Fågel eller fisk...Crossover!

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Kan inte uttala mig om vad som är bättre än något annat då erfarenhet saknas, jag tycker iallafall att den ser förbannat häftig ut :tummenupp, ska bli spännande att följa resorna som säkert kommer att gå blixterbra.
Duktigt avundsjuk på sommarens resa, vinterns resa inte så mycket, följer den från värmen i soffan istället tror jag :)
 

manneman

Guest
nja jag har fattad poängen men din poäng kom ju först efter att du har försökt att säljar och byta din hoj till en med större/smalare framhjul. och nu när du har insett att det ekonomiskt är bäst att behålla din hoj så kom du fram till den här ideen. det jag menar med det är att detta inte är den bästa varianten, bara en "nödlösning" ut av din situation.

personligen har jag inte körd med 17" cross däck i svår terräng, bara med motard däck och inte gillat det helt.
dessutom tycker jag att det är skit ful med 17" crossdäck i fram. lite av en 80tals bigwheel som jag alltid har klassad som en cp moppe...men det är såklart en ren smaksak.

Min poäng kom då jag såg mig om på nätet efter alternativ att använda den hojen till som jag har. Varför jag inte sålde den var för att de flesta handlare erbjöd mig 36-40 Kkr i inbyte för den och jag tyckte att jag då förlorade för mycket på en 8 månader gammal hoj som jag själv gav 69 Kkr för. då kan jag lika gärna behålla den och lägga ett par tusen mil med gott samvete. Är det någon som vill köpa den så får de en schysst hoj och sedan tar jag det därifrån inget är mer komplicerat än så.

Om jag vill så kan jag idag promenera in på Yamahacenter och köpa mig en flång ny XT 660 Z Teneré och åka ändå ha pengar till både Norge och Afrika så det är alltså inte ett problem med hojval.

Någon nödlösning av en situation är det alltså inte vari du gärna får definiera vilken situation jag befinner mig i enligt dig då du verkar ha insyn i min privatekonomi?

Hur jag än vänder och vrider på det så kan jag ändå bara köra en hoj åt gången och finner det därför onödigt att ha 2 var en i så fall skulle få stå på gatan av utrymmesskäl tillika vilket knappast är något jag ens överväger.

Och som sagt smaken är som baken, vi gillar alla olika tack och lov annars skulle vi alla vara singlar.

För övriga som inte förstod min poäng är därför att bygga en hoj som är flexibel vilket JAG tycker hojen blir med en möjlighet att lägga offroaddäck på den jag har. Jag ska inte bestiga några berg och maximalt lämna vägen för att ta mig till en bra tältplats och sist jag kollade så har vi på vår resa asfalt ända ner till Västsahara var grusvägar tar vid varav en del med lite grövre underlag. Vår tripp går ut på att vi ska ta oss till Dakar längs kusten men eftersom vi aldrig gjort det förr så står inget heller skrivet i sten, vi tar det som det kommer och tar vi oss inte till Dakar inom en given tidsram så är vi trygga med det. Då har vi i alla fall försökt och jag gissar att vi kommer at ha riktigt kul under resans gång vilket är hela meningen.

Dock handlar det utan vidare om minst 1000 mil asfalt vi ska köra så jag känner mig ganska trygg med mitt val och vill andra sedan göra andra val här i livet så får det ju vara upp till dem.
Jag förstår bara inte varför man måste göra sådant väsen och "stå på sin rätt?"

För mig är det en kul grej med hojen inget mer och inget mindre.
Jag har kört hoj sedan jag var 16 och är idag 42 och tycker att det nya konceptet med Crossovers är en kul grej efter att mest ha sprätt runt med anabolstinna sporthojar och jag har testat den med de lastbilsdubbade TKC 80 fram och Metzeler Karoo bak som sitter på just nu ute på grusvägarna härikring och jag tycker att jag har riktigt bra bett, att jag skulle ge mig ut på en åker eller endurobana ligger inte i mitt intresse, därför anser jag däckskombinationen funka och kommer att ha med mig TKC 80 till Afrika men byter när jag känner att det är läge.

