Fästa skruv i plast

Marxus

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Null
Som nån nämnde tidigare i tråden. Epoxy. Så länge du har båda ytorna helt rena så funkar det kanon. Skummade bara igenom tråden så jag hoppas fortfarande det var i plasten du skulle limma :D

Men hur är det med att limma med epoxy på termoplaster? Eftersom att epoxy är en härdplast. Frågade det tidigare i tråden med.

:brinnerup En pinnskruv M6 som gängas med Loctite i plasten och som gängas om till M5 i den del som sticker upp ur plasten?

Vet inte om det är så bra att gänga i plasten, sitter låsmutter på pinnskruven och då finns väl risken att pinnskruven skruvas igenom plasten när muttern sätts dit. Skulle vara en vänstergängad m8 eller något annat då som man svarar ner och högergängar m5 på delen som sticker upp.

Hur fungerar gänglåsning i plast?

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Den får inte vara genomgående utan skallen måste sitta fast i plasten isåfall, och det är enbart gängdelen som får sticka upp hur plasten.

Ok, bara ett förslag som sitter ordentligt fast. Det finns låga muttrar. Är det glasfiber ? Om det är det så funkar PP glasfiberspackel. Biltemas rosa är bra som spackel men inget annat, har rejäl erfarenhet av PPs och biltemas.

Last edited:

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Kommer du åt från baksidan och kan peta in skruven finns det en typ av vagnsbult med en fyrkantig krage som hindrar att den vrider sig, då är det bara att slipa/borra ur plasten "bakifrån" så löser det sig.

Marxus

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Null
Kommer du åt från baksidan och kan peta in skruven finns det en typ av vagnsbult med en fyrkantig krage som hindrar att den vrider sig, då är det bara att slipa/borra ur plasten "bakifrån" så löser det sig.

Vill helst inte göra hål från baksidan, måste isåfall lägga igen det hålet med något samt att det innebär omlackering.

Som det ser ut nu slipar jag ur en grop och limmar dit en skruv med stålepoxy och hoppas att det håller.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Vagnsbult finns i rostfritt, lite polering så ser det snyggt ut även utan omlackering och rostar inte.

Så här då

Vagnsbult.jpg

Stålepoxi funkar kanske bättre om plasten inte är "glasfiber"

Jag har dock fixat "vanliga" kåpor (ABS ?) med PP glasfiberspackel och det har funkat om man ruggar upp ordentligt och tvättat med aceton.

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har inte läst hela tråden, men jag var hos en glasmästare och lagade plast till hojen och han hade en 2 komp, epoxy som härda på 90 sekunder och den högg fast som fan.

Marxus

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Null
Har inte läst hela tråden, men jag var hos en glasmästare och lagade plast till hojen och han hade en 2 komp, epoxy som härda på 90 sekunder och den högg fast som fan.

Köper lite epoxy och testar, värsta som kan hända är väl att en får göra om det.

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Vill helst inte göra hål från baksidan, måste isåfall lägga igen det hålet med något samt att det innebär omlackering.

Som det ser ut nu slipar jag ur en grop och limmar dit den med stålepoxy och hoppas att det håller.

Tror iof att en pinnskruv med Loctite borde hålla. Annars: fräs ut en försänkning i plasten för vagnsbultens huvud, samt en platta (i metall) som du skruvar fast i plasten. Alltså en platta med hål i mitten för vagnsbultens gängade pinne där du skruvar fast själva plattan i plasten.

Marxus

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Null
Tror iof att en pinnskruv med Loctite borde hålla. Annars: fräs ut en försänkning i plasten för vagnsbultens huvud, samt en platta (i metall) som du skruvar fast i plasten. Alltså en platta med hål i mitten för vagnsbultens gängade pinne där du skruvar fast själva plattan i plasten.

Nu fick du in mig på ett spår här,

Först gör man iordning en plåt, borrar fem hål i den. Sticker igen skruven, svetsar fast den i plåten. Därefter slipar ner skallen endel. Fräser ur i plasten så att plattan går ner i den. Sedan skruvar fast plåten i plasten mha fyra mindre skruv samt lim.

Ritade upp lite snabbt:

0b0200911600Ab347.jpg

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Nu fick du in mig på ett spår här,

Först gör man iordning en plåt, borrar fem hål i den. Sticker igen skruven, svetsar fast den i plåten. Därefter slipar ner skallen endel. Fräser ur i plasten så att plattan går ner i den. Sedan skruvar fast plåten i plasten mha fyra mindre skruv samt lim.

Ritade upp lite snabbt:

0b0200911600Ab347.jpg

Är det bara en kåpa du vill hålla fast så känns det som lite overkill.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM