Få hojåkare med utländsk härkomst?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Häromdagen då jag stod och tankade i Hallunda så stod det en dam och herre vid pumpen brevid, med sina glidarhojar. De stod där och pratade med varandra, och då hörde jag - de pratade arabiska. Jag blev nästan förvånad, och därpå förvånad över att jag blev förvånad. Jag funderade på varför - och kom på - under mina ca fyra års mc-åkande så är de här två nästan de första bikers med utländsk härkomst jag stött på (finsk härkomst undantaget). Är det verkligen så, att det nästan bara är svennar som kör mc? Det verkar lite skumt.

Det här inlägget är inte på något sätt rasistiskt eller så, jag tycker det bara är lite konstigt, att många av mina skol- och arbetskamrater är invandrare/andragenerationsinvandrare, men inga av mina hojkompisar.

Om man jämför andelen personer med utländsk härkomst som har mc med andelen mc-ägande svenskar så misstänker jag att svenskarna är betydligt fler. På bilsidan däremot tror jag det är liknande siffror. Varför inte på mc? Någon som har en teori?

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
för det första så gillar jag inte användningen av "svennar"
det är väl gansk begripligt att vi svenskar har en annan historia av mc-åkande än många andra länder?

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Träffade en snubbe i Göteborg häromdan som var av asiatisk härkomst, killen hade likadan hoj som jag, pratade rätt knagglig svenska också.

Det kan ha med att göra att i flera av de "kulturer" som är stora i sverige så är en BMW (eller verkar vara) höjden av häftighet, medans "ursvenskarna" tycker en trimmad Volvo eller en fet sporthoj är det rätta.

juz my 2 cents.

//Anders.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag har två kompisar, en från spanien och en med ryska föräldrar, som båda faktiskt är sugna på att ta mc-kort, men de gör aldrig något åt saken. Kanske föräldrarna som tvingar dem att göra något "vettigt" för pengarna istället :eek:

...iofs har jag många svenska kompisar som tjatat om mc-kort sedan högstatiet, men aldrig gjort något åt saken heller :D

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Jag har också klurat på det. Kan ha att göra med att svenskar generellt sätt har bättre ekonomi (? har faktiskt ingen aning om det stämmer) vilket automatiskt gör att de som invandrare som har ett hojintresse inte får chansen?

Kanske är något traditionsbundet också, för oss svenskar så har bilen varit ett nyttofordon med möjlighet för i stort sett alla att äga en bil sedan 60-talet. Vilket gör det mindre exotiskt att äga en bil. I många andra kulturer har bilen ännu inte nått den breda massan. Att äga en bil ses då som ett mått på framgång, och det kanske blir något man prioriterar framför annat.

Vilket kanske på något freudiansk sätt får de invandrare som har stålar att hellre lägga dessa på en fet bil än på en hoj.

Bilen betyder mycket för såväl svenskar som invandrare, dock tror jag baserat på ovanstående resonemang att det är en statussymbol på ett annat sätt för någon som inte är "svensk" för att visa att man lyckats trots taskiga förutsättningar (= att tjäna pengar i en kultur som inte är "ens egen").

Ovanstående med risk för att det är helt fel då jag är svensk och alltså inte har det perspektiv en invandrare har (med undantag från lite tyskt vallonblod i släkten från 1600-talet.)
Å andra sidan frågar jag inte varje knutte jag möter ifall han är svensk eller från något annat land heller, men jag får en känsla att det faktiskt <edit>oftast</edit>är folk med svensk bakgrund (dvs folk som växt upp med en nypa svensk tradition samt svensktalande föräldrar) som kör hoj.

Last edited:

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
Det kan också bero på att söder om Alperna dör folk som flugor på tvåhjulingar. Man associerar inte precis MC med lustupplevelser eller "hederligt, rejält folk" där nere.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
pappa och jag kör mc. pappa är från österrike. :fakta
så du känner fler med utlänsk bakgrund som kör mc.

rapzta

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
.
jag är själv inte svensk och jag tror jag har en aning om varför få speciellt asiater är så emot motorcyklar. för att inte nämna folk från afrika, har aldrig sett en ENDA afrikan på motorcykel.
iallfall, när jag berättar för polare från asien (araber i mågna fall) att jag ska köra upp för mc börjar de med sitt "ohhh snälla sån svenne, vafan ska du med motorcykel till? så mesigt, fixa en bmw med neonljus undertill istället"
det är alltså mesigt för dom med motorcykel, de är alldeles för stolta för sin härstammning för att köra hoj. men vad vet jag? det kanske har med deras religon också att göra?

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Andra generationens invandrare, dvs minst en förälder född i utlandet. Fast min mamma och jag har alltid bott i Sverige och min pappa har aldrig bott här. Han körde hoj.

Jag vet ett par stycken icke-svenskar som kör hoj. Har också reflekterat över varför det är så få och jag tror absolut inte att någon av ovanstående teorier har speciellt mycket substans... Låter snarare som typisk svensk fördomsfullhet. No offence...