Jag har pratat med amerikaner och engelsmän som kört i både Sydamerika och i Nordafrika på precis det underlaget jag ska åka på och de flesta rekommenderar just TKC 80 och menar att det är en bra kompromiss mellan ett vägdäck och ett rent offroaddäck. Jag har sett bilder på deras hojar och filmer på underlaget de kört på så för mig har jag rätat ut frågetecknena, och JA, många av dem körde på just 17" fram och bak vari jag självklart var intresserad av att fråga hur det fungerade men andra även på andra däcksstorlekar av TKC 80 som var nöjda med själva mönstret.

Jag testar och funkar det så funkar det, funkar det inte då har jag en bra erfarenhet.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det lär funka fint - däremot skulle det vatt fördel me smalt däck på en tyngre mer svårhanterlig hoj.

Tkc80 är ju som ett slicksdäck skuret med offroad mönster - så det har goda egenskaper på alla underlag

Bakdäcken får större block i mönstrena efter 130 dimension och därmed sämre offroad/snö egenskaper.
 

manneman

Guest
Bakdäcken får större block i mönstrena efter 130 dimension och därmed sämre offroad/snö egenskaper.

Och jodå jag är ganska lyhörd även om jag väljer att gå min egen väg så jag fick höra detsamma av ett par olika och efter lite diskussion föll valet på ett Metzeler Karoo 150/80-17 nu inför vinterkörningen då den har lite mindre block och annan mönstersättning än TKC 80 120/90-17 som jag har fram. Eftersom originalkombon är 120/70 fram och 160/60 bak och jag ville ha lite trögare styrning så provade jag att sänka baken med andra hundben så att jag kom 30 mm närmare backen bak och se det gjorde hojen rejält mer stabil på grus.

Märker jag att det inte funkar alls så testar jag smalare fram och eventuellt kan jag gå på ett Heidenau K60 bak, som sagt, -inget är skrivet i sten, inte för mig iaf.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
sorry för att jag verkar har gjort dig upprörd. det vart inte meningen.

som en "nödsituation" verkade det som eftersom det inte var första hands valet och genom senaste veckorna har du ju funderat hit och dit i olika trådar. men jag har tydligen missuppfattad det hela lite.


skulle ett grovt motard däck som tex avons eller liknande inte vara ett bra val för en sån resa med?
 

manneman

Guest
skulle ett grovt motard däck som tex avons eller liknande inte vara ett bra val för en sån resa med?

Jodå!

Jag snackade med en kille ifrån New Zeeland (bor i England) ikväll som faktiskt gjort den trippen vi ska ge oss på och han hade kört med Pirelli MT60 fram och Avon Distanzia bak och han påstår att det funkade bra för honom men att han sedan skiftade till just TKC80 fram eftersom MT60 gav upp när det blev för löst.
Han hade med sig TKC80 fram och bakdäck. Bakdäcket slängde han på när Distanziat var slut men det var mer för att kunna ta sig hem som han sa. Problemet var att hans Distanzia bara höll 320 mil.

Så länge man inte ska ge sig ut i sanden så är det inga problem och måste du så var det bästa enligt honom att våga hålla uppe farten lite för då gick det mycket bättre.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Heidenau k60 håller Myyyyycket längre än Tkc 80 på min hoj och är inte speciellt mycket sömre på grus.

Däremt på asfalt är skillnaden som natt och dag jämfört med Tkc 80.

