Få loss/dit handtag?

Ja, eller så vänder du bara på handtaget. Istället för att ha flänsen vid tummen/pekfingret så har du den vid lillfingret/handflatans utsida.

Haha, det har du rätt i :tummenupp
Dumt att krångla till det i onödan men även för att dom brukar ju ha olika innerdiameter :huvet

Jag har provat två saker:

Först provade jag lite spray-lack i handtaget (försiktigt så att man inte får på hojen). Gled på fint och satt ett tag. Inte så länge dock. Något kladdigt.

Nu kör jag med 2-komponents epoxy. Sitter som berget men jag kommer att få ett helvete när jag ska byta. Inget kladd heller.

Lite arkeologi här men mitt enda handtag lyssnade idag när jag gjorde en korkad manöver hemma. Har någon provat med Karlssons klister, var det enda jag hade hemma... Vad ska jag använda när det inte funkar? Provade hårspray när jag satte dit dem utan framgång, har ingen bensin stående hemma.

Lätt trött på mig själv just nu.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Ren bensin är oslagbart. Har aldrig najat ett handtag efter jag lärde mig detta. Skölj runt med ren bensin i handtaget och tryck dit. Låt torka över natten och bekymra dig inte något mer. T-röd funkar men vatten kommer tränga in över tid.

Enklast är ju att skära lös handtagen, och sätta dit nya.

Alternativ två är tryckluft ifall man vill få lös handtagen hela, får man in en skruvmejsel eller nåt mellan handtag och styre och lirka runt så underlättar det.
Det intuitiva är ju att man greppar handtaget och drar det utåt men då klämmer man samtidigt fast det på styre så man bör istället trycka handtaget inifrån då brukar det vilja bubbla upp lite och öka i diameter.

Nya handtag monterar jag med kontaktlim och låter torka minst ett dygn. Sen tätar man skarven med silikon så att inte fukt och smuts börjar leta sig in mellan handtag och styre.

På crosshojar vill änden på styret gärna skära sönder handtagen när man kraschar, särskilt gamla stålstyren ifall någon fortfarande kör med sånt. Änden på styren vill man alltså ha platt så en plugg i änden på styret räddar många handtag från för tidig död. Att slänga ner en bricka eller ett mynt i handtaget fungerar också. Vilket kan vara enda alternativet på höger sidan med gasrullen. Beroende på vilken design av rulle man har.

Och låt bli att köpa såna där handtag med hål i änden. Hittar ni inga handtag utan hål så täta hålet med silikon.

Testade med Karlssons klister igår sent, och det kändes som det satt hyffsat åtminstrone på morgonen. Så länge inte jag försöker lyfta framhjulet i garaget genom att lyfta i handtagen (kommer jag ändå inte orka för hojhelvetet väger ett kvarts ton) så räcker det nog. Tack för alla glada tillrop! :D

Det allra bästa för att limma gummi mot metall är ju egentligen cyanolim, alltså superlim.

Har aldrig testat det på handtag eftersom kontaktlim alltid funkat. Men använt det för att limma dubbdäck och även däck på rc-bil. Alltså gummi mot sån där glansig fet plast.
Ska man köra samma dag så är nog cyanolim the shit. Men man lär ju få vara flink i fingrarna för att få på allt rätt innan det börjar torka.

Det allra bästa för att limma gummi mot metall är ju egentligen cyanolim, alltså superlim.

Har aldrig testat det på handtag eftersom kontaktlim alltid funkat. Men använt det för att limma dubbdäck och även däck på rc-bil. Alltså gummi mot sån där glansig fet plast.
Ska man köra samma dag så är nog cyanolim the shit. Men man lär ju få vara flink i fingrarna för att få på allt rätt innan det börjar torka.
Ja, när limmet är ute är det inte läge att fundera på vad som är höger och vänster

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back