Få bort limrester från plast

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Har ett par Wayfarers som mosats otaliga gånger under min fasta pojkstjärt. Har limmat dem ett par gånger men det håller aldrig riktigt och nu är limresterna så hårda och stelnade att det inte längre går att få dit bågen. Jag behöver således få bort alla limrester för att kunna trycka på bågens fäste på de två metallpinnarna igen.

Någon som har några idéer om hur jag löser upp limmet totalt utan att skada plasten? :va

Har provat att skrapa med skalpell och mejsel men det är så hårt att det är omöjligt.

brillisar.jpg

Lite svårt att se på bilden men jag tycker det står cyanackrylat på tuben, stämmer det så löser kemiskt ren aceton limmet men du får vara jävligt försiktig för till slut lär acetonet ge sig på även plasten.

Det finns ett lösningsmedel som är framtaget för att just lösa cyanackrylat, det vore förstårs bättre men det är svårt att få tag i. Sen är min erfarenhet att har limmet suttit länge som är det betydligt svårare att få bort. Good luck!

Lite svårt att se på bilden men jag tycker det står cyanackrylat på tuben, stämmer det så löser kemiskt ren aceton limmet men du får vara jävligt försiktig för till slut lär acetonet ge sig på även plasten.

Det finns ett lösningsmedel som är framtaget för att just lösa cyanackrylat, det vore förstårs bättre men det är svårt att få tag i. Sen är min erfarenhet att har limmet suttit länge som är det betydligt svårare att få bort. Good luck!

Det stämmer. Det är cyanoakrylat.
Var tfår man tag på kemiskt ren aceton? Tjejens nagellacksremover?

edit: Enligt wikipedia fungerar bara aceton om limmet inte härdat färdigt :(

Det stämmer. Det är cyanoakrylat.
Var tfår man tag på kemiskt ren aceton? Tjejens nagellacksremover?

edit: Enligt wikipedia fungerar bara aceton om limmet inte härdat färdigt :(

Det brukas finnas vanliga varuhus och apotek. Nagellacksremover är nästan samma sak men inte riktigt. Vet du, jag tror wikipedia kan ha rätt men en liten flaska aceton kostar ju skit och ingenting så varför inte försöka, har du nått att förlora?

Tack Zappen för bilden, jag leter efter nya solglasögon, dom där kanske kan va nåt :D

Kanske dags att växa upp från pojkstadiet och skaffa solglasögon för riktiga män?

http://www.jula.se/solglasogon-942103

View attachment 362174

Tack för tipset! Måste bara hitta ett par reflexbyxor, volvokeps och en fruga på 120 pannor sen är stilen komplett.

Det brukas finnas vanliga varuhus och apotek. Nagellacksremover är nästan samma sak men inte riktigt. Vet du, jag tror wikipedia kan ha rätt men en liten flaska aceton kostar ju skit och ingenting så varför inte försöka, har du nått att förlora?

Tack Zappen för bilden, jag leter efter nya solglasögon, dom där kanske kan va nåt :D

Ska defintitivt prova. Skadar ju inte :)

39:- för ett par. Kan inte vara något annat än ett riktigt fynd. :tungan

Tack för tipset! Måste bara hitta ett par reflexbyxor, volvokeps och en fruga på 120 pannor sen är stilen komplett.

Saabkeps, volvokeps är såååå 18-taggare. :7peta

Seriöst så tror jag nog att det är svårt att bara rå på limmet och inte plasten. Du får hoppas på att svagaste "länken" är ytan mellan limmet och bågen och bruka våld där med något vasst till exempel rakblad. (håll fingarna borta...)

Last edited:
De kostar ju "bara" 995 nu ju!!!! Du "sparar" ju 500!! Tjööööp!

Har svårt att skriva mer utan att låta som en brat, men jag köpte med polariserade glas så det kostade lite extra :)

Kan tillägga att det var för att jag tidigare haft 20 par 100-kronorsbrillor som glöms överallt och går sönder så jag trodde det skulel bli bättre att köpa ett par dyrare, men tji fick jag :)

Har svårt att skriva mer utan att låta som en brat, men jag köpte med polariserade glas så det kostade lite extra :)

Kan tillägga att det var för att jag tidigare haft 20 par 100-kronorsbrillor som glöms överallt och går sönder så jag trodde det skulel bli bättre att köpa ett par dyrare, men tji fick jag :)

Ta en tripp till dina gamla hemtrakter så går jag lös med 230 kapen, det blir väl bra Macke:crash

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick