Får inte igång min Yamaha R1a efter tvättning

JJ.skydiver

Skydiving 4 life!
Gick med
4 Nov 2010
Hoj
2006, Yamaha R1
Hej alla! Igår skulle jag göra en sista tvätt på hojen för att sen låta den stå hela vintern, så jag tar ut den och startar den utan problem, stänger av den och börjar tvätta den.
När tvättningen var klar skulle jag starta hojen igen men då ville den inte.. strömmen o allt går på utan problem, sen när man trycker på startknappen så är det som att den vill starta först men sen dör all ström igen.. men dras genast på när jag släpper startknappen igen...

Fattar ni? fan alltså.

Tack på förhand.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Batteriet garanterat!, dåliga batterier visar sig hur dåliga de är när det blir lite kallt ute.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Hade du högtryckstvätt och nyckeln i tändningslåset?

Den mår nog bättre efter någon vecka när den torkat ordentligt:)
Verkar ju luta åt kortslutning. Jag hade väntat, du kör ju ändå inte på länge, istället för att felsöka i onödan.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Till att börja med, startade du den å sen snabbt stängde av den innan du började tvätta den? Isf drog du ur en del ur batteriet redan då. Sen dränkte du hojen, och då fick du in fukt på fel ställen, till slut så får du för mycket spill och för trött batteri för att det ska gå att starta. Gick det att springa igång den?

JJ.skydiver

Skydiving 4 life!
Gick med
4 Nov 2010
Hoj
2006, Yamaha R1
Hade du högtryckstvätt och nyckeln i tändningslåset?

Den mår nog bättre efter någon vecka när den torkat ordentligt:)
Verkar ju luta åt kortslutning. Jag hade väntat, du kör ju ändå inte på länge, istället för att felsöka i onödan.

Nae ingen högtryck, Nycklen var nog i men ingen ström på...

Aja jag får väl vänta och se, hur mycket kostar batteribyte? =)

Till att börja med, startade du den å sen snabbt stängde av den innan du började tvätta den? Isf drog du ur en del ur batteriet redan då. Sen dränkte du hojen, och då fick du in fukt på fel ställen, till slut så får du för mycket spill och för trött batteri för att det ska gå att starta. Gick det att springa igång den?

Där har vi nog problemet isf, stängde av den rätt fort alltså...

Jag har inte testat att springa igång den.. Snön är ivägen =(

Men då är det alltså batteriet som är cp.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nae ingen högtryck, Nycklen var nog i men ingen ström på...

Aja jag får väl vänta och se, hur mycket kostar batteribyte? =)

Där har vi nog problemet isf, stängde av den rätt fort alltså...

Jag har inte testat att springa igång den.. Snön är ivägen =(

Men då är det alltså batteriet som är cp.

Låt den stå lite varmt så den torkar upp ordentligt.
Sen ger du batteriet lite kärlek medelst en batteriladdare (som är gjord för att klara hojar, rekommenderar ctek).
När det fått lite elektroner i sig kan du kolla om den mår bättre.
Underhållsladda batteriet typ en gång i månaden i vinter. Starta inte hojen i onödan sen innan våren, det mår den bara dåligt av.
Täck över nyckelhålet med en tejpbit när du tvättar.

Last edited:

billros

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
00 Yamaha R1
Hej skulle tippa på att det kommit vatten i tändboxen, har haft samma problem med min R1. När jag har kört i kraftigt regn, ta bort tändboxen å spruta på 5-56 eller liknade medel. Låt stå tills dan efter å testa min startade som den alltid gjort efter det!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Symptomen tyder på vatten i elsystemet. Jag skulle omedelbart ta ur batteriet för att undvika galvanisk korrosion mellan olika elektriska delar det kommit vatten emellan. Sedan försöka får ur så mycket vatten som möjligt tex genom att suga med dammsugare på svåråtkomliga ställen där det inte går att torka rent.
Vad det gäller batteriet så är fulladdad spänning 100% 12,7V 75% 12,4V 25% 12,0V urladdat 11,9V
ELFA säljer en liten digital voltmeter för ca 100kr artikelnummer 76-043-33 För laddning använder jag Biltemas MC-laddare 6/12V vid 12V 0,5A (=500mA) 99:90 Eftersom det ger så lite ström (mindre än Ctec så funkar det bra att koppla in batteriet över ett dygn, då är batteriet fulladdat. (I varje fall mitt 9Ah)

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
2009, Yamaha R6
hade precis likadant på min r6a, va bara koppla ur och i batteriet så funka den igen, har hänt ett par gånger.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har en rätt mekkunnig kompis som för många år sen tvättade sin RD350 för att sen inte få igång den. La ner en halv dag på att plocka ner bajken för att sen upptäcka att brytarn på styret stod på OFF.

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
En blå lill-retta, Honda CBR 125 R Repsol, Yamaha WR 250 f -08
Nja, kortslutning vi startmotorn kan det vara också. Startmotorn har ingen säkring och då kan den stå och pumpa ström konstant som ändå bara kortsluter....

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
ladda batteriet precis som alla andra sagt, den får ju ström men inte tillräckligt för att snurra runt startmotorn säger du ju själv i stort sett..

lite gammal tråd hehe

JJ.skydiver

Skydiving 4 life!
Gick med
4 Nov 2010
Hoj
2006, Yamaha R1
Allt är fixat.. det var bara att ladda batteriet =) Men tack så mycket för alla svar!

Last edited by a moderator:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Råkat ur för samma sak på min flera gånger.
Funkar ju alltid att springa igång den som tur är.

Åtminstone i mitt fall rinner vattnet ner under bakkanten av sadeln rakt ner i elektroniken.
Har klistrat dit små "lister" som gör att vattnet rinner av åt sidorna istället. Borde hjälpa.

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
hej.
tänk på att hålla koll på batteriet så det verkligen inte e kasst pga fullständig urladdning.
tex. bilbatterier tål oftast inte att laddas ur helt.
jag hade ett kanon batteri på bilen när generatorn lade av, kom till verkstan med ett helt tomt batteri.det gick aldrig att få ström i det igen.
problemet blir om du kör med ett kasst batteri är att laddningsregulatornn kan ryka sedan som följd av det kan statorn gå åt helvete och en regulator eller stator kostar några tusen, så byt hellre batteri om du e tveksam på om det är helt.
ha det gött

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
hej.
tänk på att hålla koll på batteriet så det verkligen inte e kasst pga fullständig urladdning.
tex. bilbatterier tål oftast inte att laddas ur helt.
jag hade ett kanon batteri på bilen när generatorn lade av, kom till verkstan med ett helt tomt batteri.det gick aldrig att få ström i det igen.

brukar funka att chocka igång urladdade batterier genom att slå på starthjälpen som ger "full kräm" vilket gör att batteriet får i sig lite ström så det klarar av att ta emot laddningen., dock så lär ju batteriet vara någolunda fräscht.

me äldre batterieladdare som laddar batteriet me samma ampere-styrka hela tiden så ska man ju ladda batteriet me 10% av ampere-styrkan.

mvh.T

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom