Får jag installera diskmaskin i lägenheten?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Har installerat en diskmaskin i en lägenhet som inte det tidigare suttit någon i. Har alltså gjort egna kopplingar på kopparrör och gått in i el-dosa. Någon som vet hur det är med hemförsäkring osv om något skulle gå illa ?

Har ingen yrkesutbildning till rörmockare eller elektriker (tror då inte jag är behörig elektriker)

Om du har kopplat så du kan stänga av vattnet ovanför diskbänken samt har en droppskiva under diskmaskinen så borde du vara på det gröna.

Mig veterligen får man inte en spänn om det uppstår vattenläckage eller blir elfel i fasta installationer om dessa arbeten inte är utförda av en fackman... Men det är möjligt det skiljer från bolag till bolag.

Mig veterligen får man inte en spänn om det uppstår vattenläckage eller blir elfel i fasta installationer om dessa arbeten inte är utförda av en fackman... Men det är möjligt det skiljer från bolag till bolag.

När jag installerade diskmaskin i förra lgh så sas det att kranen skulle ha avstängningsmöjlighet samt att den kranen skulle vara installerad av fackman om förs. skulle gälla. Själva maskinjävlen fick jag själv sätta dit.

Det ska vara yrkesmannamässigt utfört. Avstängning lättåtkomlig, på diskbänk/blandare alt. framkant underskåp.

När jag installerade diskmaskin i förra lgh så sas det att kranen skulle ha avstängningsmöjlighet samt att den kranen skulle vara installerad av fackman om förs. skulle gälla. Själva maskinjävlen fick jag själv sätta dit.

Jag har ju en balofix på kallvattenledningen innan t-korset till diskmaskinen det gör ju att jag kan bryta vattnet enkelt.

Om du har kopplat så du kan stänga av vattnet ovanför diskbänken samt har en droppskiva under diskmaskinen så borde du vara på det gröna.

Kan stänga vattnet under diskbänken och har droppskiva.

Kanske vore bäst att höra med försäkringsbolaget vad som gäller:rolleyes:

Men frågan är om det räcker att ta hit en behörig för att inspektera mina kopplingar.

Diskmaskinen ligger på samma propp som spisen. 4,5m^2 kabel och 20 amp. Borde ju vara godkänt?

Last edited:
Jag har ju en balofix på kallvattenledningen innan t-korset till diskmaskinen det gör ju att jag kan bryta vattnet enkelt.

Kan stänga vattnet under diskbänken och har droppskiva.

Kanske vore bäst att höra med försäkringsbolaget vad som gäller:rolleyes:

Men frågan är om det räcker att ta hit en behörig för att inspektera mina kopplingar.

Diskmaskinen ligger på samma propp som spisen. 4,5m^2 kabel och 20 amp. Borde ju vara godkänt?

Visst, du kan bryta vattnet enkelt, men det räknas oftast inte som lättåtkomligt, då du har sopor, ett gäng pet-flaskor, blomkrukor mm ivägen.
Maskin ska inte vara konstant trycksatt, utan vattnet bör stängas av mellan diskningarna.

Du ska ha en separat avstängning till enbart maskin, alltså efter t-röret.

Nej, det räcker inte med någon behörig för kontroll, då denna ändå inte lämnar några garantier på något han/hon inte monterat.

Elen kan jag inte uttala mej om.

Man kan få fängelse om man gör vissa eljobb utan behörighet eller det stog det i våran bok.

då åker jag nog in nu då:gnissla 3år?

Får nog ringa folksam i morgon.

Jobbigt med massa skit regler.

Bovärden tyckte jag bara skulle köra på med å fixa det själv:)

Lång: har börjat läsa nu!

Det hela låter som en mycket dålig idé.

Har inge idé nu förutom att kontakta folksam, skrev du i fel tråd?

Det är alltså redan genomfört (installationen av diskmaskin)

Har ju kompisar som är rörmockare kanske kan låta dom intyga att det är proffsigt gjort:tungan men elektriker grejset hörde jag nu att elektrikern i sig inte har behörigheten utan firman som personen jobbar på.

Alternativt låter jag tusan i det och låter det vara som det är.

men elektriker grejset hörde jag nu att elektrikern i sig inte har behörigheten utan firman som personen jobbar på.

Jag tror du tänker på allmän behörighet. Nu kanske jag är petig men det är inte firman i sig utan en eller fler personer på firman som har allmän behörighet.

Man behöver inte allmän behörighet för att koppla in en diskmaskin. Det räcker med begränsad behörighet. Det har alla elektriker som har jobbat nåt år.

Har inge idé nu förutom att kontakta folksam, skrev du i fel tråd?

Det är alltså redan genomfört (installationen av diskmaskin)

Har ju kompisar som är rörmockare kanske kan låta dom intyga att det är proffsigt gjort:tungan men elektriker grejset hörde jag nu att elektrikern i sig inte har behörigheten utan firman som personen jobbar på.

Är det redan genomfört? Ja, då är det väl en väldigt dålig idé som dessutom har blivit verklighet. Det är ju ännu sämre.

Jag byggde om hela köket själv precis och hade samma huvudbry ang detta. Det slutade med att Jag gjorde det själv.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick