Får KTM tvinga kunden till deras sortiment för att garantin ska gälla?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan någon vänligen förklara upprördheten för mig?

Alla stora tillverkare idag kräver att hojen är i oaleternerat originalskick om garantin skall gälla. 5min på google:

Exacktemente min poäng! :)

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Kan någon vänligen förklara upprördheten för mig?

Alla stora tillverkare idag kräver att hojen är i oaleternerat originalskick om garantin skall gälla.
*klipp*

Man får inte ens bygga om sin Philips skäggtrimmer... :crash

Skägg.jpg

Slutsatsen blir alltså att alla tillverkare, oavsett branch friskriver sig för "ändringar man inte har kontroll över".
Inget att bli upprörd över således.
Köp begagnat, skruva själv, inget problem, ok?!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Den nygarantin fungerar säkerligen på samma vis för all märken vilket tillverkaren naturligtvis utnyttjar i sin tur för att slippa enskilda och smått vansinniga modifieringar som ägarna många gånger men naturligtvis inte i alla fall kanske annars utfört på sin egen roliga timma och med ett eventuellt påföljande haveri vill ha full ersättning för. :crash

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är fascinerande att så många 2017 fortfarande tycker det är kul att låta:)

Fram för el-motorcyklar till folket. Precis som Tesla lyckats är det väl bara hoppas att det kommer fram en lika trendig hoj som går på el. Och kunna njuta av att åka utan motorljud.

En morrande sporthoj är en fröjd för örat men en bullrande Harley är bara pinsamt och störigt. :crash

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Okej då läser vi igen.
Du skriver
"Jag har inte sett någon Husqy 701 springa i luften bara för att de fyllt den med BelRay som ju rekommenderas för den, trots att det är en 690..."
Belray är en tillverkare/märke av olja, de har en uppsjö av olika viskositeter.
Så att säga att en olja funkar fint i en 701 sålänge det är en Belray olja, som du påstår, är helt fel......
Tror att alla andra på forumet lyckades lista ut att Niklas menade den av Husqvarna rekommenderade Belray thumper oljan och inte någon random produkt med Belray:s logga på.
Iofs skulle jag inte bli jätteförvånad om något hjon startar upp en ny gnälltråd efter att fyllt upp en 690-rova med Belray kedjespray:hihi

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vart hittar jag en uppdaterad manual för en 690 från 2008 då?
Eller menar du att specen/manualen för en -17 gäller även för en -08 då de inte ändrat något i motorn? :död :banana
De 690s jag har haft har varit 3st -08 och 1st -07, men då har jag alltså utgått från "fel" spec...
Tråden handlar om en hoj som ska in på 100-mila.Jag är ganska säker på att den inte är tillverkad 2008...

Snowman89

Guest
Tror att alla andra på forumet lyckades lista ut att Niklas menade den av Husqvarna rekommenderade Belray thumper oljan och inte någon random produkt med Belray:s logga på.
Iofs skulle jag inte bli jätteförvånad om något hjon startar upp en ny gnälltråd efter att fyllt upp en 690-rova med Belray kedjespray:hihi

Bevisligen tyckte jag inte det var klart nog, eller så var jag bara dum nog att inte inse det.
Undra varför forumet dör ut..

Men jag bättrar mig och loggar ut för gott!

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Hoj
Husqvarna 701 SM -17

Hm, du länkar till en 2008. Konstigt då KTM sedan 2007 har rekommenderat 10W/60. I manualen till 2017 står det att 10W/60 rekommenderas (sedan 2007+) och 10W/50 listas som alternativ.

ktm5jqfu.jpg

Okej då läser vi igen.
Du skriver
"Jag har inte sett någon Husqy 701 springa i luften bara för att de fyllt den med BelRay som ju rekommenderas för den, trots att det är en 690..."
Belray är en tillverkare/märke av olja, de har en uppsjö av olika viskositeter.
Så att säga att en olja funkar fint i en 701 sålänge det är en Belray olja, som du påstår, är helt fel......

Ordvridare. Du vet previs vad han menar men försöker kränga det till din fördel i argumentet.

Läs denna tråd --> http://forum.soe.se/showthread.php?25977-KTM-690-Tr%E5den
Där finns det minst 1 fall där en KTM-verkstad bytt olja och tippat i en 10W-40 olja där hojen rasade.
Om oljan orsakade raset eller inte kan varken du eller jag veta, men det var ju ändå ett intressant samanträffande.

Inte ett intressant sammanträffande alls. Du utnyttjar något som du själv sägar inte går att bekräfta för att försöka stärka ditt redan svala argument. ;)

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Efter att ha själv pratat med en oljeexpert på Bel-ray om detta ämne, är anledningen att man rekommenderar en 10W-50/60-olja istället för 10W-40 till en stor encylindring motor inte för att klara den högre temperaturen. Anledningen är ofta att dessa motorer har korta kolvkjolar som gör att kolven kan "tippa/vagga" i cylindern. Överflödig bränsle kan då lättare tränga förbi och blanda sig med oljan som spär ut den. Därför rekommenderar Bel-ray 15W-50 olja till crossar t.ex.

För att klara den långa serviceintervallen har man då en marginal med en 10W-60 jämfört med 10W-40.

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Det är fascinerande att så många 2017 fortfarande tycker det är kul att låta:)

Fram för el-motorcyklar till folket. Precis som Tesla lyckats är det väl bara hoppas att det kommer fram en lika trendig hoj som går på el. Och kunna njuta av att åka utan motorljud.

Ljudet är ju halva njutningen! El suger!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej då:)

http://www.bbc.com/future/story/20140804-stealth-police-bike-of-tomorrow

BBC då. Ursäkta för smutslänken tidigare:)

Jag har ingen aning om hur mycket den låter men jag tycker det är intressant med tysta(re) fordon.

Ja, motorn vinner väl ytterst lite, sedan väsnas transmissionen en del, och en eventuell vinkelväxel. Köper lite som en TIE fighter med lite fart.
Det går ju säkert bygga mer eller mindre tysta elhojar vid behov, om man tummar lite på prestanda och kör med rem istället för kedja.

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Fast elhojar är inte tysta. :fakta

Dom är inte tysta, men dom låter inte lika fräckt som en V-Twin eller en rad4:a med goa helsystem eller slip-ons ;P och marken vibrerar inte när man slår på rulle. Och de luktar inte 4-Takt... fan dom får aldrig sluta med traditionella motorer nu när elen kommer mer och mer :(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dom är inte tysta, men dom låter inte lika fräckt som en V-Twin eller en rad4:a med goa helsystem eller slip-ons ;P och marken vibrerar inte när man slår på rulle. Och de luktar inte 4-Takt... fan dom får aldrig sluta med traditionella motorer nu när elen kommer mer och mer :(

Jag tycker iofs att de låter bättre än många hojar som bara brölar högt och plåtburkigt.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom