Få mer vrid i maskinen

Putterossi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö, Sthlm
Hoj
GSX-R 600 -01, Blade -92, GRC GP1
Förlänga vevstaken låter som ett komplicerat sätt att öka kompresionen i motorn. Lättare att plana toppen...
Det ända som händer är att du flyttar kolvens ändpunkter i cylindern längre ut från vevaxeln.

Det som du antagligen e ute efter är att byta vevaxeln till en med längre slag. Iom det så kommer du att öka volymen så du får mer än 250cc. Men då kanske man kommer undan billigare med att borra upp cylindern och i med större kolv.
 

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Ort
---
Hoj
---
Putterossi skrev:
Förlänga vevstaken låter som ett komplicerat sätt att öka kompresionen i motorn. Lättare att plana toppen...
Det ända som händer är att du flyttar kolvens ändpunkter i cylindern längre ut från vevaxeln.

Det som du antagligen e ute efter är att byta vevaxeln till en med längre slag. Iom det så kommer du att öka volymen så du får mer än 250cc. Men då kanske man kommer undan billigare med att borra upp cylindern och i med större kolv.

Men innebär inte det att man sänker kompressionen om man byter till en mindre kolv som ökar slagvolymen? Vi är ute efter grymt bottenvrid, men en ny vev kanske är ett tips dåja...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mer kubik...

Borra...
Men det finns väl en övre gräns i cylindern för hur mycket man kan borra!

Längre slag...
Ger mer vrid men minder varvvillig motor.
Är nog en dyr väg att få mer vrid på eftersom du måste bygga om vevaxel och hela midevitten.
Sen så är det ju frågan om det får plats i ditt vevhus!

Högre komp...
Ger också mer mos.
Billigaste sättet att få till det på!
Kan uppnås genom att plana, högkomps kolv eller svetsa förbränningsrummet och bygga om det!

Sen går det att porta cylindern...
Men det kan oftast ge en toppigare effekt!
Nu är jag ingen guru på tvitakt så det kanske finns sätt att få till det på!



Sen om ni vill ha starka lågfarts egenskaper ...Dreva om den...
Billigast och enklast!
 

Bus_boy85

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Limmared
Hoj
Länge leve ZX9R!!!!
Hur är det med ut-insugskanalerna...och framförallt tändstiftet efter ett kolvslag?? :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vevstakens längd påverkar faktiskt motorns egenskaper eftersom den avgör hur mycket kolven ska accelerera vid olika tidpunkter på varvet. Det är dock små skillnader och inget man gör själv. Längden bestäms då motorn konstrueras. Punkt.

Slaget (egentligen volymen och den påverkas ju av bl a slaget) påverkar vridmomentet. Men det är ganksa bökigt att ändra eftersom det innefattar ombyggnad av vevaxeln.

Borret (också volymen) är en enklare väg att öka volymen och därmed vridmomentet. Dock kan man oftast inte ändra så mycket. Finns det kolvar i överdimension så kan man kanske i extrema fall öka volymen max 10% på en tvåtakt. Troligare bara några %. Och ökningen av vridmomentet blir ungefär motsvarande. Alltså måttliga skillnader.

Ökning av komp ger mer vridmoment men kan bara göras inom vissa gränser eftersom motorn spikar med för mycket komp. En sån motor är rimligen redan rätt väl optimerad även vad gäller komp. Alltså kan man inte göra så mycket här heller.

Annorlunda avstämt avgassystem är antagligen den bästa vägen att gå. Kan ge en viss förändring av motorns karaktär. Dock blir det inte en traktor hur du än gör eftersom portning med mer har väldigt stor inverkan på karaktären.
Avgaset är en bra metod att ändra på motorns karaktär eftersom det blir "reversibelt". Ex vis är en ändring av slagläng inte reversibel. Har du lagt hundratals timmar och tusentals spänn på att tillverka en ny vevaxel så har du lagt dessa pengar/timmar. Har du lagt tid/pengar på ett avgas som inte blev bra så kan du alltid montera tillbaks det ordinarie.

