Få loss skruven och tjäna en femhundring!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har gett upp sedan länge, tror du att du kan få loss skruven så får du gärna försöka, den som lyckas får femhundra kronor. Den får inte borras upp då gängorna inte får förstöras.
DSC_0174_01.jpg
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
haru prova om du kommer åt med en riktig muttertång?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Gängorna behöver inte förstöras bara för att man borrar... Ta en lite större borr än hålet och stanna när skallen lossnar så har du några mm kvar som sticker ut.

Får man inget grepp om det som är kvar av skruven så kan man sen köra med grispitt (du har nu en fin kona i skruven att börja i :) ).

Fast först skulle jag testat med slagskruvmejsel som ovan.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Borra bort skallen så är det väl bara o pilla ut resten sen
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
RockPartys tips är det bästa, men kräver ju som sagt tillgång till utrustning och kunskap.

Annars gör du så här:

Spraya på 5-56 och låt det gotta sig över natten, gärna en tygtrasa doppad i 5-56 över skruven så att det är riktigt kladdigt och mysigt.

Ta en gängstång eller liknande och sätt på bulten och ge den ett eller ett par hyfsade slag med hammare (inåt mot gängorna alltså)

Ta en dorn och knacka med hammaren så släpper den (håll 30-45 graders vinkel och knacka försiktigt)

Klart :)
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Huggmejsel. Funkar inte det så borra bort skallen och skruva ur resten med polygrip.
 
Last edited:

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Torxbits har räddat mig några gånger vid liknande fall. Har du en sån att offra, testa att slå in den hårt, så att den den får rejält fäste i godset innan du tar ett spärrskaft eller nyckel för att lossa åbäket.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Enig med inlägg #4
Slagskruvmejsel är det första man använder i detta läge. Gärna lite värme innan.
Svetsande tar man efter slagskruvmejseln. Men det brukar inte bli ngn andra gång efter slagskruvmejseln på skruvar som dessa.
 
Last edited:

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
prova att dra åt den först. Bara lite lite grann, då brukar dom släppa sen.
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
Hahaha....nu har du fått ett gäng svar på en fråga du aldrig ställt.
Hoppas någon vill ta sig an din skruv.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Kommer du till min verkstad skall jag ta bort den gratis.

- - - Updated - - -

Kommer du till min verkstad skall jag ta bort den gratis.
https://www.facebook.com/pages/Deep-valley-Workshop/411216548967190
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Alternativ till slagmejsel är en mutterknackare om man har tillgång till det. Tyvärr bor du ju fel...:hihi
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Det ser ut som triggern i tändsystemet. Sitter det inte locktite på skruven orginal?(Värm försiktigt i så fall.) Lossa andra skruven, så triggern endast sitter med den "trasiga" skruven, vrid försiktigt hela triggern åt samma håll som skruven ska lossas, samtidigt som du försöker vrida skruven med din mejsel. Rör den sig bara en millimeter kommer den att släppa. Är det flera fästpunkter så du inte kan vrida detaljen i sidled, pröva att knacka skruven i sidled med ett dorn, dels deformerar du metallen, den sträcker sig något, och vrider sig i rätt riktning(roterar moturs) för att skruvas loss. Att metallen sträcker sig, gör att åtdragningsmomentet minskar. (tänk att triggern är dyr och i aluminium, och skruven är billig, och tillverkad av järn)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top