Få bort Etikett på tanken

Paul-Jkpg

Paul
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Jkpg
Hoj
gv650
Tja

Hur får man bort en klisteretikett på tanken utan att lämna märken? Jag har pillat lite i ena hörnet och det kommer helt klart bli ett härligt märke i form av klister där etiketten suttit.

Så, hur får jag bort klistret utan att skada lacken?
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Paul-Jkpg skrev:
2394409 Tja

Hur får man bort en klisteretikett på tanken utan att lämna märken? Jag har pillat lite i ena hörnet och det kommer helt klart bli ett härligt märke i form av klister där etiketten suttit.

Så, hur får jag bort klistret utan att skada lacken?

Kör hårfön/värmepistol i måttliga mängder så funkar det säkert. Sedan kör du lite vax elr likn!
 

sandstream

Guest
Använd baksidan på dekalen du drar bort och tryck på limmet som är kvar så brukar det släppa.
 

Paul-Jkpg

Paul
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Jkpg
Hoj
gv650
tack för svaren

hmm. så om jag tar o lägger på olja ett dygn sedan tar jag en hårfön och pillar bort med naglarna + baksidan av etiketten så borde det funka? sedan tvätta tanken och vaxa den?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Värme på dekalen från t ex en hårfön gör att klistret följer med dekalen mycket bättre. När du lyfter den gör du som Sandstream säger och "baddar" flera gånger tillbaka igen så plockar du med ännu mer klister. Du får ändå en klibbig yta och den fixar du med T-röd.
 

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Ort
08
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
i brist på annat så kan du kleta in hela klistermärket med margarin, det funkar ganska bra faktis :)
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag antar att det är på din xj550 -83 som du ska avlägsna klistermärket?

Akta så att du inte får en nyansskillnad på färgen under klistermärket bara, det är inte så vackert.

/ Martin.
 

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GS1000e -79
Paul-Jkpg skrev:
2394409 Tja

Hur får man bort en klisteretikett på tanken utan att lämna märken? Jag har pillat lite i ena hörnet och det kommer helt klart bli ett härligt märke i form av klister där etiketten suttit.

Så, hur får jag bort klistret utan att skada lacken?

Jag använde ett medel som jag tror hette Bostik, finns på färgaffärer. Det fungerade hur bra som helst men det gäller att byta ställe på trasan ofta. Tror de stod 58 kronor på prislappen och det är ju inte så farligt heller.
 

Paul-Jkpg

Paul
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Jkpg
Hoj
gv650
näe det är på min nya Hyosung från -06..
hrm.. ska testa hårfönen och kolla om den släpper efter en stund..
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Paul-Jkpg skrev:
2395172 näe det är på min nya Hyosung från -06..
hrm.. ska testa hårfönen och kolla om den släpper efter en stund..
Du behöver bara värma på lagom avstånd i 10 sekunder så märker du att dekalen blir mycket mjukare (men den släpper naturligtvis inte av sig själv) och framförallt kommer mycket mer klister med när du lyfter den. Naglarna brukar räcka, jag skulle inte vågat använda något hårdare än så.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Jag pillade bort försiktigt med nageln på min R1 jag hade, samt sprayade med avfettning lite då och då så märket var fuktigt. Tog säkert en timme men allt försvann. :tummenupp
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Åk ner till din lokala lackerare eller recondare och se om du kan låna en dekalstripper från 3M av dom i 20 sekunder!
Dom använder dessa för att ta bort dekaler från t.ex: taxibilar och dom funkar som ett "suddigum" på rondell ungefär.
Grymt effektivt, och den skadar inte lacken :tummenupp

Mvh Gottschalk
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
värme picka, knapra, nåt alkoholaktigt ämne o torka bort resterna med en bra polish el likn. vaxa o klart.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top