Får jag köra bil (B) om jag förlorar mitt A körkort vid fortkörning med motorcykel?

Om man har förarbevis för EU-moped så får man behålla det vid en ev. fortkörning och körkortsindragning, eftersom det räknas som ett separat "körkort". Dock måste man ta det separat, och hur många gör det?

Kreuger skrev:
Eftersom du inte klarar av sånna här diskussioner ska du kanske hålla dig utanför, vi vet vad du tycker din jävla moralfjolla!! :kocko

Du kan stanna, jag drar när det blir för mycket blåblinkande :yoparty

ja håller med dig!! blir de för min blått bakom så e de fullt ös å helst på en väg man kan!! :D :tummenupp

Det är TEORETISKT möjligt att bara få en klass indragen.

Jag förstår inte varför detta inte utnyttjas.

I min värld så kör jag inte bil på samma sätt som jag kör hoj. Med hoj händer det kanske ibland att jag håller något för hög hastighet...

Med bil, som jag anser är ett fordon för att förflytta mig och eventuellt saker, kör jag lugnt och fint.

Om man blir av med kortet på hoj och är i behov av bil i tjänsten eller liknande tycker jag att länsstyrelsen borde kunna dra in A-behörigheten men ge 17 i B-behörigheten. Det är ju på MC man inte kan köra enlig lag...

Som sagt, möjligheten finns i lagen men utnyttjas inte vad jag vet. Aldrig hört talas om att nån blivit av med endast en behörighet.

/Lucky9

P.s. Ska väl tillägga att jag kollade upp detta förra året men tror inte dom ändrat något tills i år när det gäller detta. D.s.

Lucky9 skrev:
Det är TEORETISKT möjligt att bara få en klass indragen.

Jag förstår inte varför detta inte utnyttjas.

I min värld så kör jag inte bil på samma sätt som jag kör hoj. Med hoj händer det kanske ibland att jag håller något för hög hastighet...

Med bil, som jag anser är ett fordon för att förflytta mig och eventuellt saker, kör jag lugnt och fint.

Om man blir av med kortet på hoj och är i behov av bil i tjänsten eller liknande tycker jag att länsstyrelsen borde kunna dra in A-behörigheten men ge 17 i B-behörigheten. Det är ju på MC man inte kan köra enlig lag...

Som sagt, möjligheten finns i lagen men utnyttjas inte vad jag vet. Aldrig hört talas om att nån blivit av med endast en behörighet.

/Lucky9

P.s. Ska väl tillägga att jag kollade upp detta förra året men tror inte dom ändrat något tills i år när det gäller detta. D.s.
Är det inte så att det är lämplighetsintyget som blir indraget för alla behörigheter du har när du torskar lappen på ena behörigheten????Man kan ju t.o.m anses som olämplig i trafiken o bli nekad lämpa för att man har åkt fast för misshandel o såna saker.Länsstyrelsens motivering brukar vara att "kan man inte följa vissa lagar så kan man inte följa andra"

Va händer om man "tappar" sitt körkort och får ett nytt då har man ju 2 :-)
som dom ggr polisen stannat mig om man kör lagligt kollar dom ju bara på kortet, det borde ju funka :tummenupp

Något som folk inte alltid tänker på är att om man nu väljer att köra ifrån de "blå" så behöver man inte ta i för kung och fostervatten.
Stå på som ni brukar göra så är saken biff!
Välj gärna en väg med lite trafik, vi har inga problem att köra om trots möte, det har polisen i bilen!
Observera att detta inte funkar så bra mot en polishoj...
Jag kan heller inte garantera äktheten i detta tips då det bara är hörsägen...
Känner man på sig att man har nerver som en amerikansk hemmefru på Prozak så är det nog bättre att stanna, annars kan det gå illa!

M:et skrev:
Känner man på sig att man har nerver som en amerikansk hemmefru på Prozak så är det nog bättre att stanna, annars kan det gå illa!

Hmm, är inte Prozak lugnande...? (Bara lite oskyldigt spammande)

Henken skrev:

Jo det ska det va om jag inte är helt ute och cyklar.
Min poäng var att det är inte är de med starkast nerver som knaprar Prozak...

kajlyl skrev:
du kan t.o.m. bli av med samtliga behörigheter om du cyklar full :kocko

Eller om man blir haffad för "gångfylla" ett par gånger inom en viss tid. Kallas "opålitlighet i nykterhet" eller något sånt har jag för mig... :va

Henken skrev:

Prozac är en antideppressiv medicin som framför allt hjälper folk som bara ligger hemma i sängen och gråter att orka ta tag i sitt liv. Det verksamma ämnet gör att det frigörs mer av signalsubstansen Serotonin i hjärnan. Prozac är egentligen inte lugnande men ordineras ofta till personer med "taskiga nerver" som är nervösa, har svårt att fatta beslut och lätt överreagerar. Det kan därför tyckas få dessa personer att "lugna ner sig" och bli mer normala.

Prozac brukar sägas vara det första "Lyckopillret". I Sverige heter den här medicinen Fontex. Andra vanliga mediciner med liknande verkan är Zoloft, Remeron, Cipramil osv...

Blev lite sidoinfo här men det kan också vara nyttigt! :D

Det talades i en annan tråd om det här med smitning, och det ställdes frågan:

Åker man inte för något annat än körkortsindragning om man smiter från snuten och de ändå får tag på en?

För mig är inte värst aktuell, men jag skulle aldrig våga riskera fängelse (för vårdlöshet eller likande) för att rädda körkortet.

Är det verkligen så att trots att man smiter och kör som galning i 300km/h på hoj och snuten får tag på en, allt de kan göra är ta dina kort och ge dig dagsböter..??

Gäller inte samma där som när bankrånare smiter från snuten, dvs. att motstå deras försök arrestera en bestraffas..hårt?

Kreuger skrev:
Endast fortkörning blir man dock inte av med kortet så länge att man måste ta om det om man nu inte har brövotid på det. Även om ni åker dit på att köra 250 km/h så blir det max 6 månader utan kort.

E du säker? Kan det bara bli max (observera max) 6 månader för fortkörning?
:yoparty :yoparty

Villee skrev:
Det talades i en annan tråd om det här med smitning, och det ställdes frågan:

Åker man inte för något annat än körkortsindragning om man smiter från snuten och de ändå får tag på en?

För mig är inte värst aktuell, men jag skulle aldrig våga riskera fängelse (för vårdlöshet eller likande) för att rädda körkortet.

Är det verkligen så att trots att man smiter och kör som galning i 300km/h på hoj och snuten får tag på en, allt de kan göra är ta dina kort och ge dig dagsböter..??

Gäller inte samma där som när bankrånare smiter från snuten, dvs. att motstå deras försök arrestera en bestraffas..hårt?

*** En smitning i 200+ kommer nästan säkert att bedömas vara (grov) vårdslöshet i trafik. Utöver själva fortkörningen. Max 6 månaders KK-löshet vid fortkörning tror jag på när jag ser det.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick