Få ordning på en Suzuki gsx400

gullberg86

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2020
Hoj
suzuki gsx 400
Hej!
Jag är helt ny här och jag ska börja övningsköra för att ta MC-lappen. :hojsmilie
Fick ta över farsan gamla övningskörningshoj, en suzuki gsx400, från 1984. Det är en 4cylindring historia med två förgasare, varav förgasarna är 2port?, typ luftspjäll till varje cylinder.

Den har från start, när farsan köpte den gått slött, som han aldrig gjorde något åt. Sen har en stått ett par tre år utomhus och "mognat till sig". Nu har jag övertagit den för att komma igång och övningsköra, och givetvis nöjer jag mig inte med att den går som en slutkörd 30-moppe. :dummer

Nu till min första fråga; ska man använda förgasarolja(ATF-olja) till dessa förknasare?
Har mekat b20 med strombergare, och där häller man ner olja i toppen av fuggen.
Om inte det, så funderar jag även på att köra in den på lite 2taktsolja i tanken, eller är det en dum tanke?
Alla möjliga tips mottages här. Flottörerna och membranen ser prima ut.

De känns lite småkärviga, de där cylindrarna som bestämmer flödes i fuggarna, som lyfter när man varvar upp.

Sen så undrar jag hur gnälliga besiktningsmännen är ang torrsprickor i däcken.
Och så tänkte jag nog byta tändstift också, vilka rekommenderas? ;)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sitter en liknande lösning på min GSX-R400.
Trots en jävla massa pillande har jag aldrig fått dem att gå helt rent, men det är ändå rätt OK.
Ta isär och gör rent, grundinställ och börja jobba därifrån.
Din gamla hoj är ingen raket men den ska ändå kunna röra på sej betydligt bättre än en moppe.

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Kolla också upp vad original storlek på munstycken ska vara, och jämför med de som sitter i dina förgasare.
Krävs inte många avsteg från originalstorlek för att motorn ska gå fett/magert.
En GS450 -82 jag hade orkade knappt upp till 100 knyck när jag köpte den, gick från huvudmunstycke 135 till original 115, vips så gjorde man mätaren ut 160 km/h. Tror 400 och 450 motorn var i stort sett samma, den hade trevlig karaktär som var rätt förlåtande mot val av växel.

gullberg86

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2020
Hoj
suzuki gsx 400
Saknar helt och hållet dokumentation om cykeln. Hade velat få reda på vilka grundinställningarna på den är, förgasarnas grundinställning alltså. Och alla dessa vakumslangar jag hittat som inte leder nånvart :3freak

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag gjorde det där för några dagar sedan, inte exakt dom symptomen men generellt känns det ju nästan alltid som att det är förgasarna som behöver fräschas upp. Särskilt om den har stått så. Det är bara plocka bort,ta isär, göra rent o sätta ihop och gör man det rätt är det inte så mycket mer som kan vara fel så länge allt sitter som det ska. Någon kan ju ha satt det andra dimensioner inne i förgasaren men skit är nog mer rimligt.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vilken 400 är det? Finns ju flera, e, f, s, fws? Spec kan skilja sig åt rätt mycket beroende på modell och år. Tex är ´83 fws inte alls samma som ´84-´85 fws, annan förgasare, andra munstycken & nålar etc, andra tändstift.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA