Få loss/dit handtag?

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Jag ska byta mina handtag och vet att jag har läst någonstans att man skulle använda "nåt medel man har hemma" som gör det lätt att få bort det gamla och få dit det nya, och efter att det har dunstat/torkat så ska det sitta bra.
Var det fönsterputs eller T-röd, eller vad var det? Hur gör ni som har rutin på det här?

Jag har inte tillgång till tryckluft.
Och ja, jag har sökt.

Hehe, ja jag är helt övertygad om att det skulle gå väldigt lätt att få dit de nya handtagen i alla fall. :D

Hur får jag loss det nästa gång jag villl byta då?

Samma procedur igen... Dvs Skära bort det igen, men denna gången får du rengöra efter limresterna :rolleyes:

Själv använder jag ngn typ av lättare smörjmedel, typ 556 eller MPPL som jag med hjälp av tillhörande munstycke till sprejburken trycker in under handtaget (mellan handtag och styre) för att få handtaget att släppa. Sedan tar jag lite bensin på en trasa och torkar rent styret. Lite bensin i det nya handtaget och Schwooop så sitter det på plats. Låt det sitta över natten så är det garanterat fast innan du åker iväg.

Lycka till :tummenupp

// MaQ

Tryck in en mejsel från sidan mellan handtaget och styret. Bänd på mejseln lite så att du får in sprötet från en 5:56-flaska och spruta till lite. Ta bort mejseln och vrid till på handtaget.
Gör rent styret med thinner eller liknande.
Ta kontaktlim och tryck på de nya handtagen. Låt inte kontaktlimmet för-härda.
Efter ett par h så sitter handtaget fast.

Passa på att vända handtaget åt "fel" håll så får du handtagets "fläns" som extra stöd t ex vid ett plötsligt vobbel så du inte tappar taget om styret.

elwe; Passa på att vända handtaget åt "fel" håll så får du handtagets "fläns" som extra stöd t ex vid ett plötsligt vobbel så du inte tappar taget om styret.[/QUOTE skrev:
Fiffigt,elwe,men det ser ju för jävligt ut..:D

(om du inte ska använda dom gamla,skär du bort dom med ett rakblad.
jag sprayar på lite Bräkleen på gummit,sen ere bara att tjonga dit dom,sitter som berget efter nån minut)

Last edited:
:tummenupp fick det här tipset av en gruspiskare ,funkar kanon har inte haft lösa handtag efter det,skär alltid upp handtagen när jag byter ,tryckluft funkar om du vill ha dom hela

Hockeytejp på styret och bensin i handtagen är det bästa jag provat. Tejpa ett (1) varv, häll bensin i handtaget, skvimpa runt, häll ut bensinen och dra på handtaget. Rör ej på en dag lr så.

Last edited:
Lysande med alla tips. :tummenupp
Blir svårt att välja vilken metod jag skall använda bara. :va Men jag kommer inte att vända på handtagen i alla fall. Jag är alldeles för mycket av en posör för det. :tungan

Anledningen till att jag ska byta är för att jag köpt ny trottelrulle o trottelkammar så att jag får lite långsammare utväxling på den nedre tredjedelen av gasen o lite snabbare på den övre tredjedelen. Det ska bli lite lättare att dosera gasen i kurvorna då. Superduken är ju inte direkt känd för att vara särskilt finstämd i insprutet i den lägre delen registret...

Jag kör med hårspray när de ska dit. Spraya lite på "röret" och lite i handtagen.
Glider lätt på (om det inte hinner torka) och handtagen stannar på plats.

Fiffigt! Hårspray är ju stärkelse eller ngt lim eller ngt liknande och det är ju halt innan lösningsmedlet dunstat bort... :tummenupp

Hockey-tejp + bensin är nog det bästa jag använt inom motocross, alla andra sätt har lossnat så småningom. Bara var noga med att linda ett lager utan överlappning och använd ren bensin.

Passa på att vända handtaget åt "fel" håll så får du handtagets "fläns" som extra stöd t ex vid ett plötsligt vobbel så du inte tappar taget om styret.

Idag är en dum dag :huvet
men vilket håll menar du att "flänsen" ska peka?

edit: kanske inte så dålig ändå... kan du menat att flänsen ska sitta på utsidan? Mao högerhantag på vänster och tvärtom?

När jag köpte nytt styre fick jag tipset att använda startgas. Både när man skulle ha av handtagen och ha på dem. Fungerade alldeles utmärkt. :tummenupp

Idag är en dum dag :huvet
men vilket håll menar du att "flänsen" ska peka?

edit: kanske inte så dålig ändå... kan du menat att flänsen ska sitta på utsidan? Mao högerhantag på vänster och tvärtom?

Ja, eller så vänder du bara på handtaget. Istället för att ha flänsen vid tummen/pekfingret så har du den vid lillfingret/handflatans utsida.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back