Får inte bort en skruv!

250cross

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
250 Cross
Har försökt få bort en skruv, men skruven är konstig. :kocko SE BILD!
Den går liksom neråt så det är svårt att få något grepp runt den.
Har försökt dra, men glider ner. Har försökt trycka emot med en tång, samtidigt som jag försöker skruva. Har testat nästan allt, men det går inte. :huvet Är rädd att göra den rund, så nu frågar jag er:

Några förslag på vad jag kan göra? *DESPERAT*
Säg till om ni inte förstår, så kan jag försöka fixa bättre bilder.

(Inga andra kommentarer än förslag på vad som kan göras, tack)

Bifogat

• IM000142.JPG
    IM000142.JPG
    79.5 KB · Visningar: 149
  • IM000153.JPG
    IM000153.JPG
    68 KB · Visningar: 140

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hm det där ser ut som en moppe.. nåväl

Förstår inte. Sitter den väldigt hårt eller är den rundad så du inte får nåt fäste? Vilket/vilka verktyg har du använt?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Har du inte en fast nyckel? hylsa som är som en sexkant? prova de. annars om den blir rund använd en rörtång.

250cross

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
250 Cross
Jag har självklart använt en fast nyckel. Har även testat ta ett ihåligt rör och stoppat i nyckeln där i och försökt dra lös den, men icke.
Den sitter både hårt och är svår att få grepp om. Som ni ser så blir den mindre eller vad jag ska säga. Den glider nästan av. Är väldigt rädd att få den rund, men då kan man väl testa rörtång. Men som sagt, ös på med ideér.

Solid snake

Guest
250cross skrev:
Jag har självklart använt en fast nyckel. Har även testat ta ett ihåligt rör och stoppat i nyckeln där i och försökt dra lös den, men icke.
Den sitter både hårt och är svår att få grepp om. Som ni ser så blir den mindre eller vad jag ska säga. Den glider nästan av. Är väldigt rädd att få den rund, men då kan man väl testa rörtång. Men som sagt, ös på med ideér.

Säger bara vinkelslip eller dremel att slipa bort den med.

250cross

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
250 Cross
Slipa bort? Nja, det kommer jag nog inte att göra. Men tack för tipset! Mer förslag! :gnissla

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
fucking utan !!, men snart så =)
svetsa fast en fast nyckel :p, då tappar du förhoppningsvis inte greppet....

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
250cross skrev:
Vad är 5-56 och var hittar jag det?

Ett smöjmedel som tränger in nästan överallt, WD-40 funkar oxå bra.

Du hittar det på alla butiker som säljer smörjmedel, typ mackar osv.

Edit: Förvånar mig inte om du har en flaska hemma, finns ju nästan i alla hem :)

250cross

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
250 Cross
AtlantiZ skrev:
Ett smöjmedel som tränger in nästan överallt, WD-40 funkar oxå bra.

Du hittar det på alla butiker som säljer smörjmedel, typ mackar osv.

Edit: Förvånar mig inte om du har en flaska hemma, finns ju nästan i alla hem :)
Hmm...tja, har ju en massa flaskor i garaget så ja kan ju kolla :) Den heter bara 5-56 ?

Problemet är inte bara att den sitter HÅRT, utan att jag får dåligt grepp för den börjar bli rund. Ju mer ja drar ju rundare blir den. Kom på nåt ! :confused:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Vad är problemet? tag en fast nyckel och skruva lös. skulle bulten vara lite sliten så tag en sliten 1/2" nyckel.
er ut som en 13mm:s bult? 1/2" är 12.7mm.

eller fram med gasen och värm en smula, inte att rekomendera om den är en gummibusning men det fattar du nog.. ;)

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
250cross skrev:
Hmm...tja, har ju en massa flaskor i garaget så ja kan ju kolla :) Den heter bara 5-56 ?

Problemet är inte bara att den sitter HÅRT, utan att jag får dåligt grepp för den börjar bli rund. Ju mer ja drar ju rundare blir den. Kom på nåt ! :confused:

Men vad är problemet? så svårt är det inte att få loss en bult. Knacka på en mindre hylsa eller en som passar perfekt och knacka. Om du är rädd för att den ska bli rund skaffa RIKTIGA verktyg!!!! då går det hur lätt som helst, spreja på lite 5-56 eller WD-40 så kanske den lossnar.

250cross

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
250 Cross
DJM skrev:
Men vad är problemet? så svårt är det inte att få loss en bult. Knacka på en mindre hylsa eller en som passar perfekt och knacka. Om du är rädd för att den ska bli rund skaffa RIKTIGA verktyg!!!! då går det hur lätt som helst, spreja på lite 5-56 eller WD-40 så kanske den lossnar.

Problemet är att bulten är sliten och är lite halvrund på vissa sidor. Jag glider bara när jag ska dra lös den.
Har RIKTIGA verktyg som passar ! Hylsverktyg med passande hylsor. Storlek 13 passar perfekt, och bulten är 8,8mm. Men just storlek 13 är lite sliten. Och sprillans ny 12 är för liten. Och nån sprillans ny 13 har jag inte.
Jag har redan sprayat på.
Och NEJ, det går inte HUR LÄTT SOM HELST. :4skrika

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Det där är en Rieju drac sport edition och den bulten har en mutter på andra sidan (hade samma problem när jag skulle trimma min mopppe på den gamla goda tiden). Den kommer du åt om du går runt mopppen och sticker in en liten 13 nyckel. Om du inte får bort muttern så lär du inte få bort pluggen i kröken heller. :lol

250cross

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
250 Cross
zpeppy skrev:
Det där är en Rieju drac sport edition och den bulten har en mutter på andra sidan (hade samma problem när jag skulle trimma min mopppe på den gamla goda tiden). Den kommer du åt om du går runt mopppen och sticker in en liten 13 nyckel. Om du inte får bort muttern så lär du inte få bort pluggen i kröken heller. :lol
Om jag skruvar bort muttern på andra sidan vad gör det?

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
250cross skrev:
Om jag skruvar bort muttern på andra sidan vad gör det?
Att du får bort bulten hur lätt som helst. Men gör såhär, du tar en 13 nyckel sätter fast den på muttern sedan skruvar du på bulten och vipps så lossnar bulten ska du se. Det hjälper om någon håller fasst 13 nyckeln på muttern.

250cross

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
250 Cross
zpeppy skrev:
Att du får bort bulten hur lätt som helst. Men gör såhär, du tar en 13 nyckel sätter fast den på muttern sedan skruvar du på bulten och vipps så lossnar bulten ska du se. Det hjälper om någon håller fasst 13 nyckeln på muttern.
Jo men det är ju just bulten som är lite svår att skruva på.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept