nja jag har fattad poängen men din poäng kom ju först efter att du har försökt att säljar och byta din hoj till en med större/smalare framhjul. och nu när du har insett att det ekonomiskt är bäst att behålla din hoj så kom du fram till den här ideen. det jag menar med det är att detta inte är den bästa varianten, bara en "nödlösning" ut av din situation.
personligen har jag inte körd med 17" cross däck i svår terräng, bara med motard däck och inte gillat det helt.
dessutom tycker jag att det är skit ful med 17" crossdäck i fram. lite av en 80tals bigwheel som jag alltid har klassad som en cp moppe...men det är såklart en ren smaksak.
Min poäng kom då jag såg mig om på nätet efter alternativ att använda den hojen till som jag har. Varför jag inte sålde den var för att de flesta handlare erbjöd mig 36-40 Kkr i inbyte för den och jag tyckte att jag då förlorade för mycket på en 8 månader gammal hoj som jag själv gav 69 Kkr för. då kan jag lika gärna behålla den och lägga ett par tusen mil med gott samvete. Är det någon som vill köpa den så får de en schysst hoj och sedan tar jag det därifrån inget är mer komplicerat än så.
Om jag vill så kan jag idag promenera in på Yamahacenter och köpa mig en flång ny XT 660 Z Teneré och åka ändå ha pengar till både Norge och Afrika så det är alltså inte ett problem med hojval.
Någon nödlösning av en situation är det alltså inte vari du gärna får definiera vilken situation jag befinner mig i enligt dig då du verkar ha insyn i min privatekonomi?
Hur jag än vänder och vrider på det så kan jag ändå bara köra en hoj åt gången och finner det därför onödigt att ha 2 var en i så fall skulle få stå på gatan av utrymmesskäl tillika vilket knappast är något jag ens överväger.
Och som sagt smaken är som baken, vi gillar alla olika tack och lov annars skulle vi alla vara singlar.
För övriga som inte förstod min poäng är därför att bygga en hoj som är flexibel vilket JAG tycker hojen blir med en möjlighet att lägga offroaddäck på den jag har. Jag ska inte bestiga några berg och maximalt lämna vägen för att ta mig till en bra tältplats och sist jag kollade så har vi på vår resa asfalt ända ner till Västsahara var grusvägar tar vid varav en del med lite grövre underlag. Vår tripp går ut på att vi ska ta oss till Dakar längs kusten men eftersom vi aldrig gjort det förr så står inget heller skrivet i sten, vi tar det som det kommer och tar vi oss inte till Dakar inom en given tidsram så är vi trygga med det. Då har vi i alla fall försökt och jag gissar att vi kommer at ha riktigt kul under resans gång vilket är hela meningen.
Dock handlar det utan vidare om minst 1000 mil asfalt vi ska köra så jag känner mig ganska trygg med mitt val och vill andra sedan göra andra val här i livet så får det ju vara upp till dem.
Jag förstår bara inte varför man måste göra sådant väsen och "stå på sin rätt?"
För mig är det en kul grej med hojen inget mer och inget mindre.
Jag har kört hoj sedan jag var 16 och är idag 42 och tycker att det nya konceptet med Crossovers är en kul grej efter att mest ha sprätt runt med anabolstinna sporthojar och jag har testat den med de lastbilsdubbade TKC 80 fram och Metzeler Karoo bak som sitter på just nu ute på grusvägarna härikring och jag tycker att jag har riktigt bra bett, att jag skulle ge mig ut på en åker eller endurobana ligger inte i mitt intresse, därför anser jag däckskombinationen funka och kommer att ha med mig TKC 80 till Afrika men byter när jag känner att det är läge.
Jag har pratat med amerikaner och engelsmän som kört i både Sydamerika och i Nordafrika på precis det underlaget jag ska åka på och de flesta rekommenderar just TKC 80 och menar att det är en bra kompromiss mellan ett vägdäck och ett rent offroaddäck. Jag har sett bilder på deras hojar och filmer på underlaget de kört på så för mig har jag rätat ut frågetecknena, och JA, många av dem körde på just 17" fram och bak vari jag självklart var intresserad av att fråga hur det fungerade men andra även på andra däcksstorlekar av TKC 80 som var nöjda med själva mönstret.
Jag testar och funkar det så funkar det, funkar det inte då har jag en bra erfarenhet.