Tkc har inte mycket fäste.. När det gäller framdäck är Tkc 80 klart bättre på grus.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Distanzian är ett rätt mjukt däck, när vi har kört med motarderna på grus och den däckkombon så tar dom slut på ett par hundra mil! Just sayin!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
så det finns alltså ett så mjukt däck att du inte kan åka genom hela sverige ens?
så om man åker rakt fram i 20 timmar så är de slut?
får de ens finnas såna däck?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Det. finns väl olika gummiblandningar av det däcket. Men de verkar ju ändå fel.

Ang slitage, det finns ju tex däck som är slut efter 100mil. Där är man mest ute de er greppet och inte resor.inte alla däck som håller länge
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
så det finns alltså ett så mjukt däck att du inte kan åka genom hela sverige ens?
så om man åker rakt fram i 20 timmar så är de slut?
får de ens finnas såna däck?

Sverige är ett långt land... Tkc 80 höll sisådär 150-200 mil bak på min.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vid hårda grus och snörace med hjulspinn kan det vara så , 200-500 mil - gäller alla däck.
Metz Karoo kan man säkert döda på 100 mil....

Knappast vid långresor - tror man tar ut en tusen mil på Tkc-80 om det är gubbåka på asfalt.

Pumpa upp tk80 till 4 kg vid asfalt och torra transportsträckor , sen mer normala 2,5kg om det krävs.
Vinter har jag kört tkc80 med 0,8kg odubbadat - men då gasar man inte.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jo jag förstår att de pajar vid grusbus men touring borde de väl ändå hålla en 400+ mil?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
om man har mkt motvind och "bråttom" kan de också slitas fort, även på resorna.
 

manneman

Guest
Jag kommer att ta in ett däck som inte verkar finnas i Europa men som lovordats av de som åker SM i USA då det är bra fäste på både grus och asfalt och är mönstermässigt besläktat med Avon Distanzia.
Däcket hamnar på ca 2500 inkl tull för ett 120/90-17 & 150/70-17 och heter Shinko 705.

Picture104.jpg

bigwheel3.jpg
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
2011 åkte jag grus ordentligt för första gången. Med en BMW GS650. Googlade runt en del och kom fram till att michelin t63 var ett mkt bra däck. Dom är väldigt odramatiska att köra med på alla underlag och kommer aldrig med några tvärkast även på min hoj som är ganska baktung. Åkte som sagt mestadels grus och var inte så snål på gasen och bakdäcket höll 400 mil och framdäcket håller nog dubbla.

För gata är avon distanzia en riktig favorit. Bra grepp och ger varningssignal innan dom släpper (testat på gokartbana). Kan dock vara ganska hala vid blött väglag. Men dom håller inte så länge. Ungefär 400 mil bak och dubbla fram, dvs ungefär som t63.

Ang hjulstorlek gillar jag 18/21. Lätt att få tag på dom däcken man vill ha och hojen går stabilt och fint både på asfalt och grus. Egentligen så ser jag ingen anledning att köra 17/17 på offroader som går på gata (motard) förrutom att det ser fränt ut och att man har helt annat utbud på rena gatdäck. På bana däremot så vill man ju ha allt grepp man kan få så där är det en annan sak.

Kör man långt så föredrar jag en väldigt låg kåpa. Bästa är så klart en hög kåpa så man slipper vinden men tycker oftast det blir turbulens runt hjälmen och då kör jag hellre helt utan. Nästan viktigare att ha en bra sadel.

Glöm sen inte handtagsvärmare, guld värt även vid kalla sommarkvällar.

Cigarettuttag kan va bra till mobilen och GPS.

Ang hojval så kan det vara bra att hojen har lite tyngd i sig, så sväljer den groparna fint.


Lite blandat jag kom å tänka på bara, för sent på dygnet för att få ihop något sammanhängande...
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Måste få fråga.

Kan någon förklara vad är fördelen att köra ett 17 istället för 19 eller 21 fram på en Yamaha 660 XT offroadmaskin med full packning på varierande underlag.

Visst på en sporthoj där man ska brassa i 300 km/h och vill få ned tyngdpunkten så lågt det går eller enn motard där man ska styla med stoppisar fattar jag varför man vill ha 17 tum.

