Får kramp i ryggen då jag springer

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Nu när våren är här och man börjar få panik inför beach 2006 så har jag försökt springa litegrann. Men jag får en fruktansvärd kramp i ländryggen, vad beror det på ? Tror att jag får mest ont på höger sida, kan ja vara sne i höften eller ?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag tror du sitter för still för mkt, eller ovana :S Testa spring 4-6gånger se om det går över.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
MikkE skrev:
2149032 Druckit för lite?

Hmm nja jag dricker ganska mycket faktiskt 4-5L vatten om dan iaf.

Pr0bz skrev:
2149031 Jag tror du sitter för still för mkt, eller ovana :S Testa spring 4-6gånger se om det går över.

Sitter still för mycket gör jag däremot inte men att jag är ovan att springa köper jag. Men jag brukar promenera en hel del iofs inte samma sak men jag börjar undra om det beror på en tung överkropp eller vafan det är.

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Se till att ha bra skor också!

Gamla snedslitan dojor är inget vidare att springa men, speciellt om man inte är van. Dålig dämpning i gamla skor.
Är problemen kvar trots hyfsat nya dojor och ett par löprundor så kan det vara läge att skaffa inlägg!

Nu är jag absolut inte expert men detta är vad jag hade gjort... Känner igen symptomen lite, för mig har det dock gått över efter ett par löpvändor!

Lycka till! :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Twosaint skrev:
2149037 Hmm nja jag dricker ganska mycket faktiskt 4-5L vatten om dan iaf.
Men hallå, sprit alltså! Eller du menar väl inte att du joggar omkring bland folk i nyktert tillstånd?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Sundance Kid skrev:
2149060 Se till att ha bra skor också!

Gamla snedslitan dojor är inget vidare att springa men, speciellt om man inte är van. Dålig dämpning i gamla skor.
Är problemen kvar trots hyfsat nya dojor och ett par löprundor så kan det vara läge att skaffa inlägg!

Nu är jag absolut inte expert men detta är vad jag hade gjort... Känner igen symptomen lite, för mig har det dock gått över efter ett par löpvändor!

Lycka till! :tummenupp

Var på sportaffären och sprang på deras band medans han filmade, han sa "du trampar si och så" visade mig några alternativ och jag tog dom han ansåg vara bäst lämpade för mig. Så förhoppningsvis ska det inte vara skorna.

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Twosaint skrev:
2149064 Var på sportaffären och sprang på deras band medans han filmade, han sa "du trampar si och så" visade mig några alternativ och jag tog dom han ansåg vara bäst lämpade för mig. Så förhoppningsvis ska det inte vara skorna.

Nää.. låter som om det är ovana isåfall... blir nog bättre nästa vecka!

MikkE

Guest
Du kan också prova på att gjuta sulor som är precist formade efter foten. På Löplabbet kan man göra sånt.
Mina fotleder knakade efter varje steg jag tog, fixade sulor (ca 800kr), inget knakande efter en vecka. Även ryggen påverkades positivt. Förr kändes det som en belastning i ryggen, efter sulorna så försvann det.

Fötterna påverkar mer än vad man kan tro!!

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
MikkE skrev:
2149073 Du kan också prova på att gjuta sulor som är precist formade efter foten. På Löplabbet kan man göra sånt.
Mina fotleder knakade efter varje steg jag tog, fixade sulor (ca 800kr), inget knakande efter en vecka. Även ryggen påverkades positivt. Förr kändes det som en belastning i ryggen, efter sulorna så försvann det.

Fötterna påverkar mer än vad man kan tro!!

Då du säger "knakade" så kan jag tillägga att det låter som jag går över ett fjolårshygge då jag glider fram ibland. Det snärtar till i fotlederna då jag går, dock har jag aldrig brytt mig om det då det inte gör ont bara är lite irriterande ibland.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag får ofta lite träningsvärk i ryggen i början av löparsäsongen. Efter bara några pass har min hållning blivit betydligt bättre.

Kanske är det så att du helt enkelt bara är otränad? Testa att gå snabbt några gånger och se om du får kramp då också.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Starstriker skrev:
2149098 Testa att gå snabbt några gånger och se om du får kramp då också.

Nix får inte samma kramp då jag går i rask takt då jag i dagsläget går 5km 2-7ggr i veckan.

Lustig mening det vart men klockan är för mycket för att reda upp den.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hmm.

Kanske är nåt som hamnat snett/ligger i kläm i ryggen då. Gå till en naprapat så fixar de säkert det på ett kick. Kostar en slant, men det är det säkert värt.

Smartast är nog att konsultera någon som är utbildad på området istf att fråga här på SH (där man iofs ofta får svar på det mesta).

Har vi några tandläkare här förresten? Har lite ont i en tand som jag lagade för en vecka sen. Ska jag vänta ett tag till och hoppas på att det går över eller ska jag kontakta tandläkaren direkt?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Starstriker skrev:
2149114 Hmm.

