Får bara en enda gnista på Yamaha XT125K -83

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Hej! Håller på att försöka sätta fart på min Yamaha XT125K från 83. Den hade ingen gnista först så jag bytte tändspolen och då fick den gnista också startade den på startgas. Dock så hade jag vänt rundtrotteln fel så den rusade på max varv. Plockade isär förgasaren och vände trotteln rätt. Sen så vägrar den starta. Det blir en gnista på stiftet men inget mer. Väntar man med att kicka i 5-7 sekunder så blir det en till likadan gnista.

Vad kan vara orsaken till detta? Cdi-box? Har bytt tändstift, batteri och tändspole.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en likadan för några år sen, den hade stått i många år när jag köpte den. Det fanns gnista precis i början men försvann fort. Fick skicka statorn till England för omlindning.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej! Håller på att försöka sätta fart på min Yamaha XT125K från 83. Den hade ingen gnista först så jag bytte tändspolen och då fick den gnista också startade den på startgas. Dock så hade jag vänt rundtrotteln fel så den rusade på max varv. Plockade isär förgasaren och vände trotteln rätt. Sen så vägrar den starta. Det blir en gnista på stiftet men inget mer. Väntar man med att kicka i 5-7 sekunder så blir det en till likadan gnista.

Vad kan vara orsaken till detta? Cdi-box? Har bytt tändstift, batteri och tändspole.
Vilket batteri har du satt i
Fabrikat ?
Modell ?
Vilken batteriladdare använder du för att ladda batteriet ?
Fabrikat ?
Modell ?
Vilken spänning håller batteriet efter du laddat batteriet ?
Volt ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det ett sneaky försök att lirka ur honom 6v hehe
Nej ! Det var bara ett sätt för att kontrollera att batteriet är laddat. Inför alla startförsök.
Och eftersom mina erfarenheter av Ctek Zafir 45 med billiga batterier är så usla (Zafir 45 slår inte till förrän vid ca 12,85 Volt och då batteriet kan vara urladdat redan vid 12,9 Volt) så blev det lite frågor.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...