Visst fan ser det megaballt ut, men finns det överhuvudtaget någon anan fördel med så litet framhjul på en köra-runt-världen-packad offroadmaskin.

:va Jag är nyfiken.
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Den här modellen tycker jag är hur fräck som helst (suzuki van van):
m-style-japan-suzuki-vanvan.jpg
MC kör man inte av rent rationella skäl?
 

manneman

Guest
Måste få fråga.

Kan någon förklara vad är fördelen att köra ett 17 istället för 19 eller 21 fram på en Yamaha 660 XT offroadmaskin med full packning på varierande underlag.

Jag köpte min XT 660 X efter at ha avyttrat en R som är specad med 17 bak och 21 fram och ville ha SM modellen eftersom jag gillade att svänga och R´en var inte optimal för det. Jag kör en del grus numera men absolut inte i endurospåret och för det ändamålet funkar 17"arna alldeles utmärkt och det går att köra ganska brett på gruset med, ingen jätteskillnad mot en XTR här.
Något som stör mig är att de som tyvärr är mest negativa mot 17-17 aldrig ens har provat själv...
Inget är skrivet i sten.

Kommer man däremot in på leriga partier eller djupa lösa partier så är ett 17" framhjul helt värdelöst och där funkar enbart ett 21" 90/90 eller motsvarande.
Dock får jag mer variation på däcksvalet med 17" med tyngdpunkt på att jag mest kör gata och för långdistans är en 17" XTX ett mycket bättre val än en XTR, jag körde 1602 mil från den 26 mars till den 31 december 2011 och i år lär det bli mer, mycket mer med tanke på vår Dakarresa.
På min XTR körde jag till Kroatien och åter och den vart inte lika rolig när det svängde plus att man lätt blev efter, det blir man inte på X´en på samma sätt.
Just nu rullar hojen alltså och jag tänkte strax bege mig från Ängelholm till Lund i 1+ grad vilket inte bekommer mig det minsta då både jag och hojen är rustade för det.


Visst på en sporthoj där man ska brassa i 300 km/h och vill få ned tyngdpunkten så lågt det går eller en motard där man ska styla med stoppisar fattar jag varför man vill ha 17 tum.

Resultatet som jag ser det och som man kan konstatera via de många amerikaner som nu kör med en dylik uppsättning är att man får en mer mångsidig hoj och däcken kränger man ju själv på en timme om man vill planera sin körning lite.
Jag är inte så konservativ som de flesta andra Svenskar så jag provar gärna nya grepp och i det här fallet så kan jag glatt konstatera att 17" fram och bak med eller utan nabbar funkar mumma för mig. Om en månad drar jag till Norge med hojen och det enda jag gör när de snötäckta vägarna dyker upp är att komplettera med Koldcutters.


Visst fan ser det megaballt ut, men finns det överhuvudtaget någon anan fördel med så litet framhjul på en köra-runt-världen-packad offroadmaskin.

Det återstår att se, jag och min polare Ricard ska som sagt köra 14000 km + till Dakar och åter den 25e maj och han kör på en XT 660 Z Teneré så efter det bör det ju gå att evaluera riktigheten i vad andra som provat påstår.

:va Jag är nyfiken.

Manne:)
 

manneman

Guest
Slänger in en bild ifrån dagens tur som gick på +6 mil grusväg av varierande typ, bl a en del rullgrus var man fick ta det lite lugnare men på de normala stampade grusvägarna som var fuktiga av väta åkte jag utan vidare i 100 km/h utan att det ens tenderade till att släppa, men visst en del av det superba fästet får jag tillskriva ståldubben. (lastbilsdubb i mitten och endurodubb i kanterna.)

17" funkar hur bra som helst!

imag0019.jpg
imag0015_2.jpg
DSC_0163.JPG
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top