Få tillbaka fin finish på alu?

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Min ljuddämapare börjar se ut som skit då den både blivit smått sandblästrad av sand & grus samt fått en del smält plast på sig + allmänt slitage.
Frågan är då hur jag får den snygg igen? Min färsta tanke är att blästra den, men med vad? Vill minnas jag hört om nötskal tidigare för att få motordelar & annat snyggt.

Tips någon?
 
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
räser
Lumpskiva samt polermedel sen är det bar att köra.
Att blästra alu ger en matt yta å det är inte så porrigt eller?
 

JayJ

Praise the lord and pass the amunition
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Löberöd
Hoj
-83 Honda XL, -47 Triumph chopper
Är den så illa så att du måste blästra så går det med både glas eller nötskals blästring för att sedan gå på med polering.

Nackdelen med att blästra är att du oftast får börja med grövre slipduk och jobba fram ytan, men det beror ju naturligvis på skicket på grejorna i dags läget.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Den har ingen blank/polerad finish från början & den tänkte jag inte jobba fram heller ...tror jag.

Här är två halvtaskiga bilder på hur den såg ut i våras innan säsongen.
Ett alternativ är ju att lämna i väg den för pulverlack bara. Kunde vara ganska snyggt att ha den svart kanske
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    50.7 KB · Visningar: 145
  • 2.jpg
    2.jpg
    53.1 KB · Visningar: 155

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Barrett skrev:
2621827 Den har ingen blank/polerad finish från början & den tänkte jag inte jobba fram heller ...tror jag.

Här är två halvtaskiga bilder på hur den såg ut i våras innan säsongen.
Ett alternativ är ju att lämna i väg den för pulverlack bara. Kunde vara ganska snyggt att ha den svart kanske
Jag skulle ha blästrat den och sen gå på med 800 våtslip (möjligtvis grövre före)... eller slipat på en gång. Med blästringen spar man arbete iom. att man får bort det "tjocka" oxidskiktet på ett snabbt sätt som annars är väldigt hårdslipat. Pulverlack är inge bra eftersom det inte behövs så mkt. värme för att färgen ska bli mjuk... i så fall är det bättre med våtlack om ens den räcker till för värmen från ljuddämparen? Det bästa är nog i så fall vanlig värmefärg på sprayburk som blir väldigt hård om du ger den en omgång med värmepickan.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
AHA. En putsbög :arsele
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ok, lack går bort iaf. Exolering är väl ett alternativ isf, men då gäller det ju att slipa & polera upp den först isf. Men med tanke på hur den ser ut på insidan där grussprutet kommer har jag nog varken ork eller tid för det.

Edit: Vad är att föredra av glas- & nötskalsblästring & vad köper man det? Kan ju tänkas att man ger sig på lite andra delar när man ändå är i farten.

Supermoto skrev:
2621876 AHA. En putsbög :arsele

Det vet du mkt väl att jag inte är :arsele
Men man ska ju roa sig med ngt på vintern & den ser riktigt risig ut nu
 
Last edited:

JayJ

Praise the lord and pass the amunition
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Löberöd
Hoj
-83 Honda XL, -47 Triumph chopper
Edit: Vad är att föredra av glas- & nötskalsblästring & vad köper man det? Kan ju tänkas att man ger sig på lite andra delar när man ändå är i farten.


Hade du varit närmre Lund så hade jag hunna fixa glasblästring :tungan men det ska inte vara några problem att hitta hos de flesta metalbearbetning firmor, stick en wienerlängd under näsan på dom så brukar det gå vägen om det inte är för mycket grejor.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Finishen du har på ljuddämparen ser ut som "borstad aluminium". Det jag gjort för att få en finish som mest liknar orginalet är att ta slippapper/smärgelduk och "rotera" längs med ursprungs repona. På mitt supertrapp blev det bäst med 280-papper, din blir kanske bäst med en annan kornstorlek. Prova först på bksidan/översidandär det inte syns. Efteråt smorde jag in ytan med WD-40. Det kommer säkert folk att protestera emot, men det blev bra på min burk.

pilsner
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag brukar använda grön scotchbrite-duk på mina Supertrapp, tar likt "Pilsner" duken i handen och roterar rören så att reporna hamnar åt rätt håll.
Den borstade ytan är snygg tycker jag. Och lätt att bättra på om man råkar bränna fast ngt på rören. Ingen blästring behövs, bara en hink med tvål och varmt vatten att doppa slipduken i.

Mvh
Jörgen
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jörgen Karlsson skrev:
2622672 Jag brukar använda grön scotchbrite-duk på mina Supertrapp, tar likt "Pilsner" duken i handen och roterar rören så att reporna hamnar åt rätt håll.
Den borstade ytan är snygg tycker jag. Och lätt att bättra på om man råkar bränna fast ngt på rören. Ingen blästring behövs, bara en hink med tvål och varmt vatten att doppa slipduken i.

Mvh
Jörgen

Vad köper du denna duk?

Tips på ngn smart sätt att få bort fastbränd plast/gummi oxå kanske?

:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Barrett skrev:
2622835 Vad köper du denna duk?

Tips på ngn smart sätt att få bort fastbränd plast/gummi oxå kanske?

:)

Färghandlare brukar ha scotchbrite. Den används nämligen till slipning, bla av målare.

När jag fått fastbränd plast eller gummi på avgasrör så brukar jag skrapa med något material som är tillräckligt hårt för att få bort det fastbrända men mjukare än materialet som avgasrörets yta består av. Om jag fått fastbränd plast på ett avgasrör som är av tex kromat stål, rostfritt stål eller titan så brukar jag ta en liten bit koppar- (tex från ett kopparrör), aluminium- eller mässingsplåt. Därefter mjukglödga plåtbiten om jag har möjlighet. Samt sedan försiktigt skrapa bort det fastbrända materialet med en vass kant på koppar-/alu-/mässingsplåten. Då bli det inga repor på röret. Efteråt kan man passa på att "borsta" avgasrörets yta med scotchbrite om man vill för att få en enhetlig ytfinnish igen. (Ja inte kromade rör då förstås, där få man ta lite polermedel).

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Våtslipapper runt 600-800 och sedan autosol som jag polerar med skummgummihätta på en excenterslip,har funkat på mina Alu-burkar.
 

Bifogat

  • Box 009 (Large).jpg
    Box 009 (Large).jpg
    51 KB · Visningar: 92

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Skit porrigt när det blänker. Men nu är det en supermoto som används för att rejsa med & det kommer ju bara se ut som skit efter en träning/tävling.
Så vi kör på Jörgens variant tror jag.
Ska ta tillvara på era andras polertips oxå dock då det finns en hel del andra alu-detaljer som inte sitter så utsatt ut som jag ska ge en omgång. :tummenupp
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top