Få bort klistermärken på tank?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Köpte ny hoj. Snyggt som fan är att dom smackat upp en stor klisterlapp med säkerhetsföreskrifter mitt på tanken som jag nu faktiskt efter 300mil tänkte ta bort. Problemet är bara att det inte lossnar om man bara skrubbar med tvättsvampen. Naglarna vill man gärna inte ta för då kanske man repar.

Så jag undrar.. Finns det något lösningsmedel man kan tänkas ta för att "lösa upp" klistermärket som Inte skadar lacken på tanken? eller måste jag helt enkelt åka runt med märket till det nöts bort? ! :tungan
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
WD40 eller 5-56 brukar funka finfint.
Blöt upp torka bort och tvätta rent.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Försök pilla upp ett litet hörn, värm med hårfön eller värmepistol samtidigt som du drar försiktigt. Blir det klisterrester efteråt tar du bort dessa med antingen T-röd eller LabelOff (som du köper på Clas Ohlsson)
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
Skulle det bli några rester kvar efter du använt borttagningsmedel (blir gärna det med typ t-röd och klister i en lase) så fixar vax biffen. Det kan vara en bra idé att vaxa i vilket fall efter du har tagit bort all sorts skydd lacken hade.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vill bara hålla med om att en hårtork eller lite värmepistol funkar väldigt bra på klistermärken. Bara värma nästan så man bränner sig lite och dra av sakta.

Klisterrester brukar jag ta med vax eller rubbing direkt. Funkar inte det är t-röd. Funkar inte det så blir det en blöt trasa med bensin, det tar ipraktiken allt.
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Aaa okej! Låter vettigt, ska testa det.

Men vax.. Har för mig att jag läst någonstans att vax inte är bra för hojar pga att lacken inte har samma skydd på lacken som bilar. Men det låter ju som skitsnack som allt annat så jag har säkert inget att oroa mig för!
 

Lackarballen

Medlem
Gick med
6 Dec 2008
Ort
norrort
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Vaxa på du, mc har inte samma krav som bilar med långa rostskyddsgarantier osv, så ofta är det lite tunnare lack bara. Skulle påstå att du gör hojen en tjänst om du kladdar på lite vax.
Aaa okej! Låter vettigt, ska testa det.

Men vax.. Har för mig att jag läst någonstans att vax inte är bra för hojar pga att lacken inte har samma skydd på lacken som bilar. Men det låter ju som skitsnack som allt annat så jag har säkert inget att oroa mig för!
 

jetson

Guest
Värm upp med hårtork , dra av, klisterrester tas bäst bort med 5-56 iaf enligt mig (har testat t-röd också men det bara smetade runt skiten och det känns läskigare med tröd) sen en lite vaxning efter om det fortfarande är skit kvar.

Jag lackade på att dom satt varningsklistermärken på hela hojen, 2-3 på tanken, 1 på varje sida om styret, ett på kedjeskyddsplasten... men det är kul att pilla på en splitter ny hoj iaf:tummenupp
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Som redan nämnts flera gånger. Värm med pickan, dra bort, klisterrester tas med Biltemas label off (luktar tom gott) eller T-röd. Tvätta och vaxa. Vaxa gör du självklart efter varje tvätt.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Aaa okej! Låter vettigt, ska testa det.

Men vax.. Har för mig att jag läst någonstans att vax inte är bra för hojar pga att lacken inte har samma skydd på lacken som bilar. Men det låter ju som skitsnack som allt annat så jag har säkert inget att oroa mig för!

Av exakt den anledningen (generellt färre lager klarlack på hojar = tunnare lack) är vax eller annan motsvarande förseglingsprodukt ännu viktigare att ha på hojen än på bilen. Använder du dessutom avfettning när du tvättar bör du i princip vaxa efter varje tvätt...om du är rädd om hojens looks.
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Jag brukar blåsa bort mina med högtryckstvätten. Vet inte om det är att rekommendera eller om det är förenat med någon risk, men det har funkat finfint på våra fyra hojar :tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
hårfön eller möjligen värmepicka. Värmepicka är lätt att sabba något med pga den höga värmen så var försiktig, hårför räcker...
labeloff från classe eller feltema
vaxa.

Med risk för att vara tjatig men det är det som gäller. Går bra med WD40 istället för labeloff i många fall men passa sig för 5-56 runt gummidetaljer då det är lite aggresivare.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top