Får ingen IP av DHCP (BBB)

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Efter att ha haft burken hos en polare, som oxå har BBB (10/10), så kommer ja inte ut på nätet. Har BBB (10/10), men nu när ja kopplat in allt så får jag ett fel med som lyder: "Begränsad eller ingen anslutning".
Hade samma problem när jag koppla upp den hos polaren men det löste sej till sist, vet dock ej hur.

Har försökt med ipconfig /release /renew men inget hjälper, har även försökt att tvinga ett ip (kan ip serien 213.113.110.xxx) lekt lite med dom 3 sista men nee.. går säkert inte att göra så men man vet ju aldrig :rolleyes:

Någon som sitter inne på ett stalltips?

och ja... nätverkssladden sitter i... :tungan och datorn är på.... hmm... skärmen oxå.

MvH Mjukis
 

Coola Ola

Guest
Om du och din polare ansluter mot samma DHCP-server så kan det vara så att din macadress är låst på ett visst iplån hos BBBs server. Då kan du inte göra nåt åt det förutom att vänta. Om du vet hur man ändrar nätverkskortets macadress så testa det. Annars testa om det funkar via en router eller annan dator.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Coola Ola skrev:
Om du och din polare ansluter mot samma DHCP-server så kan det vara så att din macadress är låst på ett visst iplån hos BBBs server. Då kan du inte göra nåt åt det förutom att vänta. Om du vet hur man ändrar nätverkskortets macadress så testa det. Annars testa om det funkar via en router eller annan dator.

hmm.. så BBB vägrar låna ut en ny ip till mej just nu alltså?? Hur länge måste ja vänta?
Vet inte hur man ändrar Mac adress, vet inte ens vad det är men är detta svårt att ändra? Är det denna adress som BBB känner igen så dom inte lånar ut en ny ip till mej? Varför isf? dom är ju lite dumma ju! :fatta!

Just nu sitter vi med två datorer till en switch, ena datorn kommer ut utan problem, det är bara min som inte kommer ut... vill inte köra router, så träligt med inställningar till DC, eller rättare sagt, jag rer inte ut det. :)
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Juultomten skrev:
byta mac adress går ju inte :fakta sådså :7peta

Jasså? Hade för mig att det inte änns va vidare svårt, men helt säker på att det inte är vidare smart.

Du har inte ändrat länkhastighet på ditt Nic? Prova hårdkoda på 100/FD, funkar inte det så prova 10/hd, funkar inte det så har det inte med länkhastigheten att göra. Fungerar 10/hd så prova 10/fd så du får full hastighet.
 

didjik

Guest
Domifuling skrev:
Jasså? Hade för mig att det inte änns va vidare svårt, men helt säker på att det inte är vidare smart.

nopp det går inte att ändra mac-adressen! det är ett unikt kod till ditt nätverkskort som man inte kan ändra (kan dock kan det finnas nätverkort med samma mac-adress :) )
 

Coola Ola

Guest
didjik skrev:
nopp det går inte att ändra mac-adressen! det är ett unikt kod till ditt nätverkskort som man inte kan ändra (kan dock kan det finnas nätverkort med samma mac-adress :) )

Det är inte alls svårt att byta macadress. Visserligen har du rätt i att macadressen är fysiskt hårdkodad i nätverkskortets firmware men den rapporteras ganska högt upp i TCP/IP-stackens lager så med rätt verktyg kan du skicka en annan macadress genom nätverkskortets drivrutin. Ibland kan man (windowsanvändare) behöva nåt specialprogram för att fixa det. I min router kan man dock skriva in en godtycklig macadress istället för den hårdkodade standardadressen i det vanliga gränssnittet.

Hursomhelst, att testa med en annan dator är ett tips som funkar om man inte fixar att byta macadressen. Då får du en annan macadress som DHCP-servern förhandlar med och ev. släpper låsningen på ditt iplån. Kan ju vara ditt nätverkskort som inte DHCP-förhandlar korrekt också (oavsett om det har funkat bra förut kan det strula nu). Hjälper inte det är det bara att felanmäla till BBB.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Coola Ola skrev:
Hursomhelst, att testa med en annan dator är ett tips som funkar om man inte fixar att byta macadressen. Då får du en annan macadress som DHCP-servern förhandlar med och ev. släpper låsningen på ditt iplån. Kan ju vara ditt nätverkskort som inte DHCP-förhandlar korrekt också (oavsett om det har funkat bra förut kan det strula nu). Hjälper inte det är det bara att felanmäla till BBB.

Det finns program som påstås byta mac-adress på sitt NIC. Har inte testat dem dock. Hittas om man söker lite på google.
 

didjik

Guest
Coola Ola skrev:
Det är inte alls svårt att byta macadress. Visserligen har du rätt i att macadressen är fysiskt hårdkodad i nätverkskortets firmware men den rapporteras ganska högt upp i TCP/IP-stackens lager så med rätt verktyg kan du skicka en annan macadress genom nätverkskortets drivrutin. Ibland kan man (windowsanvändare) behöva nåt specialprogram för att fixa det. I min router kan man dock skriva in en godtycklig macadress istället för den hårdkodade standardadressen i det vanliga gränssnittet.

då har man lärt sig något nytt idag med :)
Min lärare som ljugit för mig eller så visste han inte om det helt enkelt bara.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Problem solved! :tummenupp (stavingen? men jag va tvungen att skriva på amerikanska)

Va bara att vänta på att BBB skulle släppa min Macadress?? så jag fick ett nytt ip till låns... tack BBB :confused:
 

HanneZ

Guest
Coola Ola skrev:
Det är inte alls svårt att byta macadress. Visserligen har du rätt i att macadressen är fysiskt hårdkodad i nätverkskortets firmware men den rapporteras ganska högt upp i TCP/IP-stackens lager så med rätt verktyg kan du skicka en annan macadress genom nätverkskortets drivrutin. Ibland kan man (windowsanvändare) behöva nåt specialprogram för att fixa det. I min router kan man dock skriva in en godtycklig macadress istället för den hårdkodade standardadressen i det vanliga gränssnittet.

Hursomhelst, att testa med en annan dator är ett tips som funkar om man inte fixar att byta macadressen. Då får du en annan macadress som DHCP-servern förhandlar med och ev. släpper låsningen på ditt iplån. Kan ju vara ditt nätverkskort som inte DHCP-förhandlar korrekt också (oavsett om det har funkat bra förut kan det strula nu). Hjälper inte det är det bara att felanmäla till BBB.
Lager 2 i osi är vä inte så högt upp? Och i tcp/ip modellen så är det ju i första lagret!

Ännu enklare än är ju att byta nätverkskort eller åka hem till kompisen igen o släppa ip't o åka hem igen! Eller bara ta med nätverkskortet till kompisen.

Bäst av allt är att inte flytta på datorer utan låta dom stå där dom står!

/ Hannes
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Är väl i Lager2 i både OSI och TCP modellen? Iallafall så är det klart att det GÅR att byta mac-adress, men då lär man få skriva om eprommar o skit.

Det ska gå att fejka mac-adressen med sk. spoofing, men det är ingetnting jag vet något om.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Man kan också ominstallera drivan till nätverkskortet.
Så har man fintat DHCPservern iaf.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Domifuling skrev:
Öh, på vilket sätt?

Du kan sluta fundera, för man fintar den inte :)
Att installera om nätverkskortet påverkar ju inte dhcp servern mer än att man tappar kontakten med den nåra minuter.. dvs som att stänga av datorn en stund.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top