Björn, är du moderator? Visste inte.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Visst påverkar vestakslängden karaktären på motorn. Nu är frågan, mer vrid?
Är det mer bottendrag du menar. Lågvarvsegenskaper...
DÅ ska man ha en kortare vevstake. Det blir en högre acceleration på kolven då. och ger en bättre fyllning av cylindern på lägre varv.
Det här är långt utanför vad som är rimligt att göra på en befintligt motor.
FIla ur gjutskägg och jämna till övergångar mellan kanaler och motorblock är en bra och rimlig åtgärd man kan göra. Boysen, eller V-Force insug är också ett bra tipps för bättre lågvarvsegenskaper.
 

kronsberg666

För mycket är inte nog
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Hornet -08
lassnig skrev:
Jag och en polare pillar just nu med en Yamaha YZ 250cc från -97. Vi har trimsystem hela vägen på den och har bestyckat om förknasaren till någon storlek större munstycke.

Vi har hört rykten om att kan förlänga vevstaken för att öka vridmomentet. Är det svårt? Hur går man tillväga? Ger det mkt, eller riskerar man bara att sabba maskinen?

Tacksam för svar

//Mvh Anders

Rod Length: What's the difference in the length of the rods and what effect does it have on an engine? After doing a lot of research, here's what I found. First, a stock length rod will make good bottom end torque because of the thrust angle relationship to the crank. The piston speed is much faster for a given RPM compared to a longer rod. The long rod motor has 3 things going for it. First, the piston speed is slower because the thrust angles are less. Second, because the thrust angles are less, it can spin the crank faster. And third, the reason a long rod engine makes more horsepower than a short rod is because the piston is at the top of the cylinder longer, so the combustion pressures have more time to push on it. Just things to consider when building up an engine. Short rod = Good bottom end torque and mid range. Long rod = Good mid range, excellent high RPMs.



http://www.rpmsbigbore.com/index.html
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Bredda utblåset något, rundade kanter om du fattar.
. ____
( ____ ) <--- så nånting, fin bild jag gjorde va? :hihi

Om du är mer intresserad och är inne på SH's DC hub så kan du tanka twostroke performance tuning av mig. :)
 

tompasvan

77.1 hk på bakhjulet,på 26mm fuggar.....
Gick med
16 May 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamma 350-04
yz 250 vrid

Ja mer vrid ja . Kompression är ju ett sätt att få det , ett annat mycket bra sätt är att se över reedkorgen minska volymen inuti så att gashastigheten ökar.jag har provat med gott resultat på min yamma 350.Kolla in mossbargerracing.com så förklarar dom skitbra du kommer att bli grymmt nöjd :tummenupp
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Håll perfekt skick på kolv/ringar/cylle.
Kolla längden (från porten) till exp.kammarens slut på org.kröken jmf m trimkröken.
Är orginal längre så är den nog bättre på mellanvarv.
Kortare = avstämd för högre varvtal
/u
 

Dr4

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
FLen
Hoj
Hondish
Har även sett hojar där dom svarvar ned cylinderfoten för att få upp kompet.

Så om du sänker cylinderfoten tex 1mm så måste du höja portarna 1mm också.
Sen kommer du nog få problem med topplocket, men då lämnar du in det till vrm.se så fixar han det åt dig.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Dr4 skrev:
Har även sett hojar där dom svarvar ned cylinderfoten för att få upp kompet.

Så om du sänker cylinderfoten tex 1mm så måste du höja portarna 1mm också.
Sen kommer du nog få problem med topplocket, men då lämnar du in det till vrm.se så fixar han det åt dig.
Verkar smartare fixa toppen för högre komp direkt isf....
Men sänka cyllen ger ju lugnare porttider, och därmed troligen lugnare motor.

Fast 1 mm ger nog väl hög komp på en cross...
/u
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top