Kanske är nåt som hamnat snett/ligger i kläm i ryggen då. Gå till en naprapat så fixar de säkert det på ett kick. Kostar en slant, men det är det säkert värt.

Smartast är nog att konsultera någon som är utbildad på området istf att fråga här på SH (där man iofs ofta får svar på det mesta).

Har vi några tandläkare här förresten? Har lite ont i en tand som jag lagade för en vecka sen. Ska jag vänta ett tag till och hoppas på att det går över eller ska jag kontakta tandläkaren direkt?

Hehe ok =) jag ger det nån vecka till iaf får vi se hur det går. Tycker att varenda jävla läkare man går till skyller på styrketräning då det är något man klagar över. Har haft ont i lederna i en hand, det som gör ondast är när jag tex bär en tallrik med mat då fingret är utsträckt och får lite belastning. Läkaren på företagshälsovården började mummla om att ta det lugnare med styrketräningen osv. Vilade i 1,5 månad men i helvette heller att det blev någe bättre av det. Så går jag till dom och säger att jag får kramp i ryggen av löpandet säger väl hon samma sak att jag ska äta wookgrönsaker och vila. Jävla kärring.
Är ingen tandläkare men dom där plastfyllningarna brukar ju kunna göra lite ont i början.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Starstriker skrev:
2149098 Jag får ofta lite träningsvärk i ryggen i början av löparsäsongen. Efter bara några pass har min hållning blivit betydligt bättre.

Kanske är det så att du helt enkelt bara är otränad? Testa att gå snabbt några gånger och se om du får kramp då också.

Samma här. Det går över efter några gånger.
Jag får aldrig ont av att gå - så det behöver inte vara något samband.

TRÄNA MERA! Det är bara latmasken som försöker ta sej ut!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Twosaint skrev:
2148998 Men jag får en fruktansvärd kramp i ländryggen, vad beror det på ?

Du är inte stel och kort på baksidan då? Alltså korta hamstrings och så?!

Kan du ouppvärmd nå marken utan problem om du lutar dig fram men med raka ben?

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Twosaint skrev:
2148998 Nu när våren är här och man börjar få panik inför beach 2006 så har jag försökt springa litegrann. Men jag får en fruktansvärd kramp i ländryggen, vad beror det på ? Tror att jag får mest ont på höger sida, kan ja vara sne i höften eller ?

hej.
jag har exakt samma problem när jag springer. kan inte ens psringa 1km utan att det börja värka korsryggen/ländryggen. Var länge sen jag sprang på regelbunden basis. har fått rätt så mycket tyngreöverkropp med.

problemet beror på att antingen höftböjaren eller baksidan lår är för korta och får anstränga sig mer vid löpning, eller båda två som det är på mig.

stretcha baksidan och höftböjaren så kommer du märka resultat, det har jag gjort, men det är inte ritkigt bra.. har fortfarande ont, men bättre

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Antagligen så har du svag rygg över lag..... Träna marklyft.... Tänk bara på att inte ta för tungt och att lyfta rätt!! Man behöver inte nödvändigtvis gå till gymmet för det.... Ta vad som passar att lyffta.
Har du en tränad mage så avlastar den mycke oxå....

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Blanco skrev:
2149897 Antagligen så har du svag rygg över lag.....

Hovringar("brädan/plankan") är riktigt bra för att stärka upp ryggen och bålen.
plank1.jpg

Kroppen skall vara rak eller möjligen något böjd vid höften så det blir en liten vinkel på kroppen.

Stå så i 30-40 sek.. Tar garanterat.

När 3*30sek börjar kännas lätt kan man göra övningen än mer effektiv genom att lyfta upp hälen rakt upp så man endast står på ett ben. 10 lyft á 3 sek på varje fot ger bra träning. När även detta känns lätt kan man försvåra ytterligare genom att lyfta foten och dessutom föra den utåt sidan och tillbaka utan att nudda marken.

Stärker ryggen och den djupa/sneda bukmuskulaturen. :tummenupp

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Blanco skrev:
2149897 Antagligen så har du svag rygg över lag..... Träna marklyft.... Tänk bara på att inte ta för tungt och att lyfta rätt!! Man behöver inte nödvändigtvis gå till gymmet för det.... Ta vad som passar att lyffta.

Tränar marklyft en gång i veckan.
Jag gör 3*8 på 170kg och maxar 220 utan remmar så nån svag rygg har jag inte.

Måste nog omformulera mig lite, jag mäter 175cm ovanför marken, väger i dagsläget 86kg och har ca 13% kroppsfett. Gör 20-15-15 strikta dips och efter ett ryggpass där jag kört sittande rodd, smala latsdrag i maskin och marklyft så gör jag 15-12-10 strikta chins. Så muskler finns det, har som mål att komma ner på 10% och orkar jag så ska jag fortsätta till 8% i kroppsfett.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...