slätare och utan mer uttöjd just under märket = ev. lite bubbligt resultat om du tar bort märket. Sedan är det risk för att limmet på vliseofixen också skadar ytan på lädret, eller iaf färgen. Sen får du ju också hoppas att materialet på själva märket tål tillräckligt mycket värme för att fästa (men det brukar de flesta göra, men prova innan du smackar på det på plagget så att du slipper få något bränt och utsmetat tingest på hela ditt ställ)

2. Kontaktlim. På samma sätt som med vliseofix är det enkelt att göra, lätt att få tag på och billigt. Här slipper du riskerna med värme mot lädret, men kontaktlimmet innehåller istället ännu starkare lösningsmedel än limmet i vliseofixen. Jag är väldigt säker på att om du tar bort märket sedan kommer ytan under märket inte att se likadant ut som resten av plagget. Tänkbart är en skrovligare yta där ytskiktet på lädret blivit skadat och färgskiftningar mot gult (även om man använder vitt lim som föreslagits tenderar lim att få kontaktmaterial att gulna). Däremot sitter nog märket fast jättebra med denna metod.

3. Sömnad. Fördelarna är att det sitter bra och blir inte till en stel massa mot plagget som med lim-metoderna. Dock, ham man inte skills nog bör man lämna arbetet till någon. Antingen syr man för hand eller på en rejäl symaskin (typ industrisymaskin och INTE typ IKEAs modell). Någon skräddare eller skomakare borde kunna hjälpa dig med detta för kanske kring 200kr (lite beroende på hur stort märke och hur krångligt det blir att få till det med foder osv). Dock blir det ju små små hål i lädret när man syr, och dessa försvinner inte sedan. Så tar du bort märket kommer hålen att vara kvar. Hur synliga de är beror på strukturen på lädret och framförallt vilken färg du har på plagget (t.ex. grå/svart/mörkblå = syns knappt, men på vitt/gult syns det mer).

Sen finns det ju lim som används vid textila pyssel som är vattenlösliga, men på ett skinnställ till MC känns det inte helt hundra att ha något som inte tål vatten... De gör ju annars ingen skada på plagget.

Sammanfattningsvis så blir det svårt att få det helt osynligt om du tar bort märket sedan, iaf om du ska ha något hållbart ett tag, men hur eventuella skador kommer att se ut är ju olika för olika metoder. Men oavsett hur du väljer att göra finns det ju risker med solblekning av plagget och att materialet under märket har en mörkare färg. Det bästa är helt klart att ha märket kvar om du nu ska ha dit det. :)

Lycka till!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
JULA har ett transparent kontaktlim i 50g tub
Pattex Kontaktlim Transparent
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Sy fast velcro på emblemet.
Riv av knäpucken du skrapar minst.
Tryck fast emblemet på knäet.
Lämnar inga märken sen när du vill ta bort det heller!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Degnerate...

Har inga knäpuckar. För gammal för sån körning :)

Glad att jag kan grensla hojen idag med alla implantat, reumatism samt galopperande Alzheimers pga tidigare synder med hojar :)
 
Last edited:

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Om man ska limma läder mot läder så funkar vanligt vitlim, snickarlim alltså, mycket bra. Enklare än med kontaktlim
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top