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Har en invandrar kille i klassen som e rätt sugen på att ta kortet men han får inte för sina föräldrar. Men vem vet om några år så kanske....
Varför det är så ont om invandrare på mc har jag ingen aning om. Lite synd faktisk....

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Båda av mina föräldrar är från Serbien, jag är ju s.k. andragenerations invandrare och jag har samma uppfattning om detta! Det är ju sällan man ser ickesvenskar köra hoj (förutom en ful polack på en ZX9-R som hänger vid stortorget i Malmö :D )

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R
Vet inte om jag ska kalla mig invandrare, jag har ju inte invandrat från nåt land ju. Jag är född i Jönköping och uppvuxen på landet en bit därifrån. Så jag känner mig mer som en svensk än som en jugge. Dock kommer båda mina föräldrar från serbien och har bott här i över 35-36 år.
Själv har jag kört hoj sen 2001.

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Tänkte svara lite från mitt perspektiv (invandrare, från Libanon, bott i Sverige i 15 år).

För det första ska man vara försiktig att generalisera och framförallt göra misstaget många gör: att klumpa ihop "invandrare" som en homogen grupp. Inse att invandrare är folk som kommer från alla världens olika hörn med sina egna kulturer som faktiskt kan skilja sig rejält åt mellan olika länder.

Förklaringen att BMW eller bilar öht skulle vara högsta drömmen för oss invandrare är löjlig. Åk ner till asien så får ni se att BMW och Mercedes där är lika vanliga som volvo och saab är här. Den är inte särskilt exotisk eller eftersträvansvärd. BMW gör bra bilar helt enkelt.

Däremot ligger det nåt i att i många länder är det "fult" att köra hoj, då det är mest kriminella som gör det. Det har påverkat många att inte bli intresserade av hojar här för dem vill inte få samma stämpel som hojåkare får i deras hemländer.
Självklart inser varje tänkande människa i sverige att man behöver inte vara kriminell för att köra hoj, men det finns folk, speciellt äldre invandrare som fortfarande har den bilden.

Vad det handlar om är
1) Kompisar som kör hoj
2) Intresse

Jag själv hade inte kört hoj nu om det inte var för en polare som fick in mig på det spåret. Jag kunde övningsköra med honom och förra året tog jag kortet. Jag älskar att köra hoj nu verkligen... trots att jag för 3 år sedan inte hade minsta tanke eller intresse för sånt.. åkte inte ens moped som ung.

Och sen sprids det som vanligt... man försöker få andra kompisar att bli intresserade, ta kort och skaffa egna hojar.. sen när man pratar med andra vänner som har invandrarbakgrund inser man att det är fler än man tror som faktiskt har A-kort och kör.

Men man förväntas inte ha ett sånt intresse som invandrare ur svensk synvinkel... nidbilder/fördomar... döm själva.

Och eftersom antalet hojar hade fördubblats från 100,000 till 200,000 på tio år (ganska säker att jag läste de siffrorna förra året) så är det naturligt att det blir fler o fler invandrare också som kör.

Sen ska man inte underskatta påverkan från föräldrarna. Som många skriver, mångas föräldrar är inte så förtjusta i tanken att barnen åker hoj...med rätta kanske... mina föräldrar gillar inte det men accepterar det.

Peace!
/Ruff Ryder

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nu får ni fan ta och kamma er. :D Först antar ni att ett visst förhållande gäller utan annat belägg än era vanföreställningar och hur det ser ut i den håla där ni bor. Sedan försöker ni förklara det inbillade förhållandet med religion, förkärlek till pimp-BMW, att hederliga söder-om-alperna-bor inte kör motorcykel och andra ungefär lika underliga saker.

Det finns väldigt många invandrare som kör båge och jag är en av dem. Däremot så finns det kanske inte så många invandrarbikers i Knoddeboda, men man skall akta sig för att dra några generella slutsatser av det.

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
tycker man ser ganska många invandrare här i sthlm som kör hoj.. min mattelärare som är från iran beställde just en HD(har iaf 2hjul och ett styre..) sen har jag några polare som inte är födda i sverige som även de kör hoj..

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Wille skrev:
Vet inte om jag ska kalla mig invandrare, jag har ju inte invandrat från nåt land ju. Jag är född i Jönköping och uppvuxen på landet en bit därifrån. Så jag känner mig mer som en svensk än som en jugge. Dock kommer båda mina föräldrar från serbien och har bott här i över 35-36 år.
Själv har jag kört hoj sen 2001.

Kan inte låta bli att förundras...
Nästan prexis som om jag själv hade skrivit det där!
:eek:

Scary....
;)
:tummenupp

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
sant om att det i vissa länder bara är kriminella typer som kör. Var nere i makedonien förra året o dom jag träffade som körde mc var bara en hög med uppblåsta kriminella nötter

Tror att i sverige vad gäller mc så är det nog ca 10-20% av mcåkarna som är av utlänsk bakgrund...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ravetrancer skrev:
....
Tror att i sverige vad gäller mc så är det nog ca 10-20% av mcåkarna som är av utlänsk bakgrund...

Ungefär som övriga landet asså. Men du pratar ju Jöttebåska ju?! :crash

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...