Får inte ur avgasporten

AxelAprilia

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2012
Hoj
Aprilia sx 125-10
Håller på att ta bort avgasborten för att rengöra den på min aprilia sx125 då det verkar som att den tjärvar men jag får inte ur den bara första biten sen kilas den fast, är det för att den är så sotig? Tändstiftet är väldigt svart och jag undrar om jag har för stort munstycke 160, det satt på från köp?
Den är halvavstrypt från köp (17kw)
tack på förhand:)

x4riz

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Aprilia mx 125 -04
Jag hade också otroligt svårt att få ut min avgasport i vintras, jag plockade ner cylindern och la den i dieselbad i 2 veckor, den gick ändå inte att rubba. :huvet

Jag fick ut den genom att jag borrade ett hål i avgasporten, gängade, drog i en skruv, och sen drog jag ut avgasporten med en glidhammare :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Glidhammare-19906/

Det behöver inte vara att du har för stort munstycke, om man låter avgasporten sitta i väldigt länge utan att rengöra den så kommer den fastna tillslut ändå pga sot, men ett för stort munstycke snabbar säkert på processen

x4riz

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Aprilia mx 125 -04
Om den bara har gått 190 mil så tror jag du borde kunna få ut den, prova att ösa på riktigt mycket wd40/5-56 och vicka den fram och tillbaks/upp och ner med en polygrip så borde den lossna tillslut. Plocka bort kröken och kanske tanken om du behöver komma åt bättre.
Prova även att värma den så den kommer ut lättare.
var försiktig bara, de är gjorda i en väldigt mjuk metall så de går sönder ganska lätt.

AxelAprilia

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2012
Hoj
Aprilia sx 125-10
Okej det gör inget att wd-40 kommer i cylindern? hur ska jag värma och ska jag värma cylindern inte porten?

x4riz

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Aprilia mx 125 -04
sprack den bara på ena sidan? Är inte säker på vad den metallbiten som sprack har för funktion, om det bara är för att fjädern ska ha något att trycka ner på så tror jag inte det spelar så stor roll om den sprack lite. :tungan

Men se till att få bort allt sot o kanske polera upp den så att det inte fastnar lika mycket skit på den. Sen ta ut den ibland o rengöra :) annars kostar en sådan avgasport inte mer än 300-400kr på ebay.

http://www.ebay.com/itm/Aprilia-RS-...Parts_Accessories&hash=item27b2cfae0e&vxp=mtr

AxelAprilia

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2012
Hoj
Aprilia sx 125-10
Aa det är för fjädern:) Så tycker jag den borde kosta ny annars med en original kostar 1100 såg jag på nån tysk sida. Hur många mil är lämpligt mellan varje rengöring? fick bort soten den går kanon nu men dock inte polerat den :/ står sånt här i instruktionsboken, att man ska rengöra den ibland? min står på tyska och italienska nämligen så inte det lättaste ;)

x4riz

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Aprilia mx 125 -04
Gött att du fick den att funka :) Hur ofta man ska rengöra vet jag inte riktigt, men jag gissar på kanske 1 eller 2 ggr per säsong? Man märker ju också när den håller på att fastna, när den inte öppnar lika snabbt/inte alls ibland, då är det dags att rengöra :tummenupp

ILikeSpeed

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Aprilia rs 125 2005
Jag vet att du troligen har fiksat allt nu, men jag skulle polera porten med autosol eller dylikt så man får en ren och partikelmässigt slätare yta på porten så att sot och anna ''skräp'' inte tar fast lika lätt :D....jag tog lös min port igår och efter mycket wd-40 och 3,5 timmar senare lossnade den

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...