Få upp tändningslås samt fråga kring bultar till bromsskiva VFR750f -87

Jepson75

Italienfreak!
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CX 500
Hejsan!

Köpte en gammal drömhoj (Utöver Ducati Classic Sport 1000) häromdagen (Allt för att jag ska ha en morot o fixa uppkörningen till a-kortet!). EN VFR750f. Till saken hör att jag kom över den billigt då tidigare ägare råkat ut för ett stöldförsök, och då försvann själva nöjet med den så den blev ståendes tills jag förbarmade mig över den.
Nåväl, klåparna lyckades förstöra tändningslåset samt ta bultarna till bromsskivan bak (!?!?).
Så vad jag undrar över, OM någon vill svara - (förstår om man inte tycker det är olämpligt, men det går ju att PM´a, jag kan uppge regnummer på den) är om det går att på ett "smidigt" sätt låsa upp låset, så jag kan få ur styrlåset. Utan att få ur det är det lite svårt att få loss tändningslåset. Som det är nu är det förmodligen en skruvmejsel som någon försökt banka ned i låset. Provade med originalnyckeln men det var ju ingen större lycka med.

Sedan undrar jag över de bultar som håller bromsskivan bak, är det någon form av standardbultar som man kan köpa rostfritt "över disk" var som helst eller är det några specialprylar?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skruvarna är special , Bara att beställa orginal eller från skroten

Om dom är sönderdragna så går det att svetsa dit en mutter eller kort skruv för att få nytt grepp

Styrlås / tändlås kan man enkelt demontera genom att demontera gaffelbenen och sedan övre gaffelkronan

Även här funkar svetsmetoden utmärkt då låset sitter med härdade brytskruvar ( inget nyckelgrepp)
 

Jepson75

Italienfreak!
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CX 500
Skruvarna är special , Bara att beställa orginal eller från skroten

Om dom är sönderdragna så går det att svetsa dit en mutter eller kort skruv för att få nytt grepp

Styrlås / tändlås kan man enkelt demontera genom att demontera gaffelbenen och sedan övre gaffelkronan

Även här funkar svetsmetoden utmärkt då låset sitter med härdade brytskruvar ( inget nyckelgrepp)

Tack för svaret :) Dock svetsbrist, så det får borras bort, men får man bort gaffelkronan så går det ju ganska lätt att komma åt. Anade att det var specialbultar, men man ska ju vara optimist!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lycka till med borrandet:):banana

Härdade skruvar , så då får du ta till dremmeln i stället
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det kommer kosta dig mer i materialkostnad för alla borr du kommer ha sönder än att lämna in på verkstad. Lär dig svetsa, be en polare svetsa, skicka till någon som kan. Man ska inte alls vara optimist, man blir besviken och fattig.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Brytskruvarna lossar du på några sekunder med ett vasst dorn som du slår in i skallen i riktning för att lossa skruven.
Behövs ingen svets, borr eller dremmel.

För att dom ska lossa ännu lättare så tar du ett stort platt dorn och handslägga och ger varje skruv ett par ordentliga slag rakt över skallen
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
På min satt de små svinen med gänglåsning av något slag med, nu var det styrkronan jag skulle byta så jag tog bågfilen. Tror iaf. det var något gänglim för det var lögn i helvete med dorn och slägga. Borde funka för dig med bara du kapar genom låset så du får några stumpar kvar du kan ta med polygrip eller rörtång, för du skulle väl ändå byta låset eller?
 

Jepson75

Italienfreak!
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CX 500
Det kommer kosta dig mer i materialkostnad för alla borr du kommer ha sönder än att lämna in på verkstad. Lär dig svetsa, be en polare svetsa, skicka till någon som kan. Man ska inte alls vara optimist, man blir besviken och fattig.

Lagade låset på farsan gamla CB400 för några år sedan. Då tog jag inte ens bort kronan från framgaffeln utan jobbade med låset på plats. Jag borrade och borrade och borrade...flerdagarsprojekt, gick ned o borrade när suget fanns, borrade försiktigt så det gick inte åt så värst många borr (köpte billigt skräp) o till fick jag loss eländet. Men ta loss hela gaffelkronan känns som att jobbet blir mycket enklare.

Var för övrigt lite inne på att fräsa ur ett spår i skallarna med Dremel o sedan ta till salgskruvmejseln!

