Får inte rätt på A/F på mellanregister med storsnurra.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Gör ett justerbart pitotrör och låt det sitta kvar i mitten på röret. Finns många sätt men så här gjorde jag: Kapa en M10 gängad stång till lagom längd, borra ur så det blir som ett pitotrör med hål i sidan som vanligt, svarva ner delen som ska in i tryckröret, lämna gängor på mitten och svarva ner till en slanganslutning i andra änden, svetsa en mutter i tryckröret, gänga i och kör i bänk, går den rikt så vrid bort hålet från luftströmmen lite. Lås med låsmutter när det är bra nog.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Jag använder en snikvariant av Jojes beskrivning med slangbit och 2 slangklammor så man dels kan vrida röret och flytta det ut och in.

Min gick utanför skalan på A/f mellan 5000-6000 för att sedan ligga lite fett på fullt.
Med det flyttade pitotröret dippade den till 11,5 precis vid 5200 när det roliga börjar, 125-128-128-125 vill jag minnas att det sitter i, dvs samma som det var med sugmotor.

Detta märks inte vid vägåka dock går det att se i bänk.

Vet inte om det hjälper men "lycka till"
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Gör ett justerbart pitotrör och låt det sitta kvar i mitten på röret. Finns många sätt men så här gjorde jag: Kapa en M10 gängad stång till lagom längd, borra ur så det blir som ett pitotrör med hål i sidan som vanligt, svarva ner delen som ska in i tryckröret, lämna gängor på mitten och svarva ner till en slanganslutning i andra änden, svetsa en mutter i tryckröret, gänga i och kör i bänk, går den rikt så vrid bort hålet från luftströmmen lite. Lås med låsmutter när det är bra nog.

Tackar för beskrivningen. Ska fixa och trixa lite med lite allt möjligt. Har lite idéer nu om lite olika grejor. Får se om allt funkar till belåtenhet :)

Jag använder en snikvariant av Jojes beskrivning med slangbit och 2 slangklammor så man dels kan vrida röret och flytta det ut och in.

Min gick utanför skalan på A/f mellan 5000-6000 för att sedan ligga lite fett på fullt.
Med det flyttade pitotröret dippade den till 11,5 precis vid 5200 när det roliga börjar, 125-128-128-125 vill jag minnas att det sitter i, dvs samma som det var med sugmotor.

Detta märks inte vid vägåka dock går det att se i bänk.

Vet inte om det hjälper men "lycka till"

Då gjorde det ju ganska mycket. Skalan brukar ju sluta på 10:1 och fick du upp det till 11,5:1 så är det ju stor skillnad.

Hehe, tackar för lyckönskningen :)

Mätte mina nålar idag, 2mm längst ner och 2,50mm längst upp

Gött, tack så mycket :tummenupp Då var det bekräftat. 2 mm istället för 1,3 som jag har kan nog göra lite skillnad trots att mina nålar är längre än 1100R-original.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hihi :) Kul med skvallernål (fast digital)
 

Bifogat

  • Apexi.JPG
    Apexi.JPG
    60.8 KB · Visningar: 1,934

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Long time no see Lahi...

Jag har en del nålar liggandes..kan mäta dem i morrn.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Long time no see Lahi...

Jag har en del nålar liggandes..kan mäta dem i morrn.

Tackar för erbjudandet, men det har nog löst sig nu. Den verkar gå som den ska efter mycket trixande :)
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Tackar för erbjudandet, men det har nog löst sig nu. Den verkar gå som den ska efter mycket trixande :)

Lånar tråden lite..

Har du behövt limma/täta om nåt på förgasarna efter ett tag? Köpte ju Silverryggens hoj och den vill inte gå som den ska. Har bytt nålventiler men ej hunnit testa den än. Skulle tro att det är det som var fel eftersom den inte tålde något som helst grundtryck från BTR:n utan att sura igen. Dock ser epoxyn lite skum ut på ett par ställen så man kanske skulle bättra på lite när grejerna ända är nere.?!?
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Lånar tråden lite..

Har du behövt limma/täta om nåt på förgasarna efter ett tag? Köpte ju Silverryggens hoj och den vill inte gå som den ska. Har bytt nålventiler men ej hunnit testa den än. Skulle tro att det är det som var fel eftersom den inte tålde något som helst grundtryck från BTR:n utan att sura igen. Dock ser epoxyn lite skum ut på ett par ställen så man kanske skulle bättra på lite när grejerna ända är nere.?!?

På mina förgasare har jag inte limmat eller trixat med något, vad har du för grundtryck?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lånar tråden lite..

Har du behövt limma/täta om nåt på förgasarna efter ett tag? Köpte ju Silverryggens hoj och den vill inte gå som den ska. Har bytt nålventiler men ej hunnit testa den än. Skulle tro att det är det som var fel eftersom den inte tålde något som helst grundtryck från BTR:n utan att sura igen. Dock ser epoxyn lite skum ut på ett par ställen så man kanske skulle bättra på lite när grejerna ända är nere.?!?

Nä, jag har inte behövt limma om något. Provade innan att inte limma alls, men det läckte lite soppa + att jag ville vara helt säker på att jag inte får något som helst läckage på någon luftslang till flottörhus. Leanar ut då och det vill jag inte :näsblod

Tål inte nålventilerna något soppatryck alls så är det nog det som är problemet. Jag kör med runt 0,2 bar soppatryck utan ladd och de verkar hålla tätt när de ska.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Hade strax över 0,2 i grundtryck innan och då surade den igen. Provade att köra med soppapumpen avstängd (utan att köra så att den laddar givetvis) och då gick den rent ända tills kopparna blev tomma. Min förra hoj mätte jag aldrig grundtryck på, jag skruvade på btr:n så att skruven precis nuddade membranet och då funkade den perfekt. Hade exakt samma btr.

Provade att ställa btr:n likadant på den här men då verkade den bli alldeles för mager. Började missa kraftigt precis vid ladd för att dö helt om man inte släppte av. Kanske har "ryggen" klippt lite i fjädern så att grundtryck är lägre..?!?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top