Fästa fotpinnar på sving

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ibland när jag ser fotpinnar som har ett stort (långt) fäste tänker jag att man skulle kunna spara vikt genom att sätta fotpinnen nästan direkt i svingen.

Då undrar jag, dock inte för att jag är intresserad av att spara vikt, vad för effekter det skulle ge om man sätter fotpinnen på svingen istället för ramen.

Jag inser direkt att det skulle innebära att en viss del av den vikt man läggar på ramen nu läggs direkt på svingen och även flyttas längre bak (beroende på var på svingen fotpinnen fästs) och att avståndet mellan sadel och fotpinne skulle minska då bakdämparen komprimeras vilket skulle medföra att benvinkeln skulle ändras konstant vid ojämt underlag.

Nackdelar och fördelar?

Jag kan tänka mig att komforten minskar när man får vibrationer direkt från underlaget i benen, men sammtidigt en direkt feedback om vad som händer med svingen, på gott och ont.

Vad tror ni?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Bodoe skrev:
Ibland när jag ser fotpinnar som har ett stort (långt) fäste tänker jag att man skulle kunna spara vikt genom att sätta fotpinnen nästan direkt i svingen.

Då undrar jag, dock inte för att jag är intresserad av att spara vikt, vad för effekter det skulle ge om man sätter fotpinnen på svingen istället för ramen.

Jag inser direkt att det skulle innebära att en viss del av den vikt man läggar på ramen nu läggs direkt på svingen och även flyttas längre bak (beroende på var på svingen fotpinnen fästs) och att avståndet mellan sadel och fotpinne skulle minska då bakdämparen komprimeras vilket skulle medföra att benvinkeln skulle ändras konstant vid ojämt underlag.

Nackdelar och fördelar?

Jag kan tänka mig att komforten minskar när man får vibrationer direkt från underlaget i benen, men sammtidigt en direkt feedback om vad som händer med svingen, på gott och ont.

Vad tror ni?

Det borde ge högre ofjädrad vikt.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Bodoe skrev:
Nackdelar och fördelar?

Jag kan tänka mig att komforten minskar när man får vibrationer direkt från underlaget i benen, men sammtidigt en direkt feedback om vad som händer med svingen, på gott och ont.

Vad tror ni?

Åtminstone skulle inte jag vilja att min passagerare även fungerad som kompletterande stötdämpare. :eek: ....Skulle säkert kännas osäkert både för den som kör och den som är passagerare i kurvorna. Om man nu inte puttrar på i knapp styrfart..... :rolleyes:
 

Coola Ola

Guest
Risken att man fastnar med fötter, kläder etc ökar en del. Kanske min främsta invändning mot en sån grej.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Med reservation för att jag inte kan ett jävla jota om sånt här, så tycker jag det låter helt absurt. Lägger man vikt på "svingarmspinnarna" blir det ju som att köra ofjädrat - du/din passagerare tar upp alla ojämnheter direkt. Om du hade tänkt att det ska vara förarpinnarna - hur ska det lösas mtp broms/växelstag? Om det gäller passagerarpinnar så kommer väl köregenskaperna ändra sig beroende på hur din passagerare väljer att fördela sin vikt (rumpa/fötter), för att inte tala om hur obehagligt det blir på ojämt underlag.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bodoe skrev:
Jag kan tänka mig att komforten minskar när man får vibrationer direkt från underlaget i benen, men sammtidigt en direkt feedback om vad som händer med svingen, på gott och ont.

Vad tror ni?

....kan bli intressant effekt om det är passageraren som sitter med fossingarna på dessa svingmonterade fotpinnar... Ponera att passageraren sitter rätt tungt på fotpinnarna.. inte riktigt ser vägen framför och du kör över ett farthinder i lite för hög fart.... :hihi

....eller om du sitter med benen lagom mycket dubbelvikta för att inte ha allt för mycket rörelsemån...

...går nog bra på vanlig, slät asfalt men i samma sekund som du brönner något större gupp lär du få knipa hårt med knäna runt tanken om du ska sitta kvar..
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Alá Militärens HVA MC258. Jobbit att bli skjutsad på en sån, det slår en del i fötterna. Men för kortare sträckor funkar det.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top