fåga om Aprilia Mx 125

Ted_of_Sweden

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
Aprilia MX 125 -04
hej :p okej folk ni får klaga men fan det är trotsalt mitt första inlägg å så har man ju dyselexi :p

men fan jag har en aprilia mx 125 å undrar va fan det här kan vara för ngt :p fattar inte ett skit om varför det ska va nödvändigt att få avgaser i luftburken ?
om det tillockmed kan vara en strypning av ett slag :p

men iaf den e koplad från en liten slang från kröken upp till den lilla (ja vi får kalla den "snusdosan") och sen till luftboxen, alltså så spyr den ut avgaser in till luftburken!
å det fins inga kablar lr ngt sådant till "snusdosan"
men iaf e tacksam för svar ;)

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=193102&stc=1&d=1178896201
namnlös.JPG

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    15.4 KB · Visningar: 135
Last edited:

leppe

Förvirrad
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
yz 250
Jag undrar också vad mx 125 ska va bra för ;)

Min gisning är att det där är en avgasrening.

Ted_of_Sweden

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Jag undrar också vad mx 125 ska va bra för ;)

Min gisning är att det där är en avgasrening.

haha lustigkurre :p ja jag får ju skylla mej själv när man inte formulerar sej korekt :p men men det jag undrar är varför den ska spruta in avgaser i luftburken å vad det e för ngt på bilden me ndet har ju jag fått svar på nu :p

leppe

Förvirrad
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
yz 250
2933280 haha lustigkurre :p ja jag får ju skylla mej själv när man inte formulerar sej korekt :p men men det jag undrar är varför den ska spruta in avgaser i luftburken å vad det e för ngt på bilden me ndet har ju jag fått svar på nu :p
måste säga att du har en grym inställning dom flesta med dyslexi brukar bli griniga om man driver med deras felstavningar :tummen upp

(sen att jag själv stavar så folk tror att jag har dyslexi hör inte hit :hihi)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hade en sån på moppen och det har med miljökraven att göra fungerar typ som en mindre katalysator... Sånt är bara i onödan (speciellt när man ska skruva av röret, eller det va jobbitt på moppen iaf vet inte hur det ser ut på MX) men dock blire inge effektökning direkt... Skulle låta den vara kvar om den inte är ivägen för något

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Är det inte tvärtom att det åker in luft från luftburken till avgassystemet för förbränning av resterande kolväten och oförbrända avgaser? Ungefär som en billigare katalysator eller hjälp till katalysator?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
2933872 Är det inte tvärtom att det åker in luft från luftburken till avgassystemet för förbränning av resterande kolväten och oförbrända avgaser? Ungefär som en billigare katalysator eller hjälp till katalysator?
Mycket möjligt. Luft åker in i avgassystemet och "spär ut" avgaserna så att man får bättre värde.

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Jag har för mig att det förbränns ännu mer, alltså syre tillsätts och förbränning är möjlig igen. Det händer ju samma sak i en katalysator fast utan syret och avgaserna förbränns ännu en gång genom kolväterna kolliderar med någon ädelmetall oftast platina. och värme krävs även. För att få en annan förbränning så skulle det gå med att syre tillsätts och bara värme så sker förbärnning i detta fall, vilket leder till bättre värden.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Blir det tillräckligt varmt i kröken då? Måste väl upp i ganska höga temperaturer för det ska bli någon reaktion att tala om?

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Vänta här nu, nu tänkte jag på en helt annan sak! Slangen från avgassystemet pumpar oförbrända avgaser till luftburken så att dom åker in i cylindern igen och antänds igen, det är så man får ner värderna. Om man nu skulle koppla ur slangen så betyder det att enbart ny luft skulle komma in i cylindern vilket tyder på en bättre förbränning, men det blir som en ond cirkel med den ikopplad.

oförbrända avgaser -->luftburken-->cylinder-->sämre förbränning-->mer oförbrända avgaser. Så går det i ett eget litet kretslopp men det håller ju värderna nere.

Ted_of_Sweden

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
Aprilia MX 125 -04
måste säga att du har en grym inställning dom flesta med dyslexi brukar bli griniga om man driver med deras felstavningar :tummen upp
haha tackar tackar ;) alltid så glädjer det ngn som inte har ngt bättre för sej :p
vafan, såklart man måste ju leva med handikappet inte lida avdet ;)

Vänta här nu, nu tänkte jag på en helt annan sak! Slangen från avgassystemet pumpar oförbrända avgaser till luftburken så att dom åker in i cylindern igen och antänds igen, det är så man får ner värderna. Om man nu skulle koppla ur slangen så betyder det att enbart ny luft skulle komma in i cylindern vilket tyder på en bättre förbränning, men det blir som en ond cirkel med den ikopplad.

ja nu ere ngn som har fattat ad jag menar iaf ;) och det låter som en riktigt bra förklaring

oförbrända avgaser -->luftburken-->cylinder-->sämre förbränning-->mer oförbrända avgaser. Så går det i ett eget litet kretslopp men det håller ju värderna nere.

okej och det låter som ett ont kretslopp :p kanske ska pilla bort "snusdosan"
eller plugga slangen från avgassystemet? ;)

Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
attack in da house:
Slangen från avgassystemet pumpar oförbrända avgaser till luftburken så att dom åker in i cylindern igen och antänds igen

Sorry men du tänker baklänges där, den suger in luft från luftburken genom en backventil (så att avgaser inte ska komma in i förgasaren) till avgassystemet och på så sätt får man en jämnare temp på catten så att den ska kunna förbränna bättre....

DP says: Lite feltänk där.....

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...