Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Sthlm
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ibland när jag ser fotpinnar som har ett stort (långt) fäste tänker jag att man skulle kunna spara vikt genom att sätta fotpinnen nästan direkt i svingen.
Då undrar jag, dock inte för att jag är intresserad av att spara vikt, vad för effekter det skulle ge om man sätter fotpinnen på svingen istället för ramen.
Jag inser direkt att det skulle innebära att en viss del av den vikt man läggar på ramen nu läggs direkt på svingen och även flyttas längre bak (beroende på var på svingen fotpinnen fästs) och att avståndet mellan sadel och fotpinne skulle minska då bakdämparen komprimeras vilket skulle medföra att benvinkeln skulle ändras konstant vid ojämt underlag.
Nackdelar och fördelar?
Jag kan tänka mig att komforten minskar när man får vibrationer direkt från underlaget i benen, men sammtidigt en direkt feedback om vad som händer med svingen, på gott och ont.
Vad tror ni?
Då undrar jag, dock inte för att jag är intresserad av att spara vikt, vad för effekter det skulle ge om man sätter fotpinnen på svingen istället för ramen.
Jag inser direkt att det skulle innebära att en viss del av den vikt man läggar på ramen nu läggs direkt på svingen och även flyttas längre bak (beroende på var på svingen fotpinnen fästs) och att avståndet mellan sadel och fotpinne skulle minska då bakdämparen komprimeras vilket skulle medföra att benvinkeln skulle ändras konstant vid ojämt underlag.
Nackdelar och fördelar?
Jag kan tänka mig att komforten minskar när man får vibrationer direkt från underlaget i benen, men sammtidigt en direkt feedback om vad som händer med svingen, på gott och ont.
Vad tror ni?