Få tag på nytt grafikchip till HP laptop?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tydligen valde min laptop att säga upp sig igår och jag har haft det på känn en längre tid att det skulle inträffa.
Det är en HP Pavilion dv7 och de är ju kända för att bränna grafikkort när de blir fulla av damm.

Led blinkar 4ggr= grafikCHIP enligt HP's koder.

Jag hittade en video där de byter chipet och även om det såg avancerat ut så tror jag att jag bör klara det så egen hand. Garantin har ändå gått ut sen länge, datorn är nog 4 år gammal men jag ogillar att behöva köpa nytt i onödan och jag vill ha åtminstone en dator med 17"-skärm.

Men jag skulle behöva ha tips på vart man kan köpa bara ett nytt chip för jag misstänker att det inte bara går att byta det externa grafikkortet då det flera sidor påpekar att det är just chipet som blir bränt, det mitt på moderkortet.

Under morgondagen ska jag ta reda på vilket kort som sitter i den, men om jag inte minns fel så var det ett nvidia men jag antar att moderkorten är de samma oavsett vilket grafikkort eller processor?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Försök hitta ett moderkort på ebay eller nått?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag hade nog gjort som renkött tycker. Har den överhettet och bränt ett chip så hade jag inte spenderat pengar på konstgjord andning av resten.

Försök kränga som reservdelar till nån annan sate och njut av att köpa nya prylar :)

Men vill du ändå försöka så får du väl först lista ut vilket grafikkort du har och sedan leta på ebay. Som med allt annat kostar det multum i svensk butik och kaffepengar från kina.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Varför ta den enkla vägen :)

Jag får väl ringa HP's servicecenter och kolla om man kan få fram ett artikelnummer på grafikchip den vägen.
Är det så enkelt att det bara är att byta grafikkort så är det ju inget snack men det verkar inte så.

Är det dock samma standard på anslutningar på alla grafikkort till laptop's? Då kan jag ju bara låna ett annat och testa om det funkar innan jag går vidare.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Det är inte ett "grafikkort" i laptops. Det är integrerat i moderkortet.
Ska du byta chipet så får du troligtvis (om det inte är en kretshållare) löda bort kretsen och ersätta den med en ny.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Varför ta den enkla vägen :)

Jag får väl ringa HP's servicecenter och kolla om man kan få fram ett artikelnummer på grafikchip den vägen.
Är det så enkelt att det bara är att byta grafikkort så är det ju inget snack men det verkar inte så.

Är det dock samma standard på anslutningar på alla grafikkort till laptop's? Då kan jag ju bara låna ett annat och testa om det funkar innan jag går vidare.

Som Landin sa: det är inte enkelt att byta något i en laptop förutom hårddisk och RAM.

Allt annat är lödt och det är mycket pillande med att ens komma åt moderkortet.

Men du har å andra sidan inget att förlora eftersom datorn ändå är kass som den är.

Glöm inte posta bilder på projektet :tungan

http://www.youtube.com/watch?v=wEVv7p--JDc

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Det är inte ett "grafikkort" i laptops. Det är integrerat i moderkortet.
Ska du byta chipet så får du troligtvis (om det inte är en kretshållare) löda bort kretsen och ersätta den med en ny.

När jag läste att Anders hittat en video om bytet utgick jag från att där satt en hållare vilket inte stämmer enligt senare inlägg.

Då hade jag absolut inte gett mig på att byta det. Man brukar få rätt många hundra för en defekt men inte alltför gammal dator.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är inget jobb "normala" hemmapulare gör med en biltema lödkolv ;)

Det är jag medveten om, som tur är så har jag både gedigen lödutbildning och rejäla grejer.
Nåväl, vi får se hur det blir då det är det där med tid också. Dygnet har ca 40 timmar för lite för att jag ska hinna med allt jag vill.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är jag medveten om, som tur är så har jag både gedigen lödutbildning och rejäla grejer.
Nåväl, vi får se hur det blir då det är det där med tid också. Dygnet har ca 40 timmar för lite för att jag ska hinna med allt jag vill.

Besitter du en station för ytmonterade chip är det bara att ta av hatten.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Väl, då är det bara att öppna datorn och kolla vad det är för chip, sedan är det google/ebay som gäller.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Besitter du en station för ytmonterade chip är det bara att ta av hatten.

Har inte alla en sån i källaren? :confused:

Fast om man kollar filmerna från "proffsen" så är det ingen av dem som använder en sådan förutom en så det ska nog gå bra med den minsta spetsen. Värre att få bort det men med rätt fluss och värmepicka så verkar det ju gå smidigt.
Fast jag ser scenariot framför mig där jag lyckas smälta ihop hela datorn till en enda stor sörja :D