få isär bromsklossarna...

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
har bytt bakdäck...men råkade trycka in fotbromsen när hjulet inte var på plats...nu har bromsklossarna gått ihop o vetefan hur man ska göra för att få isär skiten...

några bra tips? (har ingen riktig mackapär...)
 

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sweden
Hoj
En
ta en smal mejsen... typ plattmejsel.. o bänd lite försiktigt... funkar bra oftast.. sen kan du ta en större mejsel lr kofot.- lycka till
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
har bytt bakdäck...men råkade trycka in fotbromsen när hjulet inte var på plats...nu har bromsklossarna gått ihop o vetefan hur man ska göra för att få isär skiten...

några bra tips? (har ingen riktig mackapär...)

Du kan ju alltid skruva av bromsslangen:gnissla Sen är det bara te o dela med skruvmejsel:rolleyes:
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Skruvmejslar funkar fint..........

va försiktig så du inte skadar dammskyddet/tätningen till cylindrarna.

Ta en sida i taget o stoppa i en kloss innan du ger dig på andra sidan.

Shit folk e snabba här !!!!!!!!!!!!
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
ska testa...den ena går in hur lätt som helst...den andra sitter tokhårt...men med mer vilja borde det gå....
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
det e så för att först så skickade du lixom över bromsvätska.

för att göra samma sak på 2:a kolven så måste vätskan tryckas tillbaka till behållaren vid fot bromsen
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Du kan ju alltid skruva av bromsslangen

Varför????? Oljan pressas ju ändå tillbaks till "påfyllningskärlet"....

det e så för att först så skickade du lixom över bromsvätska.

för att göra samma sak på 2:a kolven så måste vätskan tryckas tillbaka till behållaren vid fot bromsen

Ja vilket gör att den "andra" kolven kom ÄNNU längre ut än den var efter att han råkat trycka på fotbromsen när hjulet och bromsskivan var borta!
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
ska testa...den ena går in hur lätt som helst...den andra sitter tokhårt...men med mer vilja borde det gå....
Dags för en liten varning, när kolven gått riktigt långt ut så har den just ingen styrning i cylindern längre därför är det jätteviktigt att du försöker trycka så jämnt du kan på kolven så den inte går in snett.

Det kan ju även vara så att kolven kärvar pga oxid och smuts.

När jag pressar in kolvarna brukar jag sticka ner skaftet på en skiftnyckel (gammal klassisk Bachotyp) mellan kolvarna, mha en annan skiftnyckel eller liknande vrider jag nyckeln i oket och får då en exenter som pressar på båda kolvarna samtidigt:tummenupp
Det får inte gå åt för mycket kraft för då finns risk att man stukar kolvarna, lägg gärna något mellan isf.
 
Last edited:

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
har bytt bakdäck...men råkade trycka in fotbromsen när hjulet inte var på plats...nu har bromsklossarna gått ihop o vetefan hur man ska göra för att få isär skiten...

några bra tips? (har ingen riktig mackapär...)


Lossa lite på luftnippeln som sitter på bromsoket, bänd sen isär klossarna försiktigt, passa så det inte sprutar hejvillt bara
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Varför????? Oljan pressas ju ändå tillbaks till "påfyllningskärlet"....



Ja vilket gör att den "andra" kolven kom ÄNNU längre ut än den var efter att han råkat trycka på fotbromsen när hjulet och bromsskivan var borta!


Regel nummer 1:

-Oljan tar alltid lättaste(oftast kortaste) vägen.

Regel nummer 2:

- Bakbromsen har OFTAST enkelverkande bromsok.
Och då kan man bara "trycka" in den ena bromsklossen.


KentW
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Varför????? Oljan pressas ju ändå tillbaks till "påfyllningskärlet"....



Ja vilket gör att den "andra" kolven kom ÄNNU längre ut än den var efter att han råkat trycka på fotbromsen när hjulet och bromsskivan var borta!

Håller med........OM man e tvungen att demontera oket ........

ahhhhhh shit det e däck killen bytt aaaaaaaajjjjjj

my bad som kan sluta illa
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Sant, men håll med om att den går lättare in:) jmf med om olja finns där:)

Det håller jag med om, MEN det blir söligare...



Regel nummer 2:

- Bakbromsen har OFTAST enkelverkande bromsok.
Och då kan man bara "trycka" in den ena bromsklossen.


KentW

Tydligen så har han två kolvar iaf...

ska testa...den ena går in hur lätt som helst...den andra sitter tokhårt...men med mer vilja borde det gå....
.....
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
jag är lat som satan och brukar trycka med en polygrip tång.

som sagt, har den gått alldeles för långt ut så kan det vara bekymmer på g, men lyft locket för bromsvätskebehållaren och kläm till med en polygriptång o se vad som händer.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
har bytt bakdäck...men råkade trycka in fotbromsen när hjulet inte var på plats...nu har bromsklossarna gått ihop o vetefan hur man ska göra för att få isär skiten...

några bra tips? (har ingen riktig mackapär...)

In med en liten mejsel o bänd FÖRSIKTIGT, får du liten glipa ta en lite större och bänd och fördela över hela bromsytan, så kommer säkerligen kolven sakta men säkert gå tillbaka! Arbeta lugnt o försiktigt så du inte pressar för hårt som någon redan nämt, så det inte blir mera skada. Brukar inte vara några större besvär som med gamla bilar då man kan få ta till kobenet och tvingar...

En klassiker som en del gör är. -OJ vad lite olja det är i påfyllningshållaren! Så fyller man på, försvinner det där har man allvarliga fel med läckage,( där SKA man inte behöva fylla på förutom vid byte av bromsolja) Då de inte tänker på att beläggen helt enkelt bara är slitna, sen byter de belägg och pressar ut kolvarna för fullt, var skall då överskottet ta vägen om ingen nippel är öppen..:va då ger sig något. Detta gäller främst frambromsen, många glömmer att man har en behållare för bromsvätska bak..nu använder man ju inte bakbromsen direkt, men gammal bromsvätska är elak, så man kan byta för den sakens skull.
 
Last edited:

honda78

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
finland/vasa
Hoj
honda
jag använder en alltid en skruvtving! 1. ta bort bromsbäleggen 2.plasera en hyllsa i broms cyllindern 3.skruva in cyllindern:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top