Får kramp i ryggen då jag springer

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Twosaint skrev:
2150018 Tränar marklyft en gång i veckan.
Jag gör 3*8 på 170kg och maxar 220 utan remmar så nån svag rygg har jag inte.

Då är den viktigare frågan:
Hur ofta strechar du ordentligt?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
korvgubbe skrev:
2150062 Då är den viktigare frågan:
Hur ofta strechar du ordentligt?

Hann inte svara på ditt inlägg tidigare, jag försöker stretcha varje gång jag tränat. Dock så tycker jag inte att har hittat nån bra stretchövning för ländryggen, latsen går ju bra om man håller i ett dörrhandtag eller en ribbstol.

Så frågan är om jag kanske är lite väl stel av mig, borde försöka mjuka upp mig lite mer kanske.

Jag kan stå med raka ben och lätt gå ner med fingrarna i backen, det tar emot och sträcker rejält men med knytna nävar får jag ner knogarna i backen.

korvgubbe skrev:
2149918 Hovringar("brädan/plankan") är riktigt bra för att stärka upp ryggen och bålen.
plank1.jpg

Kroppen skall vara rak eller möjligen något böjd vid höften så det blir en liten vinkel på kroppen.

Stå så i 30-40 sek.. Tar garanterat.

När 3*30sek börjar kännas lätt kan man göra övningen än mer effektiv genom att lyfta upp hälen rakt upp så man endast står på ett ben. 10 lyft á 3 sek på varje fot ger bra träning. När även detta känns lätt kan man försvåra ytterligare genom att lyfta foten och dessutom föra den utåt sidan och tillbaka utan att nudda marken.

Stärker ryggen och den djupa/sneda bukmuskulaturen. :tummenupp

Ska även prova den där övningen.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är inte så att du ofta ramlar och landar på ryggen när du är ute och springer? :rolleyes:

Ska börja springa snart själv, får se hur det går.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Twosaint skrev:
2150224
Så frågan är om jag kanske är lite väl stel av mig, borde försöka mjuka upp mig lite mer kanske.
Ska även prova den där övningen.

Jag jobbade med färdtjänst tidigare och ägnade då mestadelen av dygnets timmar sittande i min stol i bussen. Blev ordentligt stel i baksidan lår, hamstrings o.s.v.
I samband med det började jag få rejält ont i ryggen i samband med aktiviteter som sträckte på bak som löpning och främst snowboard där vi gick mycket uppför i backen. (Testa att gå framåtlutat i en slalombacke så förstår du vad jag menar) =)

Intensiv streching ett par veckor blev lösningen!

Edit1:
Löpning sträcker på samma sätt. Många(främst killar) har korta vader, hamstrings, baksida lår och höftböjare! Strecha dessa så lär ditt liv bli enklare!

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Twosaint skrev:
Dock så tycker jag inte att har hittat nån bra stretchövning för ländryggen, latsen går ju bra om man håller i ett dörrhandtag eller en ribbstol.

Jag tror på korvis teori om korta muskler.

Här har du övningar.

1 Sitt på golvet benen rakt ut i 45 grader. Ta tag i vä tå med vä hand, sedan gör du likadant på andra benet. Sedan vä tå hö hand och motsv på andra benet. När du klarar det så kan du först lägga vä hand på hö tå, sedan "klättra" med hö hand på vä armen så långt fram som det går.
Funkar utmärkt stående, pröva olika vinklar för att träffa "rätt" ställe.
Ovanst övning tar dels baksida lår men ser du till att vara rak i ryggen så tar den även bra i längdryggen.

2 Ligg på rygg, dra upp benen till bröstet så du ligger som en liten boll. Gunga fram och tillbaka, sida till sida. Mjukar upp.

3 Gör en beyonce: Stå på alla fyra doggystyle, svanka, kuta, svanka, kuta.

4 Ligg på sidan. Dra upp det övre benet mot magen och böj det 45 grader. Ta tag i knävecket med vä hand om det känns bra. Undre benet rakt. Lägg övre armen åt andra sidan precis som när du stretchar bröstmuskeln.

5 Ligg i barnets position, bilden. Har du svettiga händer som fastnar på golvet funkar den bättre, alt om du tar tag i en mattkant.

6 Överlag så kan man få de flesta övning som stretchar baksiden lår att ta på ländryggen om man är rak i ryggen när man genomför dom, men det är lite lurigt i början att få in tekniken, blir lätt att man böjer ryggen vid skulderbladen. Pröva styrkeyoga om det finns i närheten. Shiiiit, orkar inte skriva mer nu. Lycka till och hoppas du fattar beskrivningarna.

Bifogat

• barnets position.jpg
    barnets position.jpg
    1.9 KB · Visningar: 535

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag har samma problem med ryggen.
Jag har fått svaret att jag är överstark i axel och skulderbladsparti och dåligt tränad ländrygg och det har jag fått av att jag kör cross mycket tydligen.
Du kanske känner igen dig?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Twosaint skrev:
2148998 Nu när våren är här och man börjar få panik inför beach 2006 så har jag försökt springa litegrann. Men jag får en fruktansvärd kramp i ländryggen, vad beror det på ? Tror att jag får mest ont på höger sida, kan ja vara sne i höften eller ?

Jävla kärring..

Köp en bil å var som vanligt folk..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll