Får jag ombesiktning?

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Jag har fått ett stenskott i rutan (på bilen) som sprack iväg in i siktfältet för föraren. Frågan är nu om jag får ombesiktning på detta eller får jag bara anmärkning utan efterkontroll?

Någon som vet?

Man ska väll kunna lägga ett a4 papper på instrumenteringen rakt fram från föraren där det inte ska finnas några sprickor.
Finns det några är jag nog rädd att du åker på ombes....

Ja, asså.. Jag räknar iskallt med att få en anmärkning, men frågan är om det blir ombesiktning eller inte. Som sagt så sitter sprickan rakt in i synfältet vilket inte är godkänt. Jag frågar alltså om det finns någon som känner till bilprovningens regelverk i frågan.

Lägg in en bild på skadan så är det ju lättare att ge en åsikt, svårt att gissa :rolleyes:

spelar ingen roll vad dom har för regler, de är som man sa en bit upp att de beror på dagsformen..

Jag har fått en 2a för spricka som var i synfältet.

Betyder inte automatiskt att du kommer få det.

Sprickor går ibland att åtgärda genom att få dom limmade men det är risk att dom inte godkänner det om det ligger i synfältet och dom märker det, dessutom är det viktigt att limma när sprickan är ny och liten, större sprickor har en tendens till att gå upp igen.

Bilden tagen med kameran framför ögonen (tur att jag inte krockade).

Bifogat

• DSC00307.jpg
    DSC00307.jpg
    222.3 KB · Visningar: 99
Jag gissar att du får en tvåa på den ja, är ju helt över hela synfältet, den jag fick en tvåa på var inte i närheten av så illa.

(jag skulle byta rutan illa kvickt oavsett vad besiktningsmannen sa.)

Den kanske är svår att skoja bort...

Varför jag egentligen frågar är för att jag är osäker om bilen går igenom för övrigt och att då lägga en massa pengar (självrisk) på en ny ruta om bilen ändå inte går igenom känns kef. Därför undrade jag om jag blir tvungen att betala för en ombesiktning eller inte.

Tack för engagemanget!

Om den är så risig att du tror att den kommer bli underkänd så kör in och testa, i värsta fall kostar det dig en 2hundring extra.

Det där är en solklar 2a.
Den kommer bli underkänd. Ditt försäkringsbolag hjälper dig med rutan - om du har halv minst.
Självrisk på 2000kr ungefär brukar det vara på glas.(35%)

Ok!

Följdfråga:
Jag har besiktningsperiod 111001 - 120229 och frågan är om jag besiktar bilen nu och får ombesiktning, har jag då 30 dagar till körförbud eller får jag köra hela besiktningsperioden ut?

Ok!

Följdfråga:
Jag har besiktningsperiod 111001 - 120229 och frågan är om jag besiktar bilen nu och får ombesiktning, har jag då 30 dagar till körförbud eller får jag köra hela besiktningsperioden ut?

Svarar på den själv:
Det blir körförbud ca 31 dagar efter underkännande (med krav på efterkontroll) oavsett hur mycket som är kvar av besiktningsperioden.

Ok!

Följdfråga:
Stängt taget får du inte köra alls innan felen är åtgärdade, har dock aldrig hört att någon brytt sig om det för en 2a.
När felet är åtgärdat kan du använda fordonet fram till ombesiktning.
Vid körförbud får du inte använda det alls oavsett hur mycket det är lagat innan en godkänd ombesiktning.

Last edited:
Facit!

Nu är det besiktat.

Ett stag till krängningshämmaren var av och en sönderrostad slangklämma vid bensintanken. Vindrutan tyckte han "börjar bli dålig", men ingen anmärkning.

Ombesiktning, men Bettan rullar ett år till.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back