Har efter ett antal års bilmekande lärt mig att försöka spara tid på att demontera så lite som möjligt ofta gör att det till sist tar fyra gånger så lång tid!

VFR.jpg
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Kommer du åt på plats så prova. Men har gjort jobbet på min kawasaki. Lättast att från början lyfta bort övre styrkronan. Men har för mig att jag sen fick grepp på skruvarna med nån hylsnyckel. Det tar en kväll att göra ungefär!
 

Jepson75

Italienfreak!
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CX 500
Suck - framgaffel bort, men går inte att få bort styrkronan utan att få upp låset!?

Eller tänker jag fel nu? Styrlåset sitter ju som bekant i, så då kan jag inte få av styrkronan. Då låspiggen tar emot. Eller har jag missat något?
Stora borren genom låset eller finns det någon annan kreativ idé för att lösa den biten?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Stora och lilla borren ock kraftig skruvmejsen och hammare. Kanske låset är lite härdat som på min.
Inte undra på att låssmeder inte ville hjälpa mig. Men till slut efter ett antal timmar och borrar och skruvmejslar kunde jag köra hem min från tjejens garage i Uppsala. Lycka till!
 

Jepson75

Italienfreak!
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CX 500
Lyckades o sen en fråga kring bulten till framhjulet!

Brytskruvarna lossar du på några sekunder med ett vasst dorn som du slår in i skallen i riktning för att lossa skruven.
Behövs ingen svets, borr eller dremmel.

För att dom ska lossa ännu lättare så tar du ett stort platt dorn och handslägga och ger varje skruv ett par ordentliga slag rakt över skallen

Tjejen tyckte precis synd om mig om jag ska slå in ett vasst dorn i skallen :-D

Fick för övrigt upp låset och loss kronan, blev trött o irriterad, tog största skrvumejseln som gick i låset, slog till utav h-e med gummiklubban o titta, helt plötsligt gick låset upp. Nu bara beställa nytt t-lås o sedan se om den startar....eller om man ska putsa upp "pärlan" först?! :)

Sedan en sista (dum?) fråga, men är bulten till axeln som går genom framhjulet felgängad? SÅ vitt jag förstår är den delad så bulten man ska lossa på höger sitta är gängad in i den andra delen av axeln - men jag får den vare sig fram, eller tillbaka!? Så med andra ord på vilket håll ska jag dra den......
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Den ska inte vara felgängad, men det sitter klämskruvar i framgaffeln som nyper åt axeln.
Har du lossat på dom?

Oftast är det två i varje gaffelben.
 

Jepson75

Italienfreak!
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CX 500
Den ska inte vara felgängad, men det sitter klämskruvar i framgaffeln som nyper åt axeln.
Har du lossat på dom?

Oftast är det två i varje gaffelben.

Japp, borta sedan länge :) Hela axeln snurrar, även delen till hastighetsmätaren åker glatt runt. Lite svårt att hålla emot utan att förstöra axel, vilket jag inte är så sugen på.
Men nu när jag vet att den inte är felgängad, ska jag fixa fram en mutterknackare, så löser det sig nog!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Japp, borta sedan länge :) Hela axeln snurrar, även delen till hastighetsmätaren åker glatt runt. Lite svårt att hålla emot utan att förstöra axel, vilket jag inte är så sugen på.
Men nu när jag vet att den inte är felgängad, ska jag fixa fram en mutterknackare, så löser det sig nog!

Då förstår jag att det är tungt.
Du lossar bara ena sidan av klämskruvarna, den andra sidan agerar som mothåll :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vissa frågor är så pinsamma att man ångrar att man skällde dem! Skyller på kaffebrist! Tack för svaret :-D

Ingen fara.
Jag brukar själv lossa alla skruvar först, och jag har ändå lossat mitt framhjul oändligt massa gånger :glömdet
 

Jepson75

Italienfreak!
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CX 500
Ingen fara.
Jag brukar själv lossa alla skruvar först, och jag har ändå lossat mitt framhjul oändligt massa gånger :glömdet

Vissa saker lär man sig uppenbarligen aldrig :) Tack för hjälpen, hjulet borta och låset även det. Bara beställa ett nytt/bättre begagnat nu då!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top