HW
Behandlar dig som du behandlar mig!
Dra av på ersättningen JA, men dra in den helt vetefan. Det var just det som var frågan från början!
/HW
/HW
Freppa skrev:Därför att forumet automatiskt översätter ord som kör STORA BOKSTÄVER till små, förutsatt att hela inlägget enbart innehåller det.
HW skrev:Dra av på ersättningen JA, men dra in den helt vetefan. Det var just det som var frågan från början!
/HW
Quaya skrev:men är det inte bara och säga att de var farsan som körde o trillade???
JohanFÖK skrev:Är det verkligen så svårt detta med skenförsäkring, för mig är det självklart.
Av alla jag känner som kör motorcykel vet personen om den är ägare till sin motorcykel eller ej. Av de som skenförsäkrar vet cirka 100% om att de skenförsäkrar så ni som är osäkra skenförsäkrar antagligen inte.
Om du köper en motorcykel, dvs betalar för den är den din och du skal stå som ägare. Om din pappa köper en motorcykel och betalar för den skall han stå som ägare.
Utgångspunkten är vem som har betalat för den.
Om ditt försäkringsbolag kommer misstänka dig för skenförsäkran står i direkt proportion till hur mycket mindre i försäkringspremie din pappa betalar istället för dig. Givetvis finns det tyvärr fall där pappan verkligen har köpt sin motorcykel men de misstänks iaf för skenförsäkring och det blir utredning.
Tänk också på att du även kan bli nekad ersättning för stöld om du skenförsäkrar.
/ Johan Hellström
SMC, FÖK
/ Johan Hellström
SMC, FÖK
Man kan inte försäkra någon annans egendom. På juridiskt språk heter det att man saknar försäkrat intresse. Din mor står som försäkringstagare för ett fordon som hon inte äger - saknar försäkrat intresse i. Därmed behöver inte försäkringsbolaget betala ut något när du kraschar. Din morsa har aldrig haft rätt att försäkra din båge. Du kör alltså i princip oförsäkrat i allt utom trafikdelen.Forkman skrev:JohanFÖK: Så du menar att jag som har YamahaPowerInsurance inte kommer få några pengar om det händer nått för att min mamma står på försäkringen?
Bingo skrev:Man kan inte försäkra någon annans egendom. På juridiskt språk heter det att man saknar försäkrat intresse. Din mor står som försäkringstagare för ett fordon som hon inte äger - saknar försäkrat intresse i. Därmed behöver inte försäkringsbolaget betala ut något när du kraschar. Din morsa har aldrig haft rätt att försäkra din båge. Du kör alltså i princip oförsäkrat i allt utom trafikdelen.
Vad fan trodde du förresten?
Det är själva ägandet som är grunden. Ett kvitto är naturligtvis bra för att bevisa ägarförhållandet men måste inte vara tillräckligt. Om dina pengar använts men din farsas namn står på kvittot så är du fortfarande den rättmättige ägaren. I vart fall i försäkringssammanhang. Samägande är helt ok och förekommer. Ni kan dock få komma att bevisa att det verkligen är ett samägande och inget annat. Kvitton är, som sagt, bra. Bankutdrag som visar att ni tagit ut halva beloppet var dagen för köpet (pengarna bör naturligtvis inte kommit till ditt konto från farsans dagen före köpet) hjälper också. Grannars vittnesmål om att ni båda kör den osv... Allt som visar att ni faktiskt äger den tillsammans är till gagn i saken.PacMan skrev:Ja, då är det som du säger helt självklart. Men vad gäller om jag å farsan har betalt hälften var? Är det vems namn som står på kvittot som gäller då?
Ok, möjligt att Yamaaförsäkringen tillåter det, men detta är en ren skenförsäkring. Din mamma kan helt enkelt inte försäkra din egendom - enligt lag. Det är alltså inte tillräckligt att man står som ägare, man måste också de facto vara det - ha bruksrätten och det ekonomiska intresset i det försäkrade objektet. Lattjo försäljare...Forkman skrev:Hon står som ägare också, det var förövrigt försäljaren som sa att det gick alldeles utmärkt att göra såhär utan problem.
Bingo skrev:Ok, möjligt att Yamaaförsäkringen tillåter det, men detta är en ren skenförsäkring. Din mamma kan helt enkelt inte försäkra din egendom - enligt lag. Det är alltså inte tillräckligt att man står som ägare, man måste också de facto vara det - ha bruksrätten och det ekonomiska intresset i det försäkrade objektet. Lattjo försäljare...
Det är i princip mycket enkelt. Om du är den faktiske ägaren (brukar vi veta om vi är) så är det du som försäkrar. Om någon annan är den faktiske ägaren (vilket de normalt vet) så försäkrar dene.
1. Ja, tyvärr är det så.Forkman skrev:1. Ok så i princip så kan man säga att jag skenförsäkrar då eller?
2.Får nog ta ett snack med försäljaren, som egentligen borde kunna sånt här.
JohanFÖK skrev:Är det verkligen så svårt detta med skenförsäkring, för mig är det självklart.
ething skrev:Jag står fast vid min grundtes att det troligen mer heder och moral i drogförsäljning och prostitution än vad det finns i försäkringsbranschen idag.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|