Få lite mer kräm ur GSX400 -83

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
HÄJJ!

Jag är liite inne på att möjligtvis kanske köpa en kompis gamla Suzuki GSX400 från 1983 för en synnerligen ringa slant. Till saken hör att jag är inte inte är inne på att direkt använda den på gatan, iaf inte något större (nae, inte på bana heller för den delen..) utan mest bara för att ha och pyssla med.

Jag vet absolut inget alls om dessa hojar mer än att det är en r4 vilken man bör kunna få om inte bra så iaf MER snurr på än original.. Nån som vet nån bra metod man kan ta till? Vad svarar dom bra på? Är det eftermarknadsgrejer som ska på för att få upp flåset? Finns det ens eftermarknadssaker? Nån direkt akilleshäl man bör tänka på? Jag syftar främst på motorn nu alltså..

En fortsatt trevlig afton.

Eder alltid lika ödmjuka,
Mahh.

Skulle vara kul o följa ett turbobygge på den lille 400an :tummenupp
Annars är det väl det vanliga som portning etc.

Roligast per 100-lapp är nog gammal god drevning.

Drevning alltså? Det lilla jag har kört så känns det inte som att det finns så mycket mer att hämta, så att säga. Känns inte som att den har ork till en högre drevning. Eller menar du åt andra hållet?

Om du vill få en sjujävla resa på en 400:a så får du ta å köpa en sats mä en "blå tub" å lite slangar å rör å ventiler :hihi

Å beroende på hur mycke "gas" du laddar på mä, så blir även livslängden :hihi

Det är nog synnerligen fel modell att börja trimma, den är helt enkelt inte byggd för mer effekt någonstans.

Men jag VILL se en tokturbomatad småkubikare med 100hk eller mer...

Jag gillar små motorer...

Ja, att det är fel hoj att börja med vet jag - men så är det också därför jag isf köper skrället. Neddrevning funkar ju för att få den att bli lite piggare, men det är ändå inte det som är grejen utan jag vill ha bättre motor. Det är inget projekt i att dreva...

Ska se imorrn om jag kan hitta eftermarknadssaker att slänga på.. Nåt måste ju finnas!

Det är väl ett perfekt objekt för att lära sig trimma.

Bara köpa slipmaskin och slipa toppen.
Lämna till närmaste mek-verkstad för planing.

Köp beggade förgasare på blocket

Läs hur man bygger rör och svetsa själv
http://www.rogart.se/vedboden/avgasror_senaste.pdf

Köp gärna en trimbok och läs på innan du börjar öva.

Gör som Boost och trimma till det går sönder, skillnaden är att du behöver inte reparera efteråt för du kör bara skiten till skroten efteråt.

Ska se imorrn om jag kan hitta eftermarknadssaker att slänga på.. Nåt måste ju finnas!

Knappast, möjligen ett avgassystem på Ebay, fast troligen inte ens det.

1983 så fanns det ytterst lite köpestrim, och det som fanns var till betydligt större maskiner.

Det blir nog till att porta toppar själv för att vinna 10%, ÅAS så börjar förmodligen kopplingen att slira ungefär där och gummiramen/cykelgaffeln att kännas ostabil...

Trycka in gas/turbomata leder ofelbart till krafigt variabla vändpunkter på kolvarna om du inte svetsar veven...
Med lite otur vill alla kolvar vända längst ner samtidigt.

Uppföljare!
Köpte, skruvade och gjorde så gott jag kunde - sålde.

Nya förgasare och ett avgassystem från England gjorde susen samt nya kolvringar, hehe. Sen gav jag mig på toppen genom att plana, vilket kanske inte blev helt hundra. Lämnade bort det, betalade 50 spänn men antagligen betalade jag för lite för det blev inget bra jobb :)

Skoj dock, fick igen alla pengar jag lagt ut och jag kommer antagligen köpa något liknande igen för att bara greja med.

Tack för visat intresse!

Lär väl inte finnas så mycket prylar till en hoj som inte var byggd för "Racing" på den tiden så jag skulle definitivt satt på en liten snurra på hojen så kan man säkert öka hästarna med 50% och då kanske det händer något när man vrider på! :yoparty

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick